Vågar man satsa?

Sv: Vågar man satsa?

Det är ett problem och sedan kommer problemet att stolpar blir gammla även utan att någon gett sig på dem och i det läget skulle inte jag vilja ta över den hagen.
En annan tanke. Finns det betesmarker vid stallet. Då får man räkna in kostnader för dessa också.

Min erfarenhet är att hyresgästerna ska vara så lite inblandade som möjligt i drift och underhåll - för annars blir det bara en massa tjafs och dåligt utförda jobb.

Om vi tittar på tex hagstolp... om hyresgästerna ska stå för detta så kommer någon att köpa lågprisstolpar, någon kommer att rycka upp "sina" stolpar och ta med vid avflyttning och någon kommer garanterat tycka att deras skötsamma häst kan stå med vingliga plaststolpar som vederbrörande enkelt kan med sig vid avflyttning :grin:

Så, nej att hyresgästerna ska stå för något annat än ägandet på sin häst leder bara till jämmer och elände.

Likadant om hyresgäster köper in eget foder... någon hyresgäst kommer att bli bestulen på foder, någon kommer att snatta, någon kommer att ta för mycket plats i foderkammaren eller på skullen :grin:

Köper dom in strö själva så kommer någon slänga ut för mycket strö så att dyngstacken blir överfull, någon kommer att använda för lite strö så att hästen ligger direkt på betongen, någon kommer att inte vilja betala fullt pris för gödselhanteringen eftersom dom gör av med mindre strö etc.

Jag har stått uppstallad, jag har jobbat i stall och jag har drivit stall i många år - jag har sett det mesta som hyregäster i stall gör ett antal ggr och inte bara köpt t-tröjan utan även hunnit tvätta sönder den ;)

OM det går så ta ut en rejäl hyra där allt material inkluderat foder och strö ingår, det sparar in mycket tjafs framöver - var stenhård, det är "my way or the highway" som gäller, för om du släpper till nått extra nån gång så riskerar du att det blir anarki i stallet.

Stallet är din dröm och din arbetsplats - det är du som bestämmer, punkt slut.

Under tusenlappen i kallhyra med tanke på kostnaderna du kommer att få? Nej, jag tycker inte att du skall gynna andra hästägare för att du ska vara snäll. Min erfarenhet säger att kollektivstall inte är att föredra och med tanke på att det finns tillgång till ridhus, ridvägar och diverse annat så skulle jag nog fundera på att köra helinackordering. Inget hattande fram och tillbaka med olika ägare som vill en sak, och en annan som vill något annat. Det fungerar inte att vissa kör sitt race, och då skulle jag hellre hyra ut till någon som är villig att betala för sig. Sköter du mockning och fodringar så kan du dessutom kontrollera att ingen snyltar på någon annan (dig).

Jag skulle hellre betala för en sådan tjänst än att hyra in mig på ett ställe med en massa människor med olika värderingar. Vet inte hur mycket hästmänniskor som finns i dina trakter, men gör en intressekoll och hör vilka som kan vara intresserad av den här tjänsten som jag föreslår. Jag känner bara att om man hyr ut på det sätt som du tänkt dig med att man kan köpa till tjänster, då blir det bara problem. Här där jag bor är intresset skyhögt för helinackordering med tillgång till ridhus, de som inte har råd får hitta någon annan lösning. Men jag tror att det då blir mindre problem.

Min erfarenhet är att hyresgästerna ska vara så lite inblandade som möjligt i drift och underhåll - för annars blir det bara en massa tjafs och dåligt utförda jobb.

Om vi tittar på tex hagstolp... om hyresgästerna ska stå för detta så kommer någon att köpa lågprisstolpar, någon kommer att rycka upp "sina" stolpar och ta med vid avflyttning och någon kommer garanterat tycka att deras skötsamma häst kan stå med vingliga plaststolpar som vederbrörande enkelt kan med sig vid avflyttning :grin:

Så, nej att hyresgästerna ska stå för något annat än ägandet på sin häst leder bara till jämmer och elände.

Likadant om hyresgäster köper in eget foder... någon hyresgäst kommer att bli bestulen på foder, någon kommer att snatta, någon kommer att ta för mycket plats i foderkammaren eller på skullen :grin:

Köper dom in strö själva så kommer någon slänga ut för mycket strö så att dyngstacken blir överfull, någon kommer att använda för lite strö så att hästen ligger direkt på betongen, någon kommer att inte vilja betala fullt pris för gödselhanteringen eftersom dom gör av med mindre strö etc.

Jag har stått uppstallad, jag har jobbat i stall och jag har drivit stall i många år - jag har sett det mesta som hyregäster i stall gör ett antal ggr och inte bara köpt t-tröjan utan även hunnit tvätta sönder den ;)

OM det går så ta ut en rejäl hyra där allt material inkluderat foder och strö ingår, det sparar in mycket tjafs framöver - var stenhård, det är "my way or the highway" som gäller, för om du släpper till nått extra nån gång så riskerar du att det blir anarki i stallet.

Stallet är din dröm och din arbetsplats - det är du som bestämmer, punkt slut.
:bow:

Håller med!

hej, räkna inte med o bli rik på detta kneg. har jobbat i branshen i 15 år o det är mkt jobb lite fritid ständiga utgifter o lite betalt. en hästtidning hade räknat ut att snittlönen för en som har inackorderingar är 25 kr i timmen!!! men är det drömmen så kan det va värt det. kom ihåg att skriva tydliga avtal o va hård med betalningarna annars kan folk bli fräcka o utnyttja dig. men du kan säkert hitta andra inkomstkällor förutom inackorderingar.
för att förändra sitt liv måste man oxo våga satsa,vem vet du kan ju lyckas :)

*KL & svarar fler*

Mkt kloka inlägg och ni tänker som mig.
Står ju i stallet idag och har bla fått inlägg på FB att jag måste lägga in spån till min häst, hon står inte ens på spån *hrm* och flera kamrater har blivit av med hö, det klagas på beställningarna på hö i hagen. Jag vet hur mkt svinn de blir på rundbal så min häst får faktiskt lov att äta upp allt innan det ställs in en ny. Det är torrt och rent vid vår foderplats, en annan ställer in en ny så fort det börjar ta slut, så jag vet inte hur många kg som nu blivit någon form av "strö" i hagen där hästen bajsar och trampar runt. Urs och fy för att försöka mocka undan det i vår :crazy:
Senast i veckan gick en annan häst i stallet med min hästs täcke!

Men det lutar åt att de som nu driver stallet kollektivt kommer att fortsätta. Jag har lämnat ett intresse och vet att de har haft förhandlingar men sen har jag inte hört något mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka