Vågar man riskera skador?

B

Bartley

Tanken var att släppa ihop mitt sto med ett annat sto, vilket inte gick så bra som vi hade hoppats på. Det andra stoet gick till anfall och det blev en hel del spakrar, som visserligen inte träffade men ändå... Vi ville gärna att de skulle gå tillsammans eftersom det ger hästarna större kontakt osv.

Vi har diskuterat å så, och tycker väll egentligen inte att det är värt att riskera varken veterinärskostnader eller skador och ännu längre uppehåll (precis frisk, skadad sen julafton)...

Hur gör ni när ni släpper ihop era hästar med andra? Om ni gör det? Hur resonerar ni andra bukare i dessa situationer?

Det är ju mycket möjligt att de hade slutat att mata sparkar när de bestämt rang å så, men vågar man verkligen riskera...

Sv: Vågar man riskera skador?

Jag brukar göra lite olika. Föredrar att ha den nya hästen inne i stallet första natten med de andra, och sedan burkar jag släppa in den nya först så den får kolla hagen en stund. Sedan släpper jag in de andra.

Hos oss har det varit en del sparkar ibland, men jag brukar ge det ett par timmar (om de inte halvt har ihjäl varandra). I ditt fall, går hästarna ensamma om de inte kan gå tillsammans? Jag skulle ge det ett försök till iaf.

Jag har haft en häst som gav sig på min valack 2-3 ggr, och var fullkomligt tokig. Han kunde ta sats från änden på hagen, ruda mot valacken och sparka som en tok. Då separerade jag dem omedelbums. Min valack hade ingen chans att försvara sig, och hade inte utmanat den andre.

Ibland önskar man att de inte var så ömtåliga, eller dyra.

Men det är just det, de är ömtåliga och snuskigt dyra. Och en skadad häst kostar lika mycket, eller mer, som en hel.

Jag tar inga risker alls längre, släpper ihop och funkar det inte efter fem minuter åker de isär bums. Sen får det vara.

Skulle göra precis som "i ditt andra svar", alltså stalla och förhoppningsvis går det att ha dem i boxarna bredvid varandra (ibland har det blivit ganska lång tid i stallet).
Tagit ut din häst i hagen en stund, plockat in i boxen igen och låtit den andra gått ut en stund.
Därefter gjort ett gemensamt släpp och hoppats på det bästa.

Tyvärr så går vissa individer inte att ha tillsammans, men det är bara att hoppas att det inte är så!

Lycka till
//m

Ja, går de inte bra ihop så kommer de gå ensamma. De har stått brevid varandra i hagarna i ca 1-2 veckor. Å där har de nosat å kliat varandra.

Vi har pratat om att släppa ihop dem igen, men hur mycket "våld" är normalt? Hur vet man att det är normalt eller inte ?

Brukar ha som riktlinje att har de inte slutat fullfölja sparkarna inom någon minut så får det bli någon annan lösning.

//m

Jag har alltid bara släppt rakt ut i den befintliga flocken. Ett måste är ju dock att det är en stor hage så att de har möjlighet att röra på sig ordentligt.
Lite sparkar blir det ju alltid i början innan rangordningen är ordnad.3

Har faktiskt aldrig vart med om att det finns hästar som inte går ihop. (dock har det alltid vart minst 5 hästar i hagen och hage på minst 2 ha)

herregud!!! man får väl ge dem lite tid -nån minut, jag brukar ge dem nån timme att göra upp rangen på, sen brukar det gå bra, de brukar lösa det bra själv, lite sparkar blir det alltid, men inget allvarligt.

Som någon annan skrev här: Ställ dem bredvid varandra i stallet gärna flera nätter. Då brukar rangen vara klar när man släpper ihop dem och de markerar oftast bara lite. Brukar funka bra här hos oss. Inga skador pga sånt ännu.

Vill bara förtydliga mig!

Har inte hästarna slutat sparka för att allvarlikt skada inom någon minut så skulle jag numera inte vilja riskera något mer (tidigare tråkiga erfarenheter).
Håller också med om att de allra flesta hästar går att ha tillsammans om hagen är tillräckligt stor och med så pass många djur så att de kan bilda fler flockar om de inte trivs tillsammans, men är det fråga om två hästar i samma hage som inte trivs med varandra så skulle inte jag vilja ha dessa ihop.

//m

Med ett sto som var jätte"tjurig" mot andra hästar gjorde vi följande med en snäll valack:

Fick stå boxarna bredvid varandra några veckor, vi red ut tillsammans i skogen och hade de uppbundna bredvid varandra i stallgången osv.

De reagerade knappt när vi släppte in dom i samma hage.

de går bra tillsammans när vi rider ut, kan backa upp i varandras bakdelar utan att de bryr sig. Å som jag tidigare sagt så har de ju gått brevid varandra i hagarna...

Naturligtvis skulle de väll bara göra upp rangen, å de hade väll kanske löst sig efter ett tag. Men hur mycket vågar man riskera? När vet man om de är för våldsamma? det kan ju lätt tolkas som väldigt våldsamt för oss...

Jag har min häst i ett kollektivstall med 20 hästar. De flesta går i flockar om 5-6 stycken. Det har varit en hel del omsättning av hästar under åren. Det "normala" vid ihopsläpp enligt min erfarenhet är att det går bra, de jagar den nya en stund och lugnar snabbt ner sig. Några sparkar för att markera får man räkna med den första tiden och har man otur kan de naturligtvis träffa illa. Men att de verkligen går på för att skada har varit mycket ovanligt.

Vi har bara ett sto som inte kan gå ihop med övriga ston. Då har det blivit slagsmål på en gång och vi har snabbt delat på dem. Så jag håller med övriga här som säger att fungerar det inte efter ca fem minuter, så dela på dem.

Vårt sto går med en valack och ett annat sto sedan några månader. Det har varit lite småsår men häromdan kom hon in från hagen med rejäla sparkskador på bägge bakbenen. Har ni någon teori varför detta händer nu och hade ni släppt ihop igen och riskerat värre skada? Vårt sto är "mesigt" snäll mot andra.

Vårt sto går med en valack och ett annat sto sedan några månader. Det har varit lite småsår men häromdan kom hon in från hagen med rejäla sparkskador på bägge bakbenen. Har ni någon teori varför detta händer nu och hade ni släppt ihop igen och riskerat värre skada? Vårt sto är "mesigt" snäll mot andra.

ugnefär så hände när min valack, en annan valack (som var lägre i rang) och ett sto gick till sammans. till en början funkade det och valackarna var jätte bra vänner. men efter ugnefär någon månad hade den andra valacken 2 stora sår på rumpan. Vi tog isär dem och min gick med ett annant sto isället.

Nu har vi flyttat till ett annat stall (de flytade dit lite efter oss) och nu går dem i samma hage tillsammans med 2 andra valackar och ett sto. Stoet "är min valacks" och det har de andra accepterat, alla är jätte bra vänner leker och kliar varanndra. :laugh:

Vad jag har hört så brukar det inte funka med tex 2 valackar och ett sto, eller tvärt om för då slåss de om vem som ska ha stoet och lätt att den som är lägst i rang blir skadad. Så de ska hels vara "gämna par" om de inte går i större grupp :idea:

Ja, går de inte bra ihop så kommer de gå ensamma. De har stått brevid varandra i hagarna i ca 1-2 veckor. Å där har de nosat å kliat varandra.

Vi har pratat om att släppa ihop dem igen, men hur mycket "våld" är normalt? Hur vet man att det är normalt eller inte ?

det är högst normalt med både måttade sparkar och bett, som ibland även träffar.

statistiken på olyckor är oerhört låg, i jämförelse med hur många hopsläpp som funkar aldeles utmärkt. Men visst, det är klart man är orolig, de är dyra och dyrbara djur.

benskydd runt om, och gärna täcke på, parat med boxar brevid varandra och gärna hagar brevid varandra x antal dagar är min melodi. det brukar då bli ytterst odramatiskt med hopsläpp. som sagt - några sparkar och bett och bråk hör fortfarande bilden till och är helt naturlig. Om man förväntar sig ett hopsläpp helt utan dessa med i bilden så blir det en ytterst komplicerad historia att hitta ngt som funkar : )
att släppa med den ranghögsta först och låta dem gå ngra dagar, är också underättande. Om den ranghögsta har accepterat den nya gör även övriga flocken detta ganska snart.

sen så är det faktiskt inte så som många verkar tro, om vi nu ska prata risker, att "risken" är över utifrån situationen som man bedömer den efter första dagen och hopsläppet, hur bra det än gått. det kan ta ett par veckor innan den "rätta" rangen och dynamiken visar sig mellan hästarna. så det finns många skäl till att vara fortsatt uppmärksam och kolla dem regelbundet och noga de första veckorna efter hopsläpp även när det gått lugnt till.

Senast ändrad:

varför täcke på? det borde ju vara mer skaderisk med täcket på, lätt att hästen fastnar med någon hov eller så om det är mycket sparkande.

ett bra täcke skyddar för en hel del sparkar en del. vart skulle den fastna menar du? det skulle vara högst otroligt i min värld, aldrig ens hört talas om det. och skulle det mot alla odds inträffa så rivs ett täcke snarare sönder omedelbums. men som sagt, jag ser risken som i stort sett obefintlig och framför allt betydligt mindre än att en spark träffar : )

förstå mig dock rätt : ) jag smäller inte på ett vintertäcke i sommarhagen vid hopsläpp. däremot gör det inget om det är ett hopsläpp och råkar vara vinter - då får täcket definitivt vara på, då det osm sagt skyddar en del, betydligt mer än det skadar eller är risk för ngra skador.

jag släpper ihop alla mina hästar.svårast att släppa ihop är hingstiga
valacker med varandra, dom matar på varandra med sparkar men det lugnar oftast ner sig. en del kanske blir halta 1-2 dagar men sen är allt ok. Det kanske låter hårt men det är precis så det fungerar i det naturliga och jag har aldrig flockar där det är oroligt, då plockar jag bort den individen som stör flocken. Som idag har jag plockat bort en bråkstake från flocken som efter flera dagar fortfarande är stygg mot en gammal valack. min åsikt är att hästar ska gå med många hästar där dom får välja sina egna kompisar och jag har *peppar peppar* trots många hästbyten i flocken aldrig råkat ut för allvarliga skador på mina eller andras hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett extremt ranghögt sto som skall gå på sommarbete där det även kommer att gå ett annat väldigt ranghögt sto. De gick...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama