Vågar jag klippa? och varma täcken

weasel_

Trådstartare
Funderar på om jag ska våga klippa min ena kuse.
Hon kommer vara helt igång hela hösten/vintern och kommer bli svettig flera gånger i veckan (rids i ridhus).
Har kallstall men lär inte bli speciellt kallt när alla står inne. Hästen kommer gå ute mellan ca 8-17 och hon är väldigt frusen :crazy:
Hon lär antagligen frysa mer av att gå ut och inte hunnit torka ordentligt..
Jag kommer i så fall helklippa och spara på ryggen under sadeln.

Hon kommer ha halstäcke med magplatta men vilket är det allra varmaste? och om hon blivit varm/svettig kommer ett ylletäcke sitta under.

Alltså, klippa och hon torkar fort=inte fryser eller inte klippa hon torkar inte ordentligt=fryser :confused:

Hästen har förövrigt aldrig varit klippt. Är rädd för att hon ska frysa men med varma kläder och grovfoder så känns det som att det inte borde vara nåt problem, eller?

Sv: Vågar jag klippa? och varma täcken

Jag kan säga såhär att jag skulle ALDRIG helklippa en sån häst, som jag aldrig klippt förrut dvs inte vet hur den reagerar, samtidigt som jag vet att den fryser lätt och som går ute så mycket.
En helklippning tar bort ALL egen förmåga hos hästen att reglera sin egen kroppsvärme. Det du får göra då är att kompensera med täcken, med risk att hästen måste ha massor med täcken, och därmed kan få besvär pga det.
varför helklippa, börja med en halvklippning! De svettas inte på rygg och kors, dvs där det är vettigt att lämna kvar pälsen så att de själva kan reglera sitt värmeutsläpp.

Men nån gång måste ju vara den första gången man klipper en häst.

TS
Jag skulle klippa!! Men bara spårklippning så du sparar hela ryggen och korset, för där svettas de inte på samma sätt. Hellre klippa hals och mage så de torkar fort än att de ska stå fuktiga länge - för de fryser de också av.

Ja? men varför helklippa första gången, det är ju det jag skriver.

Jag skulle inte hel klippa första gången. Gör en såndär "islands klippning" då man klipper bogen.. då kan hästen gå utan täcke, eftersom den har päls kvar på rygg, mage & bak. och hästen torkar fortare!

En av mina hästar är ganska frusen av sig ( ett fullblod)men jag upplever det värrre att inte klippa då det tar en evighet att torka. så kör på helklipp vara sköna täcken ute med hals funkar bra för oss. innan jag köpte han hade han ej varit helklippt. jag har också fritillgång på hö ihagen när det är kallt och även så att dom kan gå in när dom vill i en ute box med halm

skulle göra som dom andra sa halvklipp först och se hur det fungerar ett tips är att köra boT täcke efter ridning då hästen torkar fort

lycka till och prova dig fram vad som passar er

Det är just ett fullblod :) bot täcke använder jag redan, eller ja, ryggtäcket i alla fall.

Klippt hästar jag har gjort förut. Har haft hästen i 8 år och jag har aldrig klippt just denna hästen och vet heller inte om hon varit klippt men tvivlart på det.

Jag brukar bara halvklippa mina hästar, båda två har alltid varit i full tävlingskondition och ridits i ridhus 3-5 gånger i veckan vintertid (beroende på väder och vind). Tycker det räcker med halvklippning, de svettas sällan så mycket om "överdelen" av kroppen.

Helklippningen brukar jag göra mot vårkanten när tävlingarna drar igång, mest för att det är snyggast så och då börjar det vara varmare ute så de klarar sig utan päls.

Jag kommer rida i ridhus 5 dagar i veckan och om väder tillåter ute en dag annars 6 dagar i ridhus.

halvklippning kanske vore en idé och sedan helklippa till våren när tävlingarna drar igång, då vet jag hur hon reagerar.
hon är nästan svart.. kommer antagligen de lite roligt ut med en hälften grå häst :)

tänk mer på funktionen än hur hästen ser ut. Tror inte hästen klagar direkt om den är halvt grå ;) fullblod sätter ju heller ingen nallepäls som ponnyraserna

hon skulle skämmas om hon såg ut så:D skämt åsido!
nej det blir ju inte så mycket päls, men nog för att hon ska bli väldigt svettig efter en hoppträning eller dressyrpass.

funderar på någon typ av sån här klippning

31722587.jpg

då får man ju bort lite mer på låret.

Jag skulle klippa om hästen ska gå så mycket i ridhus, du får täcka ordentligt med ylletäcke under och kanske tom helhals om den fryser hemskt mycket. Men alltså, jag reagerade på en helt annan sak, fast det har inget med tråden att göra, men ska du rida i ridhus sex dagar i veckan? :confused:

om vädret tillåter rider jag ute en dag, alltså i ridhus 5 dagar. en vilodag.

De svettas inte på rygg och kors, dvs där det är vettigt att lämna kvar pälsen så att de själva kan reglera sitt värmeutsläpp.

Min svettas ända uppe från ryggraden och pannan ner över kroppen och ner på mulen.
Men, då går han hårt de dagarna, men helt svårt är det inte.

Jag vill ändå säga att jag inte helklippt i år eftersom jag vill att han ska kunna gå utan täcke så länge som möjligt och att han kan reglera sin värme själv, som du nämnt.

att de svettas så mycket är inte standard, så jag skulle inte vilja använda det som argument. ofta torkar även en sån häst betydligt fortare bara av att vara halvklippt - det blir så när resten av kroppen torkar fort pga. klippningen -även den oklippta biten torkar fortare då.

håller med i övrigt.

När är det väder som inte tillåter uteridning? Förlåt att jag snubblar helt ifrån ämnet, om du inte känner för att svara kan du bortse från mig. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 903
Senast: Pilot
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 555
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: MJLee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 109
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar