vågar man..

Venus_in_Furs

Trådstartare
gå upp en klass på nästa tävling? har hoppat banor på den höjden max ett par ggr, annars har jag bara hoppat banor där en del av hindrena har den höjden. Kan ju träna banor på den höjden innan iofs, hästen har inget problem med höjden, bara jag sdom blir höjdrädd isåfall. Men jag vågar väl, eller? ska jag anmäla mig? :confused:

Jag skulle tro att det är bättre om du tränar fler gånger hemma på den höjden så att du själv känner dig lite säkrare :) vilken höjd handlar det om?

det är bara en lb, har tävlat lc ett tag med honom nu.. d-ponny. Hoppat 130 med tidigare ryttare, jag har väl hoppat enstaka 120hinder, men det var ett tag sen. Hoppar väl kanske enstaka på 110 nu ungefär, sen banor på mellan 80-105 kanske. lb är ju en meter.

Det går säkert bra eftersom du har en rutinerad häst.

Oftast tänker man ju inte på höjden när man väl kommer in på banan, då finns det ju annat att koncentrera sig på :)

Mvh Starbe som ett tag inte vågade hoppa oxern på framridningen men väl inte på banan så fungerade det bra ;)

tilläggas bör att min ponny ibland kan stoppa på tävlingar. Det har dock blivit bättre nu, men det händer ibland. Men det lär ju inte vara höjden, antar jag...

så det är alltså lugnt att inte hoppa oxern på framhoppningen på 1metershöjden? :) bra! för på framridningen kan jag lätt få problem när jag är nervös, men så släpper det på banan och går bra där.

En fråga, hur breda får oxrarna vara i lb? Ngt mer som tillkommer förutom kombination?

beror på hur du känner dig. med tanke på att du ställer frågan här borde du kanske vänta med att anmäla dig. Prata med din tränare om det så kan h*n hjälpa dig att bestämma vad som är lämpligt.

Jag tror att det lär gå fin fint med rätt inställning. LB klarar nästan alla ponnyer av att hoppa.
Längden på hindren får vara:
Oxer: 120
Trippel: 130
Alla längdhinder är inte maxade.
Höjden på hindren är 90-100cm.

Tycker du ska ge LBn en chans : ). Din häst klarar nog av det och tror piloten också klarar det.

Tycker gått o väl du kan strunta i oxern på framridningen. gör alltid jag med min häst.
Inget kul när det blir problem på framhoppningen. utan jag tycker det e bättre o ta det lungt på framridningen. Kanske inte ens ta så många språng om hästen sköter sig?

Lycka till!

Ang ändringar mellan lc och lb. Brukar bara vara att det är kombination. men det får det väl även vara i lc nu? Vet inte riktigt hur det är för ponny så. men
det e säkert bara en kombination som e skillnad.

Prova på en träningstävling där du kan efteranmäla dig precis innan klassen börjar. Då kan du ju starta först på en höjd som du vet att du behärskar och om det går bra och hästen känns fin osv så anmäler du dig till den svårare klassen.

Det är ävl värt ett försök?
Innan jag och ponnyn debuterade LB så hade vi hoppat tre hinder på 1m på träning.
Jag trillade i och för sig av, men det var för att han hoppade så stort, inte för att det slog stopp eller nåt sånt. ;) Men nästa tävling började vi rosettskörden även i LB. ;)

ja har de precis likadant har en polle som gått 130 hoppningar och stannar aldrig. Jag har funderat att starta en LB. Har tävlat LC och tycker de känns helt tryggt att hoppa den höjden. de som jag tycker värkar läskigt är omhoppningen isåfall.. då måste man ju rida på.. och de vågar ja inte även om ponnyn hoppar i alla lägen och så. asså utan min ponny skulle ja aldrig vågat hoppa 90 cm äns..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka