Väga hästen

milly

Trådstartare
Visst finns det någon som åker runt med en våg o väger hästar? Vart får man tag i denne???
Har försökt att söka på google och även här men hittar inte...

Sv: Väga hästen

Kan man inte köra till soptippen och låna deras våg? Fast det innebär ju två resor förstås, en med tomt ekipage, och en med häst i....

hej.. nja våg har jag inte hört talas om, förutom när vi vägde hästarna i skolan på "säd" vågen =) Men om du har mått band så kan du ta ett "tattar" mått mått1 * mått1* mått 2 / 8900= Vikt

mått 1= runt magen/sadelgjords läget

mått 2= från sadelgjordsläget vid armbågen till svans(fästet) roten/mitten

//MW

Större vetkliniker brukar ha våg...likadant kan d finnas i större stallar..
men o åka t tippen o väga måste ju funka kanon:rofl:

Jag har en kompis som har en mobil våg och åker runt och väger hästar. Nu vet inte jag hur långt hon åker men Stockholms omr med omnejd

Susz

Vi vägde våra ridskolehästar på bilprovningen en gång. :DD

Ja jag har också vägt hästar på typ lastbilsvågar o sånt :D när man rider förbi Skanska eller Svenska Foder eller så... hehe.

Mailade bildemonteringen, som ligger bara typ 100m från stallet, i förmiddags och frågade om de har en våg - och har fått svar! JAPP där finns en våg o jag var så välkommen att komma o väga hästen. :banana:
Så nu ska det bli en ridtur (10min) dit nån dag framöver för att väga tjocke-Maja!! Och sen väga igen i vår när hon förhoppningsvis gått ner en del... hehe.

Man kan skicka efter ett mått band från B***** Vi kollade om det stämde efter vi vägt två hästar på klinikens våg.Det skilde ett kilo! Så jag litar på måttband o även sk tattarmått

Man kan skicka efter ett mått band från B***** Vi kollade om det stämde efter vi vägt två hästar på klinikens våg.Det skilde ett kilo! Så jag litar på måttband o även sk tattarmått

Men hur mäter man vikten med ett sådant måttband?:confused:

Ja jag vet att det finns måttband men trodde inte de var helt säkra... Men omd et bara skiljde 1kg kilo så verkade det vara rätt exakt. Dock beror det nog även på typ av häst.

Jag ska VÄGA henne imorn! Kan också ta de där måtten och se om det stämmer.

Men hur mäter man vikten med ett sådant måttband?:confused:

Elwiras förklarning:

mått1 * mått1* mått 2 / 8900= Vikt

Blaha! Kan ju säga att det där måttsystemet INTE ALLS stämmer in på "min" häst!! Den säger att hon väger 896kg :eek: medan VÅGEN säger 745kg. Snacka om skillnad!! På över 150kg ju.

Hon är 224cm runt bålen och 159cm från armbågen till svansrot.

Elwiras förklarning:

mått1 * mått1* mått 2 / 8900= Vikt

Mäter man alltså snett upp över hästen till svansroten?

Malin

Måttbandet är kanon bra tycker jag. Men tyvärr så räcker det inte runt magen på våran ena häst.:crazy:

Måttbandet är kanon bra tycker jag. Men tyvärr så räcker det inte runt magen på våran ena häst.:crazy:

Hur vet du att det är kanonbra då? Har du provat o jämfört med en VÅG?

För det slog ju MYCKET fel på min häst...

Jag har vägt min häst på klinik sen kolla jag med måttbandet från Hööks 1-2 veckor efter och det visade fel med 20-25 kg för lite. Men mätte man mitt runt magen istället för där de anvisar (bakom manken) så skiljde det lite mindre.
Och hästen har inte tappat, snarare gått upp nåt litet kg.

Så jag tror inte det måttbandet passar alla. Sen så kan en häst vara slimmad runt magen och sen ha väldigt kraftig bakdel och hingsthals tex, då kan ju inte måttbandet visa rätt iheller.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 579
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 458
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar