Våga köpa import häst i Sverige?

När jag köpte mitt förra halvblod (SWB) bytte jag försäkringsbolag. Efter tre månader upptäckte vi ks på honom och mitt fb betalade allt som hade med både ks och följdskador i 12,5 år utan att diskutera saken.
 
Generellt. Jag tror man lär utgå ifrån det. Sen om bolaget gör en annan bedömning är det bara att tacka och ta emot!

Det lär man utgå ifrån oavsett om det är svenska eller importerade hästar. Och man ska inte vara alltför säker på att försäkringen gäller ens om det är en svensk häst som har varit försäkrad hos samma bolag sedan den låg i sin mammas mage.
 
Det lär man utgå ifrån oavsett om det är svenska eller importerade hästar. Och man ska inte vara alltför säker på att försäkringen gäller ens om det är en svensk häst som har varit försäkrad hos samma bolag sedan den låg i sin mammas mage.
Det gör jag. Men på ett forum är det svårt att säga vad som gäller och inte, man lär se generellt. För att jag får ersättning för en skada innebär inte att du får det i ditt bolag eller ens sann, eftersom det görs olika bedömningar. Är det mer komplicerade grejer och hästar värda mer pengar bedöms det kanske ytterligare.
Alla som väljer att ha sin häst försäkrad räknar ju med att den ska täcka kostnaderna när något oväntat händer, annars hade man lika väl kunnat kastat pengarna i sjön.
Men sen finns det garanterat dem som stått där med en "bedömning" som säger att dom inte har rätt till ersättning på lite halvostadiga grunder men som är glasklara för bolaget. Deras veterinär som aldrig sett hästen säger en sak, min veterinär en annan. Så kommer det säkert alltid att vara. Men generellt så betalar försäkringen skador som uppkommit efter det att försäkringen tecknades. Men det är ju inte så enkelt. Sen finns det skador där det kan vara olika tolkningar om när den uppkommit, och det ifrågasätts, dom bedömer. Man får betalt eller inte. Sen finns det dom som har tur och får betalt ändå! Jag har varit med om det och du har varit med om det. Men man kan inte räkna med det och det är det jag vill säga.
När jag köpte mitt förra halvblod (SWB) bytte jag försäkringsbolag. Efter tre månader upptäckte vi ks på honom och mitt fb betalade allt som hade med både ks och följdskador i 12,5 år utan att diskutera saken.
Vad glad jag blir av att höra det! KS är min mardröm och mitt SWB är som ditt, omförsäkrat. Jag hoppas mitt bolag står för kostnaderna om jag hamnar i samma situation.
 
Det gör jag. Men på ett forum är det svårt att säga vad som gäller och inte, man lär se generellt.

Exakt! Och du uttrycker dig tvärtom i dina inlägg, du skriver som att det du säger ÄR sanningen, men det finns ju bevisligen flera sanningar...

Ang din fråga om försäkring - ja du får ett sämre skydd än en häst som är född i Sverige och varit försäkrad i samma bolag sedan födseln. Skyddet för dolda fel försvinner, dvs så täcks inte skador som uppkommit innan försäkringen tecknades, som uppstått av trauma eller som varit medfödda(lösa benbitar, kissingspines är väl klassiska exempel)

Det som är skrivet hela tiden är att försäkringen inte täcker skador som uppstått innan hästens nuvarande försäkring tecknades. Detta gäller oavsett om den är svenskfödd eller importerad. Skillnaden är att det alltid gäller för en import, men behöver inte alltid gälla för en svenskfödd häst!
 
Ja det blir det. Men en svensk häst kan ha, och har ofta, en försäkring sen ung ålder. En import vet du att den inte har det och den kan (med få undantag) inte ha det. Undantaget är vissa länder ffa de nordiska och om det svenska bolaget finns representerat där och hästen tidigare varit försäkrad där och försäkringen tas med vid importen. Det händer ganska sällan dock.

Det beror på när den är importerad (ålder) :)
Jag har haft en import som är försäkrad i Sverige sedan den var 6 mån och försäkringen täcker medfödda fel.
Förstår att det är unikt fall, de flesta importeras senare men ett tillägg i debatten :)

Likaså angående byte av bolag, det är möjligt att nya bolaget tar över dolda fel vid byte av bolag om försäkringen är obruten. Vet inte om det är något alla bolag gör, men "mitt" bolag har gjort det. Och såklart antagligen inte något som gäller i alla fall, utan antar att bolagen gör individuell bedömning men det är möjligt :)
 
Exakt! Och du uttrycker dig tvärtom i dina inlägg, du skriver som att det du säger ÄR sanningen, men det finns ju bevisligen flera sanningar...
Jag ber om ursäkt att jag missat att skriva att det självklart är generellt, i regel, i normala fall, oftast är så.
 
Det beror på när den är importerad (ålder) :)
Jag har haft en import som är försäkrad i Sverige sedan den var 6 mån och försäkringen täcker medfödda fel.
Förstår att det är unikt fall, de flesta importeras senare men ett tillägg i debatten :)

Likaså angående byte av bolag, det är möjligt att nya bolaget tar över dolda fel vid byte av bolag om försäkringen är obruten. Vet inte om det är något alla bolag gör, men "mitt" bolag har gjort det. Och såklart antagligen inte något som gäller i alla fall, utan antar att bolagen gör individuell bedömning men det är möjligt :)

I ett sådant läge blir det ju dock som att köpa en svensk häst :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det visade sig att hästen jag är intresserad av att köpa inte är tilläggsregistrerad i Sverige. Den blev importerad för några år sedan...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Det råder hästbrist i Sverige samtidigt som köptrycket är stort, fler köpare blickar istället utomlands. Hos Agria Djurförsäkring ökade...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 151
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp