Våga vägra pinka?

G

Gisburne

Finns det en sån klubb för hundar? Om inte så har min hund precis startat en! Den senaste tiden (sen snön smälte) ska hon bara lukta på allt, allt, allt, och bära på pinnar, grästuvor och lerkockor och det leder till att hon glömmer att pinka. Eller så pinkar hon medan hon går, så hela pälsen blir äcklig, ungefär som att hon inte har tid att stanna... :crazy:

Hon är 10½ månad nu så det kanske är något förstadie till första löpet, vad vet jag, eller så är hon bara överväldigad av vårkänslor! :smirk: Nu har hon t.ex. inte uträttat några behov sedan strax före 14.00, och när vi åkte och handlade vid 19.00-20.00 så tänkte jag "vad praktiskt, då kan hon få en liten runda nu, så slipper jag klä på mig och gå ut igen om någon timme" men tänk så fel jag hade. Hon skulle INTE pinka! Varken på vägen till bilen vid sju eller på vägen hem vid åtta. :confused:

Jag tror inte att det är något fel på henne, för pinkar gör hon ju flera gånger under dagen, men inte på en gång när vi kommer ut som hon alltid gjort förut. Och som idag, när hon varit inne i cirka 5 timmar sedan senaste promenaden, så vill hon ändå inte pinka när hon får tillfälle. Hon kanske bara blivit bättre på att hålla sig, men jag blir ju nojjig! :crazy:

Sv: Våga vägra pinka?

Ah! Helt klart släkt med min ena! Hon pissar aldrig! Hade jag inte lärt in *kiss-kiss* så skulle hon pissa en gång per dag. En gång fick hon UI för att hon höll sig så länge. Den andra hunden läcker som ett såll och jag brukar tycka att det är jobbigt, men i längden är det så skönt!

Om hon inte löpt så kan det vara det som är på G. Nosa och glömma att pinka. Jag tycker också att tikarnas blåsor verka växa varje gång de löper och de blir bättre på att hålla sig :D

Jag brukar säga åt henne "gå och kissa nu!" och när hon (äntligen!) sätter sig ner så säger jag lugnt och försiktigt "Bra, duktig tjej." Men jag tror inte att hon kopplar ihop de två... :crazy:

Min förra tik vägrade som ung prompt att kissa någon annanstans än hemma, ända till sitt första löp.... Då blev hon plötsligt kissnödig jämt och ständigt, och hade liksom inte mycket att välja på. :smirk:

Jag har en hund som vägrar gå utanför dörren nu då det är så blött och slaskigt :smirk: . Som tur är så kan hon kommandot "gå och kissa" så då man väl lyckats få ut henne brukar det gå snabbt.

:rofl:

Ser framför mig hur hon springer ut och pinkar och sen som en pil tillbaka in!

Tell me about it :cool:. Vår 5 månaders vet mycket bestämt att hon ska gå upp vid 6 eftersom det är då stormatte brukar gå upp till jobbet. Även helger ska man upp då :smirk:. Nå, jag gick upp kvart i 6 och skulle åka och ta ut hästarna då mamma ville att jag skulle ta ut hunden på en gång så att hon slapp gå upp. Fine, det brukar ju gå fort så vi gick ut. Kissa gick bra men sedan... Vi gick och vi gick och vi gick lite till. Nej, hon skulle bara nosa och jaga katten.

Var ute en kvart och gick in igen och gav henne mat samt tog en macka. Tänkte att NU måste hon väl ändå vilja bajsa men tror du? :crazy: Var ute en kvart igen men nej då. Matte blir alltmer stressad eftersom hästarna ska ut vid 6 så släppte in hundskrället och åkte till stallet. Åkte hem igen direkt och ut med hunden igen. Nej, inte nu heller. Då blev matte trött och gick och lade sig igen... :p Till saken hör att hon nästan brukar kasta sig ut på morgonen för att uträtta sina behov, och spec. efter mat!

Hihi! Visst är det KUL när man har bråttom iväg någonstans och vovven VÄGRAR uträtta sina behov? :devil: Särskilt om man redan är försenad av annan anledning... :crazy:

Aliide skrev:
Det är därför jag lärt in kommandot "Kissa" :D

Det där har jag också lärt min vovve.

Vet vad hon gör när jag säger "Gå och kissa"?

Hon sätter sig pliktskyldigast och hukar en liten stund i kiss-ställning när matte ser på - men kissa - nä, glöm det :crazy:

:rofl:

Min vovve började ju löpa idag, så det kan vara en anledning till hennes skumma pinkbetéende på sistone.

Jag har en hanhund som visseligen kissar och skvätter här och där jämt men nr 2 är det svårare med. Först och främst ska det vara ett bra ställe (gärna upphöjt:smirk: ) och sen nosar han,gräver,hoppar i vattenpölar så han glömmer bort att bajsa.

Sen när man har gått in och satt sej så tar det en stund sen kommer han och piper och är jättenödig,jag passar på att skynda mej ut så stackaren ska få göra sina behov men då åker nosen i backen direkt och han hittar genast på nåt mycket intressantare :p

Targa skrev:
Det där har jag också lärt min vovve.

Vet vad hon gör när jag säger "Gå och kissa"?

Hon sätter sig pliktskyldigast och hukar en liten stund i kiss-ställning när matte ser på - men kissa - nä, glöm det :crazy:
Min hane kan med fejk-kissa! :D

Om jag säger "bajja" eller "bajsa" (som han KAN) när han inte har lust så lägger han sig och rullar runt. Sen vägrar han gå :crazy:

Min vovve är likadan med nr 2. När hon väl har pinkat på morgonrundan så går hon bara och nosar och strosar. Så vi går in, och en halvtimme senare går hon runt och är rastlös, går till dörren och piper lite...

Man tycker att man ger dem utrymme för att hinna uträtta sina behov, men inte då...

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte alls vad för "fel" det är på min lillakille, men det verkar som om han inte kan morgonkissa innan 8 på morgonen. För att dra...
Svar
5
· Visningar
1 191
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 422
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min hund. Jag är arbetslös och alltså hemma hela dagarna och har med andra ord rätt bra koll på...
Svar
18
· Visningar
11 326
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama