vägband V beräkning

shlubberdubb

Trådstartare
Jag följde nu hippocampus anvisningar på hur man skall mäta för att HC skall räkna ut vikten. Vet inte hur tillförlitlig den är men i alla fall blev resultatet 578kg. Mitt vägband hävdar att hästen väger 577.

Här påstås det att dessa band kan slå fel på +-100kg.

Eftersom HC och viktbandet ligger på 1kg skillnad så känns det som om mitt viktband ärr ganska rätt.

Har ni som har viktband gjort en jämförelse tidigare?

(Som parentes: Hästen börjar krypa neråt i vikt efter att jag dragit ner på hösilaget, lagt till halm och ökat sojan till 7dl/420gr per dag. Jippi!!!)

Sv: vägband V beräkning

Har en gång mätt hästen och gått efter tabell vilken baserades på viktband. Enligt måttband skulle han väga 600 kg. Enligt våg på klinik ca 1 vecka senare vägde han 604 kg. Det stämmer alltså ganska bra på fullbloden men shirepojken blir det inte ens i närheten. Det visade fel på 150-200 kg dock inte fullvuxen då utan en ganska smal och vinglig pojke men med höjd och rejäl bog och rumpa.

Jag vägde min arab på våg o kollade honom med viktband. Det stämde. Men det gäller att få viktbandet att ligga rätt. Annars så blir det högre vikt av bandet.
// Linda

Det beror helt på hur hästen är byggd om viktbanden stämmer eller ej. Långbenta hästar med ädel kropp stämmer de inte på alls.
489 på viktband = 650 kg på våg
499 på viktband = 535 kg på våg
520 på viktband = 607 kg på våg

På den gamla typen av halvblod = grövre kropp och korta ben stämmer de hyffsat även på ett par "normala" ponnyer.

Jag följde nu hippocampus anvisningar på hur man skall mäta för att HC skall räkna ut vikten. Vet inte hur tillförlitlig den är men i alla fall blev resultatet 578kg. Mitt vägband hävdar att hästen väger 577.

Här påstås det att dessa band kan slå fel på +-100kg.

Eftersom HC och viktbandet ligger på 1kg skillnad så känns det som om mitt viktband ärr ganska rätt.

Har ni som har viktband gjort en jämförelse tidigare?

(Som parentes: Hästen börjar krypa neråt i vikt efter att jag dragit ner på hösilaget, lagt till halm och ökat sojan till 7dl/420gr per dag. Jippi!!!)

Jag har använt de olika beräkningar som finns för att räkna ut vikt på häst och det har varit någonstans mellan 550 o 620... så jag brukar ta ett snitt nånstans på 570 =).

Jag köpte viktband för skojs skull. Men det går inte runt min dam... :o :angel: så jag kan inte jämföra.

Och då har jag den äldre typen av halvblod, med angloarabinslag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka