Väggdekoration av tyg

Winni

Trådstartare
Jag har köpt tyg och hade tänkt hänga den från taklisten ned mot golvet. Tyget är ganska grovt och stelt så det är bra tycker jag så att den inte sitter och fladdrar på väggen.

Nu till mitt problem. Den är för bred så jag ska klippa bort tyg på varje sida, för mönstret skull, men hur fållar jag sidorna snyggast? Kan jag sy som på en gardin, bredare eller smalare fåll eller ska jag inte sy alls utan stryka på en sån där "limtyghäftis"? :confused:

Sv: Väggdekoration av tyg

Jag har haft tyg hängande på en vägg. Jag ville bara bli av med stadkanten så jag vek in den, pressade och sydde på maskin med tråd i "rätt" färg. Det gick bra tyckte jag och blev en fåll på ca 15 mm. Bredare än så tror jag inte blir snyggt på långsidorna. Osynligast fåll får man om man syr fast fållen för hand.

Ett tips för att få tyget att hänga still och inte fladdra är att trä in en tyngd i nederkanten t.ex. en gardinstång, tyngd till panelgardin eller "blysnöre".

Mitt tyg är med mönster i fler färger så det blir kanske snyggast att sy för hand då. Phu, måååånga stygn blir det :eek:

Något tungt i nedkanten hade jag också tänkt på, men inte vad. Det där med blysnöre lät bra, men var får jag tag på det?

Om du har en tydlig bottenfärg tror jag att det går att maskinsy med den färgen. Testa! Blir det inte bra har du ju handsömnaden eller limbandet som alternativ.

Jag har också funderat på var man kan köpa blysnöre eller något liknande. Kanske i en välsorterad tyg- eller gardinaffär?

Såna blysnören används ofta till duschdraperier, så kanske där såna finns att köpa?

Jag ska kolla runt lite, få se var jag kan hitta det. Det verkar helt klart något som kan vara bra.

Jag hade gått till svärmor och låtit henne fålla kanterna med sin specialmaskin som syr osynliga fållar :D

Men i ditt fall, när man inte har tillgång till någon sådan så hade jag nog pressat ett ordentligt veck i sidan och sedan försökt att fålla kanterna med fållband med lim som man stryker fast. Om det inte går pga att ditt tyg är för grovt så hade jag sytt det för hand (om lusten infaller sig) men ännu hellre på maskin om sömmen inte stör för mycket. Det finns genomskinlig tråd för symaskin som du kanske skulle kunna testa om det är mycket färg i tyget och det inte finns någon färg som passar bra. Har dock ingen egen erfarenhet av att sy med den sortens tråd på maskin och hur resultatet blir.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en vägg i sovrummet som ser ut såhär (ursäkta, hopplös bild men var tvungen att dra mer persiennerna för att man skulle se något...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: tanten
·
Hemmet Jag sitter och tittar på hus lite till och från och längtar tills den dag jag kan köpa ett hus och ha ett riktigt hobbyrum för min...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Trott
·
Hemmet Funderar på att klä om/ sy överdrag till sofforna här hemma och försöker lista ut vad jag ska leta efter för tyg. Hittade ett beiget tyg...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka