Väggmaterial

J

javill

Ska förhoppningsvis bygga min efterlängtade sadelkammare i sommar, så det är bara att hoppas att pengarna räcker. Jag vet att frågan varit uppe förut men, det var länge sedan, så nu undrar jag vilket väggmaterial som är lämpligt att använda?

Det ska vara mus- och allra helst också råttsäkert. Vi har inga råttor här nu (tror jag) men, det har funnits för. Tanken är att ha regelväggar med någon slags isolering. Gips sa någon i jättegamla tråden inte funkade. Hur är det med spånskivor? Plyfa? Ska man plåtsko någon meter upp för att slipa råttor?

Vi ska ha 22mm råspont med släta sidan utåt.
Ger en stadig vägg att skruva upp saker i, ger skön träkänsla och är tåligt.

Råspont låter ju inte så dumt, fast blir det inte dyrare (har ingen koll på vad vare sig det ena eller andra kostar)? Har ni reglat innan? Anledningen att jag undrar är att två och en halv av den planerade sadelkammarens väggar finns inte idag utan måste byggas upp. Den andra en och en halva väggen kan jag använda men, allt behöver isoleras eftersom jag vill ha varmt (ja, över 10 grader i alla fall) där.

Vi har liten, uppvärmd sadelkammare med plyfa på väggarna. Suveränt lätt att göra rent :) Det gäller bara att regla ordentligt så du har nånting att fästa eventuell inredning i sedan.

Finns en lite tunnare, billigare modell av plyfan som är gul på ena sidan så gul blev vår kammare. Har bilder om du pm:ar en mailadress ifall det är intressant.

Det finns något som heter ekonomipanel, det är billigare än råspont. Du måste ändå regla för att få in isoleringen och då har du ställe där du kan fästa tyngre grejer.
Vi byggde i Leca, det tog ett år innan klimatet var bra med nu håller den konstant fukt och temp.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar ju på att inreda kallvinden, men ju mer jag läser på och kollar upp desto mer fundersam blir jag. Hur vet man om...
Svar
17
· Visningar
15 565
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama