gullviva

Trådstartare
Kör på anonymt nick, då det är en rätt stor fråga för mig, men vill inte säga för mkt ännu ;)

Jag och familjen bor i stockholm, trivs väl bra men vi är i behöv av rejält miljöombyte! Om det betyder byte av hus, kommun eller stad vet jag inte ännu dock :P

Det har dykt upp en möjlighet till både miljöombyte och karriärsbyte, men det är en stor omställning!
Ska man våga??

Vi har chansen att byta stad, ca 50 mil bort, och köpa en bostad och på köpet få en lokal där vi kan ta över ett företag, eller ja egentligen två företag.
Företag ett är lättskött, sköter sig i princip själv, och intäkterna kommer att bekosta bostadens och lokalens driftskostnader.
Bara då är vi nere på samma månadskostnad som vi har nu, i vårt hus här i sthlm.

Lokalen har använts som butik, med väldigt bra intäkter. Butiken är en sommarbutik, och de förra ägarna har livnärt sig gott på denna butik, den är populär! Det andra företaget är året om, men som sagt sköter sig bra själv.

Vi är bekanta med de som säljer, så gissar att vi kan få bra hjälp i början.

Men det är så STORT! Hur ska man våga??

Jag har stor erfarenhet av butik, men ej som ägare... kan man klara det?

Vill väl mest ha lite tankar och tips, kanske ngn har gjort ngt liknande? Inte bra flyttat långt, men tagit en sånt stort steg.

Och hur krångligt är det att överta ett företag?

Det pirrar lite i magen när jag tänker på detta, på ett positivt sätt!! ;)

Självklart ska ni satsa, hur ska ni annars veta hur lyckliga ni kan bli.

Det är klart att man kan hitta en massa svårigheter och sätta upp en massa begränsningar för sig själv, vilket gör att man aldrig utvecklas och finner den där nöjdheten man vill ha i livet.

Vad är det värsta som kan hända med företaget? Att ni känner att ni tog er vatten över huvudet och behöver hjälp med driften? Att vi måste sälja bolagen och huset och flytta tillbaka till Stockholm? Vad är det värsta som kan hända som är troligt?

Frågan är hur man vågar avstå från ett så bra erbjudande?? Hur vågar man förlita sig på att ens arbetsgivare kommer att gå med vinst och behålla all personal så länge man själv vill jobba kvar? Hur vågar man tacka nej till personlig utveckling, till att finna en dröm och att må bättre?

Kör på anonymt nick, då det är en rätt stor fråga för mig, men vill inte säga för mkt ännu ;)

Jag och familjen bor i stockholm, trivs väl bra men vi är i behöv av rejält miljöombyte! Om det betyder byte av hus, kommun eller stad vet jag inte ännu dock :P

Det har dykt upp en möjlighet till både miljöombyte och karriärsbyte, men det är en stor omställning!
Ska man våga??

Vi har chansen att byta stad, ca 50 mil bort, och köpa en bostad och på köpet få en lokal där vi kan ta över ett företag, eller ja egentligen två företag.
Företag ett är lättskött, sköter sig i princip själv, och intäkterna kommer att bekosta bostadens och lokalens driftskostnader.
Bara då är vi nere på samma månadskostnad som vi har nu, i vårt hus här i sthlm.

Lokalen har använts som butik, med väldigt bra intäkter. Butiken är en sommarbutik, och de förra ägarna har livnärt sig gott på denna butik, den är populär! Det andra företaget är året om, men som sagt sköter sig bra själv.

Vi är bekanta med de som säljer, så gissar att vi kan få bra hjälp i början.

Men det är så STORT! Hur ska man våga??

Jag har stor erfarenhet av butik, men ej som ägare... kan man klara det?

Vill väl mest ha lite tankar och tips, kanske ngn har gjort ngt liknande? Inte bra flyttat långt, men tagit en sånt stort steg.

Och hur krångligt är det att överta ett företag?

Det pirrar lite i magen när jag tänker på detta, på ett positivt sätt!! ;)

Känns det vettigt så kör!
För femton år sen kastade jag loss och lämnade ett liv jag inte trivdes med. Jag hyrde ett hus på landet, skaffade hund, häst och katt. Och köpte ett företag!
Femton år senare sitter jag här med ännu fler djur, ett eget hus på landet, samma företag och är skitnöjd!
Se så bra det kan gå:)

Tack för era svar ni som skrivit hittills!
Ja oftast är man väl bara feg helt enkelt, man vet vad man har inte vad man får...
Själv har jag ett mkt tryggt jobb, stor chans att jag blir kvar till pensionen (om jag vill).
Sambon vill dock desperat ha ett nytt jobb!

Vi har barn, men åldern är perfekt "flyttålder".

Som jag känner spontant så vill jag packa och åka idag! Men en stor del som gör att jag tvekar är mina föräldrar som bor här i stockholm! De betyder väldigt mkt för mig, och för hela vår familj...
Jag hade en vild tanke om att be dom flytta med oss... ;)

Sambon har släkt i ev nya staden... som arbetat på företaget vi isåfall skulle ta över.. alltså sotr hjälp även från det hållet! Det är ju liksom bara fördelar..
Förutom det man lämnar här hemma då, som mina föräldrar och goda vänner...

@gullviva Låter som en spännande möjlighet. Hör lite med de förra ägarna hur mycket runtomkring jobb det är med beställningar, ekonomi o.s.v. Ta ställning till om ni är beredda att lägga ner tiden. Kanske kan ni teckna något avtal om mentorskap med de som nu säljer så att ni vet att ni får stöttning första året.

Om ni inte är hemma på bokföring och företagsekonomi är det nog läge att gå en kurs. Även om ni skulle lämna bort den delen till redovisningskonsult eller liknande så är det ändå ägarna som är ytterst ansvariga för att räkenskaperna stämmer. Då är det bra att ha de nödvändigaste kunskaperna så att man kan se om det verkar rimligt och kan rycka in och ta bokföring/bokslut själva om det skulle bli nödvändigt vid något tillfälle.

Hur stor investering från er kräver företaget? Behöver ni ta lån? Hur ser ni på det? Prata igenom det ordentligt hela familjen (beroende på hur gamla eventuella barn är förstås) så att det blir en positiv flytt för hela familjen om ni bestämmer er för detta. Förmodar också att sommarbutiken innebär jobb hela sommaren om man ska kunna livnära sig på det resten av året. Fundera lite över det också särskilt om ni har barn som har skollov o.s.v.

Vill man så kan man.
Är ni sugna på något nytt så hade jag kört!
Blir det fel så går det att sälja igen och flytta tillbaka.
50 mil är inte jättelångt, man kan vänja sig att åka den sträckan.
Jag har 30 mil hem till min släkt och vänner, i början tyckte jag det var jättejobbigt innan jag skaffat mig ett till nätverk på den nya orten.
Nu har jag familj och vänner på båda orter = dubbel glädje ;)

Annars får du väl se till att föräldrarna flyttar efter :)
Men telefon och skype brukar funka bra om man vill behålla nära kontakt.

@nickan1 tack för mkt bra svar!

Ja vi kommer behöva ta lån, men med intäkterna av företagen så bör vi leva billigare där än här. (kollar så klart alla siffror mer noggrant om vi beslutar oss att satsa).
Bostadshus med lokal där kostar som en genomsnittsvilla här ;)

Har inköpsvana, men inte bokföringsvana. Men då får sambon gå en kurs, han har fantastiskt siffersinne. Tror vi skulle bli ett bra team.

Som jag förstått det så jobbar nvarande ägare hela sommaren (men några sommarjobbare för att få lite ledigt) och sedan lever de rätt så gott på vinterhalvåret. Finns ju inga garantier att det blir så för oss med förstås..

Vill man så kan man.
Är ni sugna på något nytt så hade jag kört!
Blir det fel så går det att sälja igen och flytta tillbaka.
50 mil är inte jättelångt, man kan vänja sig att åka den sträckan.
Jag har 30 mil hem till min släkt och vänner, i början tyckte jag det var jättejobbigt innan jag skaffat mig ett till nätverk på den nya orten.
Nu har jag familj och vänner på båda orter = dubbel glädje ;)

Annars får du väl se till att föräldrarna flyttar efter :)
Men telefon och skype brukar funka bra om man vill behålla nära kontakt.

Jag är enda barnet och våra barn är då deras enda barnbarn, skulle kännas hemskt att lämna dom faktiskt när jag tänker på det...

Jag är enda barnet och våra barn är då deras enda barnbarn, skulle kännas hemskt att lämna dom faktiskt när jag tänker på det...
Men prata med dem! De kanske också är sugna på att flytta och hitta på någonting nytt. Sånt där vet man ju aldrig innan man pratat med dem. De kanske går och planerar en flytt till Spanien, men vet inte hur de ska berätta för dig, eftersom du verkar så beroende av dem. ;)

Prata med dina föräldrar!!

Men prata med dem! De kanske också är sugna på att flytta och hitta på någonting nytt. Sånt där vet man ju aldrig innan man pratat med dem. De kanske går och planerar en flytt till Spanien, men vet inte hur de ska berätta för dig, eftersom du verkar så beroende av dem. ;)

Prata med dina föräldrar!!

Haha ja du har ju egentligen helt rätt ;)
De har iaf varit sugna på att byta kommun, för att komma närmare oss (4 mil), så då kanske de till och med kan tänka sig flytta 54 mil!

Sambons familj består av fler barn och barnbarn och har varit "nöjda" med att träffa oss ett par ggr om året, men vet att de skulle bli mkt glada om vi flyttade dit ;)
För dom skulle det bli en bonus, för mina föräldrar en förlust...

Flytta!

När ni har boende och försörjning så är ju de stora sakerna redan ordnade.

Farmor och farfar bodde på Öland och vi i Stockholm innan farfar dog.

Både jag och bror träffade de mer än mormor och morfar som bor på gångavstånd. Vi spenderade helt enkelt alla ledigheter som var 3dgr eller mer hos de.

Sant sant!

Funderar lite hur man skulle lösa det praktiskt med butiken, som ju är sommarbutik. Dock ej öppen just nu, så det ksulle bli till nästa sommar i så fall. Och vi kan ju inte flytta dit innan vi har försörjningen klar...
Det andra mindre företaget täcker ju bara driftkostnaden, inte lån och att leva.. och vänta till i vår med att köpa blir nog svårt, då kanske det redan är sålt... hmmm....

Jag tycker det låter naivt. Vad är det för företag som genererar bra med inkomst och som sköter sig själv, ett sådant skulle jag också vilja ha :angel:

Jag avråder inte men tror att det kan bli betydligt tuffare än vad ni har tänkt er. Har ni någon buffert? Tex om företaget skulle gå dåligt?

Det mindre företaget handlar om uthyrning, så det man sköter där är bokningar och nyckelutlämning i princip. Visst inte helt arbetsfritt, men det är också under sommaren.
Räknar med en hel del arbete under sommaren, och då istället mycket ledighet under vinterhalvåret.

Har ej räknat på det ekonomiska ännu, är bara i funderarstadiet ännu.

Vill ju inte skriva för mkt, men det är alltså två företag.
Det ena är en uthyrningstjänst, till störst del på sommarhalvåret. En minimail del året om.
Detta företag ger ungefär så mkt i vinst så att det skulle täcka alla driftskostnader på vårt boende/butikslokalen.

Sedan är det själva butikslokalen som ingår i köpet av huset. Där har det drivits en liten sommarbutik i många år och den har gått väldigt bra. Det garanterar ju inte att det skulle gå lika bra för oss förstås :p
Vi är bekanta med nuvarande ägare, och som sagt sambons familj har arbetat där och skulle kunna ge oss mkt stöd i början.

Det jag måste fundera på är det ekonomiska, bla måste ju alla varor köpas in, lokalen är idag tom. (inventarier finns)
Och då det är en sommarbutik är det nästa sommar som den skulle öppnas i så fall för vår del. Vad gör vi tills dess? Vi kan ju inte köpa nu, och få in pengar först nästa år... då skulle vi behöva skaffa jobb under en kortare tid.

Det optimala vore ju att få tillgång till huset nästa år, men vet ej hur bråttom de har att sälja...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Skola & Jobb Jag har fått ett "erbjudande" från min chef. Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats...
Svar
12
· Visningar
2 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka