Värmelampa i ligghall

zingoo

Trådstartare
Jag funderar på om man kan sätta in en värmelampa i ligghallen, ger det någon värme? Tänker att hästarna kan ställa sig under den om dom börjar känna sig frusna. Hur långt ner når värmen från en sån när det är -20 och kallare?
I stallet har jag en typ "ryggvärmare" av infravärme, men jag tror att det skulle kosta onödigt mycket att ha igång den dygnet runt. Men den värmer väldigt bra.
 
Antar att du menar en sån grislampa/kycklinglampa? Känns ju som att man måste sätta den väldigt långt upp när hästarna ska ha den utan tillsyn så dom inte kommer åt att greja med den. Och då lär det nog inte värma så mycket tyvärr :down:
 
Nära. Till griskultingar satte vi de 40-50 cm från ströet.

Har ni plastmattor för ingångarna i lösdriften? Fri tillgång på tugg (går bra med halm)? Då blir de inte frusna :)
 
Då funkar det ju inte om dom måste hänga så nära.

Egentligen har jag nog inga problem, den som är frusen har täcke och fryser då inte. Jag tänkte mest att det skulle vara trevligt att stå under värme :) Dom har fri tillgång till grovfoder, Jag har köldridå för ena öppningen, gör det någon skillnad om jag sätter i andra också? Det är ju en helt oisolerad trälada.
 
Då funkar det ju inte om dom måste hänga så nära.

Egentligen har jag nog inga problem, den som är frusen har täcke och fryser då inte. Jag tänkte mest att det skulle vara trevligt att stå under värme :) Dom har fri tillgång till grovfoder, Jag har köldridå för ena öppningen, gör det någon skillnad om jag sätter i andra också? Det är ju en helt oisolerad trälada.
Om de står länge i skyddet så blir det aningens varmare av hästarna om det är köldridå för bägge öppningarna, om det inte är glesa väggar och tak, men det är nog marginellt isf. Jag hade inte räknat med att det gjort någon skillnad utan att det hade varit samma temperatur som utanför.
 
Det är nog högst tveksamt om hästarna tycker det finns någon mysfaktor i att stå under en värmelampa. Försök att inte utgå ifrån vad du själv tycker är skönt ;)

Du har nog aldrig haft en häst som toksomnat när den stått i solarium bara för att de njuter så mycket av värmen? När jag jobbade i stall torkade vi hästarna efter dusch i solarium och tom de kollrigaste knashästarna somnade och njöt verkligen av värmen. Så nog gillar hästarna värme enligt min erfarenhet :).
 
Det går alldeles utmärkt att sätta upp värme om och att stort OM du hittar någon som uppfyller kraven på el i häststall. Det vill säga är dammtäta och lägst IP54, vilket är väldigt svårt att hitta.
 
Det går alldeles utmärkt att sätta upp värme om och att stort OM du hittar någon som uppfyller kraven på el i häststall. Det vill säga är dammtäta och lägst IP54, vilket är väldigt svårt att hitta.

Har inte stall för höns och övriga djur samma krav?
 
Intressant tanke. Men inget jag själv skulle vilja göra.
Tänker dels på säkerheten i förhållande till avståndet. Måste ändå vara ganska nära för att få effekt speciellt i en såpass öppen byggnad som en lösdrift.
Sen elkostnaden. Är det värt det i slutändan?
Tänker att det är bättre att satsa på värmelampa i stallet så får man ta en häst i taget under den. Då har man koll och kan stänga av sen och ingen står under den allt för länge heller.
 
Då funkar det ju inte om dom måste hänga så nära.

Egentligen har jag nog inga problem, den som är frusen har täcke och fryser då inte. Jag tänkte mest att det skulle vara trevligt att stå under värme :) Dom har fri tillgång till grovfoder, Jag har köldridå för ena öppningen, gör det någon skillnad om jag sätter i andra också? Det är ju en helt oisolerad trälada.

Går dom igenom köldridån (några av mina gör inte det) borde det göra skillnad att sätta upp för andra öppningen. Det förhindrar ju drag väldigt bra och är det dragfritt upplevs det ju som varmare.
 
Spontant skulle jag kunna tänka mig att en vägg med rätt ytmaterial skulle kunna göra nytta, på enklare och mer driftsäkert vis. Spånar jag fritt skulle jag tänka mig en sandwichkonstruktion med (befintlig?) stomme av timmer eller mur, ett tunt skikt cellplast (10 mm), ett skikt med reflekterande folie av den typ som man lägger under golvvärmeslingor, och ett skyddande slitskikt av plywood eller tunn träpanel. Om väggen upplevs värmereflekterande kommer hästen nog att vilja stå vid den tänker jag, på samma sätt som hästar ofta väljer att stå helt invid boxväggar när de slumrar inne i stall.

Överkurs skulle kunna vara att faktiskt använda golvvärmeslingor i väggen, mellan folie och slitskikt, men det förutsätter förstås en genomtänkt riskanalys - och ärligt talat tror jag att man kan nå rätt långt med en helt passivt reflekterande vägg.
 
Senast ändrad:
@Snubbelfot
Skulle man kunna göra nåt sånt på betongväggar? Mitt stall är timrat och innanför det är det betongväggar. Det tar flera timmar att värma upp dom väggarna. Däremot är det alltid svalt i stallet på sommaren och det är ju väldigt bra.
 
Spontant skulle jag kunna tänka mig att en vägg med rätt ytmaterial skulle kunna göra nytta, på enklare och mer driftsäkert vis. Spånar jag fritt skulle jag tänka mig en sandwichkonstruktion med (befintlig?) stomme av timmer eller mur, ett tunt skikt cellplast (10 mm), ett skikt med reflekterande folie av den typ som man lägger under golvvärmeslingor, och ett skyddande slitskikt av plywood eller tunn träpanel. Om väggen upplevs värmereflekterande kommer hästen nog att vilja stå vid den tänker jag, på samma sätt som hästar ofta väljer att stå helt invid boxväggar när de slumrar inne i stall.

Överkurs skulle kunna vara att faktiskt använda golvvärmeslingor i väggen, mellan folie och slitskikt, men det förutsätter förstås en genomtänkt riskanalys - och ärligt talat tror jag att man kan nå rätt långt med en helt passivt reflekterande vägg.

Alltså jag tycker något känns gravt överkurs om man har sin häst på lösdrift och känner att någon sån konstruktion vore lämplig att byggas ?
Förstår heller inte parallellen till att en häst på stall i sin box står nära en vägg när den vilar ?
 
Alltså jag tycker något känns gravt överkurs om man har sin häst på lösdrift och känner att någon sån konstruktion vore lämplig att byggas ?
Förstår heller inte parallellen till att en häst på stall i sin box står nära en vägg när den vilar ?
Vi har nog bara litet olika uppfattning om hur komplicerad en sådan vägg är att bygga. ;)
Min uppfattning är att en del av poängen med att stå alldeles invid en boxvägg är just den reflekterade värmen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 812
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 840
Senast: MML
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
714
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp