Vafasen, har jag köpt grisen i säcken??!?!?!

T

Tola

Vet inte vad jag ska börja. Det kan bli ett långt inlägg men jag hoppas nån orkar läsa och berätta om de känner igen fenomenet eller har något och säga.

Jag har köpt en häst för 1 månad sedan som jag hälsat på 1-2ggr i veckan under en månad.
I samband med ihopsläppet med resten av flocken händer något och hon fick åka hem från betet pga hälta i vänster fram. Efter två veckor i vila gick hon med framåtbjudning igen och inga konstigheter. MEN en detalj försvann inte, hon lixom skjuter fram kotan???
Jag vet inte om det har något med saken att göra men första gången vi kollade på henne såg hon ut som "kalle anka" i fötterna, inge vidare!! och till gången efter så var hon fortfarande lång i tån men kraftigt verkad. Om det kan vara nån avlastnings procedur för hoven????
Nu går hon barfota, men har ringt hovslararen då vi ser att hon är väldigt öm i framhovarna. även där kan de vara för att avlasta??? är det någon som känner igen de??

Vi såg aldrig att de hände under den månaden som vi hälsade på henne, men efter stukningen så märkte vi att hon även gjorde så på högerbenet???

Eller kan det vara en rörelse hon gör för att nå ner till marken?? jag har ingen aning, någon som vet vad de kan vara??

Hon är varken varm eller svullen och hon funkar att rida i alla gångarter. Hon gör det bara då hon står still och bara ibland.

Börjar bli rädd att jag köpt grisen i säcken:confused:

Sv: Vafasen, har jag köpt grisen i säcken??!?!?!

Gjordes en besiktning innan köp? Om inte: Ja ni har köpt grisen i säcken.

Finns försäkring? Några reservationer där?

Hovar som ser ut som ankfötter är ett klassiskt fångutseende. Förutsatt att hästen är verkad och inte bara lång i tårna.
Eventuellt så kanske du har en liten gris i din säck!

Kotar hon över? Då skjuter dom ju fram kotorna på det sättet.

I samband med ihopsläppet med resten av flocken händer något och hon fick åka hem från betet pga hälta i vänster fram. Efter två veckor i vila gick hon med framåtbjudning igen och inga konstigheter. MEN en detalj försvann inte, hon lixom skjuter fram kotan???

Är den en islandshäst som är grisen i säcken??

Nej det gjordes ingen besiktning innan köp.

Har en fånghäst sedan innan och vet hur det ser ut, men denna hästen var säkerligen inte verkad på evigheter. Enligt ägaren hade hon gått på bete långt från gården och hade inte tagits hem när hovslagaren e där.

nej du har inte köpt grisen i säcken då du valt att avstå från en besiktning...

Jag håller med.

Köper en häst med massor av problem, och inte besiktar... det är uppenbart att problemen kommer att fortsätta.

Jag håller med.

Köper en häst med massor av problem, och inte besiktar... det är uppenbart att problemen kommer att fortsätta.

Det fanns inga problem på henne de gångerna jag besökte henne innan köpet.

Istället för att dömma, är det någon som kan säga nått man kan ha användning av??
Värst vad man kan dömma på att egentligen bara veta så lite. jisses...

Sorry! jag läste snabbt och läste det som att hästen sedan tidigare har haft fång! men det var din egen som hade det :bow:

Men som sagt, utan besiktning - inget köp av gris i säck.

Men som sagt, utan besiktning - inget köp av gris i säck.

Alltså, Att "köpa grisen i säcken" är ett annat uttryck för att köpa osett, obesiktigat eller liknande. Din användning av uttrycket är helt åt skogen. Det korrekta vore att skriva: "Utan besiktning - Grisen i säcken" eller " Besiktning - Ingen gris i säcken."

*Språkpolis*

Ts:
Verkar hon påverkad av rörelsestörningen? Alltså med smärta? Isåfall ta ut veterinär. Annars kan du väl vänta och se vad hovisen säger? :)

för att få en korrekt bedömning, ta hem en veterinär i stället för att låta okända som inte sett hästen gissa till dig.

Ts:
Verkar hon påverkad av rörelsestörningen? Alltså med smärta? Isåfall ta ut veterinär. Annars kan du väl vänta och se vad hovisen säger? :)

Nej hon påverkas inte utav det i någon gång, hon gör det bara i stillastående läge.
Jo visst får jag vänta, men man vill ju forska lite om det. Har du varit med om det eller vet något om det?

för att få en korrekt bedömning, ta hem en veterinär i stället för att låta okända som inte sett hästen gissa till dig.

Jo tack, men ville ha lite kött på benen om vad de kan vara. sist jag hade vet hemma så blev inge bra alls. så får bli till klinik isf.

DOm kan skuta fram kotan om dom har kotledsinflammation. Min gammelponny gjorde det och även en kompis ponny.. KOlla kotan!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 813
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar