VÅGA tunna täcken!!?

Sv: VÅGA tunna täcken!!?

Jag har 3 hästar utan täcken både inne och ute.
De har haft regntäcke på sig kanske 2 dagar i höst. Regnar det mkt tar jag in dem lite tidigare, annars ger jag bara hö ute lite oftare. Ingen av dem har visat att de varit kalla. Har 2 varmblod och ett kallblod.

Har kallstall och aldrig behövt ha täcke inne, mer än svetttäcke en stund om de blivit svettiga av sadeln.
Blir det kallare än -15 får de lite mer hö bara.

Visst finns dom men långt ifrån alla som står med innetäcke behöver det, men det är vad jag tror det:) står dom dessutom på halm eller fri tillgång hö så håller dom värmen mycket bra.
Vad jag ändå vill ha sagt är detta med fukten. Inte konstigt om man sen ser dom stå och frysa trots ett 200 grams innertäcke (som ligger på sedan natten) + 300 grams utetäcke. Klart man drar slutsatsen att just min pålle är den frusna typen...

Så om man inte har täckesbyte på morgonen där man står skulle åtminstone jag vara väldigt restrektiv gällande användandet av innertäcke.:)

Sant, men härikring där jag bor så har det varit omöjligt att få tag på halm (ätduglig) de senaste åren och fri tillgång på hö är det inte heller många som erbjuder.. Men som sagt står hästen på halm, fri tillång på hö så klarar nog de flesta att vara nakna inne :)
Jag har aldrig märkt av problem med fuktiga täcken på mina, min oklippta fryslort har aldrig behövt mer än 300 gr täcke på sig ute när det är som kallast.

Det är ett bekymmer absolut om det är det som krävs för att dom ska hålla värmen. Vad jag läst mig till så är inte kylan ett problem för dom flesta hästar utan det är nederbörd, blåst tillsammans med kyla som dom kan frysa av. I ett stall är det ju förhoppningsvis både torrt och dragfritt. Mina står inte på vare sig halm eller fri tillgång hö. Släpper själv ut dom 3-4 dagar i veckan och aldrig sett att dom frusit i sina boxar. Dom är halvklippta då dom svettas annars då vi rider i ridhuset. Men pälsen på ryggen och korset har dom kvar och det är annars där den största värmeförlusten blir.
I ett stall jag ibland besöker står några pållar med termoinnertäcke+ tjock utetäcke med hals även inne då dom inte vill hålla på med täckesbyten på mornarna. Dessa hästar står även på halm :cool:
Undrar hur bekvämt dessa hästar ligger ner om nätterna med alla gjordar, halsar osv som stramar. Och undrar hur mycket fukt täckena har i sig innan dom går ut i hagen :crazy:

Min foderhäst (vbl) skulle kunna gå utan täcke hur bra som helst, att han har täcke är mest för säkerhets skull då några i stallet har hört honom hosta (dock aldrig jag, så om det stämmer är väl en annan sak).

Ner till -10 ungefär går han med ett yllefodrat regntäcke, är det kallare än så (som idag, -20 i morse) får han sitt vintertäcke på sig. Gillar inte att täcka hästar i onödan så nästa vinter hoppas jag han kan gå utan täcke.

Hästar är individer och har således olika behov.. Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt om hästarna behöver täcke eller ej.. Om vi nu ska gå in på detaljer så är det ju hästens nedre kritiska temperatur som styr behovet av täcke eller ej. Den nedre kritiska temperaturen skiljer sig från häst till häst, vad som är intressant är att konvalescenten kan frysa redan vid +7 medan en tävlingshäst kan klara sig utan att frysa ner till -15 :)
Så jag tycker inte alls att det är konstigt att vi med oklippta gamla pensionärer/hobbyhästar som mest skrotar i hagen och lever endast på hö kan behöva täcka även inomhus :)
Och eftersom hästen har en komfortzon på ca 20 grader så tycker jag gott att de kan stå med samma täcke inne som ute om man har kallstall..
Däremot tycker jag inte att det är ok att toktäcka hästarna med dubbla tjocketäcken, särskilt inte om det är på grund av ens egna slöhet (inte orka byta/lägga på täcken)

Min 5åring använder sin mammas tunna Rambo-utetäcke bara när det verkligen är skitväder dvs. regn. Snöar det behövs inget täcke, hon är lika glad för det ;)
Hon började använda täcket för första gången som 2,5åring och använder det ibland men vintertid går hon "naken" och är nog van. Uppfödd i lösdriften så hon är nog tålig, men får ont i ryggen om det regnar konstant och blir kall så får hon täcket på sig. Annars äger hon bara ett täcke, ett fleecefodrat regntäcke köpt från Hööks. Men deras täcken har ju konstigt passform så det sitter inte riktigt så bra på henne ... :crazy:
Hon har samma kroppsform som sin mamma, så jag får nog kämpa ett tag tills jag hittat ngt annat som ligger bra på henne.

Jag tycker att hon inte behöver täcke endast vid behov, men annars går hon naken alla dagar och pälsen är tät och väldigt blank. Det är ju så hon vill ha det, men jag är uppmärksammad på att om hon behöver täcke så får hon det annars går hon utan :D

Någon här som skrev att oftast så fryser ägaren så tror ju ägaren att även hästen gör det! Har ett exempel på en hyresgäst som har sina travare inne större delen av dygnet, han fryser jämt så plockar han in sina vid lunchtid sen åker han hem o vi ger dem mat på kvällar.

Weaterhbeta
amigo
rhino
rambo
Bucas
Shires
catago

har alla det ni efterfrågar. Inte alls svårt att finna.

Ska kolla, vet att de tre första har haft det, men har inte haft en passform som jag är så god vän med, iaf inte på min kuse vet att kompisens häst satt dem som en smäck på, haft problem med bucas också men de har blivit bättre med "nya" modellerna..

KL

Åter igen till alla

Härligt att se, trodde verkligen inte vi var så många :)
Och visst har jag täcken på hästen, men långt ifrån alltid och bara när vädret kräver, var som sagt bara det jag ville lyfta fram att de tunnare täckena är svårare att få tag i speciellt i rätt storlekar och material. Är kanonglad över dem tips jag fått och ska se om jag kan bli lite rikare på täcken som jag faktisk tycker är hundra ;)

Vad jag sett så finns bara ett fåtal innertäcken som andas och dessa är av dyrare kvalité och jag tror ändå att man lägger dom dyrare pengarna på ett utetäcke än på ett innertäcke, av vad jag sett i min omgivning i varjefall.
Med mina inlägg vill jag ändå att man verkligen försäkrat sig om att hästen behöver ett innertäcke eller inte. För jag står fast i min tro att den övertäckning som ts vill lyfta fram i sitt inlägg är ganska vanlig och inte bara ute i hagarna utan även i stallen.
Sen är hästar individer med olika behov absolut men ibland går det lite till överdrift och man täckar ' bara för att' .

Våra hästar täckas endast vid långvarig nederbörd (hällregn&kallblåst i norrland en heldag) Sen snön kom har de stått utan dygnet runt.
Då vi hade starthästar så var de delvist klippta mer eller mindre och därmed mer ofta täcken på dem, men även då bara då jag SÅG att de frös. Och aldrig med natt täcke utom då vi kom hem sent efter tävlingsdag.
jag använder bara täcken från börjes :rofl: Tycker de alltid ha de jag behöver.

*kl*
HW Rambo Newmarket stablesheet ska finnas som 0 gr fyllning för runt 700 kr. Men det står inget om hur det andas. Polyesterfoder borde väl betyda glatt insida, eller har jag fel? Tror en i stallet har ett sånt, kan ju känna om nån vill. Vet dock inte om det andas, men eftersom det är ett Horseware så borde det göra det tycker jag.

Är det verkligen INGEN där ute som är som jag:confused: :p

Vi är väl alla överens om att våra djur självklart har olika behov, men att dem också är DJUR de har PÄLS och är i grund och botten gjorda för att vistas ute i ur och skur?? Eller??

Så ser jag det, jag drar INTE alla över en kam här vet att de finns undantag och frusna sådana, men är det inte VI som ägare som fryser och inte hästen :angel:

Jag är trött på att försöka leta täcken till dödagar, för att ALLA är för TJOCKA :mad: är dem inte för tjocka så är dem av fel material eller i fel storlek:devil:

Någon som håller med?
Något som jag letat efter i eveigheter UTAN att lägga ut tusenlappar är ett stalltäcke MAX 100g som är HELT GLATT på ut och insida i strl 155 är detta så svårt :crazy:

Min häst har ETT ENDA tjockt täcke (enl mig då) på 300g och det har han haft EN GÅNG det var -30 och snålblåst, plus att han varit stel efter en reaktion på en vaccination. Resten av hans täcken är 100 g eller regntäcken. Räcker lagom för oss :D Och då man har stalltäcke så blir det ju på sin höjd 200g med utetäcket på, lagom i de kallaste dagarna :laugh:

Så vad säger nu?? Är de verkligen BARA JAG!? Som är såhär?? Låt mig höra..

Tack, å skönt att höra att man inte är ensam! Börjes har ETT 100g täcke, iofs ett utetäcke men det går nog att ha inne också, spelar väl inte så stor roll??!! Tror t om att fodret är sånt där som du efterfrågar!

Jag gillar täcken det måste jag erkänna, har nästan täckesfetisch men använder som sparsamt på min häst :o Favorittäcket är fleecefodrade regntäcken :bow:

Nej jag lovar att du inte är ensam. Mina hästar har nästan aldrig täcken. Jag har täcken i fall de skulle behövas, men båda två får tjocka rejäla vinterpälsar och går ute dygnet runt. (den ena är spårklippt). Deras pälsar isolerar väldigt bra. Om det regnar och jag ska rida kan jag lägga på ett ofodrat regntäcke för att kunna sadla en torr häst. Annnars är de utan täcke. Håller med dig om att visst finns det undantag och tillfällen då täcken behövs och då ska man använda det, men inte använda dem som regel utan mer som undantag. (när hästens päls inte räcker till) Täckeshysterin är alldeles galen. Hästarna har ju faktiskt själva de bästa täcken som finns i sin egen päls.

:bow: Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Jag trodde att jag också var rätt ensam om åsikten med täckeshysterin. Ibland behövs täcken, för det mesta inte.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Jag och andra som täckar med 300gr nu har ju också 100grams täcken. Vi går inte från 0 till 300 direkt.

Jag skulle snarare säga att alla täckestillverkare har 100grams täcken. Bara att spana in vilken webbshop som helst.

JL
Jacson
Källqvist.

Många har inte uppvärmda stall. Att då ha täcke ute men inte inne blir knasigt.

jag har inte innetäcken, jag har utetäcke på dygnet runt.

På min häst har jag bara ett fleecefodrat regntäcke när han är ute, naken inne. Det ska krypa ned mot -15 grader innan han får på sig något tjockare.

:bow:

Min häst får gå utan täcke ned till - 10C ungefär om det är klart väder och inte alltför blåsigt. Hon har ett vanligt ofodrat regntäcke på efter ridning då hon svettas en del får även på det ut då det är samma temperatur fast snö/regn eller lite mer blåst ute än vanligt.

Är det kallare än -10C och i kombination med nederbörd eller blåst får hon ett fleecefodrat regntäcke på sig. Annars utan.

Har ett tjockare vintertäcke som används då det är neråt -25 och kallare som läggs på främst efter ridning. Ytterst lite använt brukar gå bra med regntäckena för det mesta.

Använder inte stalltäcken alls, isolerat men ej uppvärmt stall.
Hagen ligger öppet och har inget vindskydd. Hästen går på begränsad fri tillgång med dagsransonen i nät. Vinterpäls ja, ej klippt.

Jag kör med regntäcke hela vintern. Jag kan inte tänka mig att en häst som är torr och oklippt ska behöva frysa, oavsett hur många minus det är ute. Den dag jag ser att hästen fryser får jag väl omvärdera det hela, men det har inte hänt hittills med någon av mina hästar i alla fall ...

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan har påpekat det. Men ett ofodrat regntäcke är enbart ok så länge det inte är runt nollan eller under för då gör täcket mer skada än nytta. Täcket hindrar hästen från att resa pälsen vilket gör att hästen blir kallare med täcke än utan.

Vid noll eller lägre måste man ha ett fodrat täcke om man ska ha något täcke öht.

Själv kör jag 100g hela vintern på unghästen (skulle det bli mga minus får han dock ett extra täcke också).

Gammelhästen har 200 g hela vintern.

Som IronWill påpekar så klipps de flesta ridhästar i dag, dvs de har knapt någon päls öht. Andra täcker kanske på hösten så att hästarna inte skall sätta för tjock päls.

Jag tycker inte alls det är några problem att hitta täcken med tunnt foder, du kan inte ha letat så noga? Alla de större täckestillverkarna som tex Horseware, Shires, Bucas osv gör täcken med 50-150 g foder. Jag har flera såna täcken! Som visserligen inte används mitt på vintern, men ändå, de finns att få tag på. :)

Det måste väl inte vara exakt 100g, 50 g hit eller dit spelar i princip ingen roll alls. Tycker du ska köpa Amigo 150 g, det är ett lätt och luftigt täcke med bra passform, och glatt på båda in- och utsida.

Liknande trådar

M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka