S

skrutten

Vad har ni fått för värden på hösilage i år? Tänkte om det är stor skillnad mot tidigare år med tanke på det dåliga sommarvädret...
 
Sv: Värden??

Sämmre än vanligt.
TS 74%
Smältbart protein 29g kg/foder
enei 6.9 MJ/kg foder
 
Sv: Värden??

Helt ok, men lite högt energivärde
Ts 55
smrp 38, energi 9,5, kalcium 2,7, fosfor 1,9, magnesium 1,0.
Behöver förstås ge extra protein till 1,5 åringen och tävlingshästen men jag är nöjd. Höet låg på smrp 20, men det blev skördat VÄLDIGT sent.
 
Sv: Värden??

Jag har hittat några "normalvärden" på hösilage, de låg på 5,5 MJ och 45 smrp. Då är de inget att räkna på då? Väntar på analysen nämligen...
 
Sv: Värden??

SOm vanligt alladeles utmärkta värden (och faktiskt bättre än förra året, högre kvot i år)

56% TS (det tror jag vad jag vill på, jag hävdar att det är torrare än så, men det påverkar ju inte värdena mer än att de blir högre per kilo foder)

6 MJ energi/kg foder (vid en TS-halt på 56%)
42 gram SRP/kg foder (vid angiven TS-halt)

Ger en SRP/MJ kvot på 7 vilket är alldeles utmärkt för mig och precis vad jag vill ha.

Mineralanalys har inte leverantören gjort, men jag ska skicka in den snart (lite trög i starten) men jag vet ungefär vad den ligger på..
 
Sv: Värden??

skrutten skrev:
Jag har hittat några "normalvärden" på hösilage, de låg på 5,5 MJ och 45 smrp. Då är de inget att räkna på då? Väntar på analysen nämligen...

Det finns inget som heter 'normalvärden' så. Det beror HELT på vad det är för gräs i skörden, när det är skördat, hur det är gödslat etc. Och vad TS_halten är på eftersom den påverkar värdena per kilo foder.

De värden du beskriver (5.5 MJ och 45 SRP) är ganska höga värden och det är OFTA du får hösilage med lägre kvot.

Jag har haft BRA hösilage alla år, men aldrig haft de värden du beskriver, haft både lägre och högre. Men soms agt, det finns inget som heter normalvärde, så du har INGEN som helst nytta whatsoever av de där värdena utan bara vänta på analysen..
 
Sv: Värden??

Så man ska inte lita på analysen om den säger ts 55? På SLU i Uppsala finns C. Möller som håller föreläsning om häsens foder och även om hösilage. Försök kontakta henne så får du svar direkt ang bra eller dåligt hösilage. Som jag uppfattat det så är fördelen med en ts halt på ca 55 - 65 idealiskt därför att i ett torrare "tsklimat"så frodas olika mögelsporer fortare och växer. Nackdelen är som sagt att man behöver ge mer foder. Jag ger fri tillgång till alla mina, dem orkar ungefär 9 -12 kg hösilage och ca 3-6 kg hö, står på halm, beronde på häst. 1 thinker, 3 halvblod på 1,5, 14, 27 år.
 
Sv: Värden??

Har inte värdena. Men dem som vet säger att det är kanonvärden
 
Sv: Värden??

Stallets hösilage hade väldigt dåliga värden...
7,5 MJ
13 smrp
:( :crazy:

Så jag fodrar med eget köpt hö istället...
7,4 MJ
57 smrp
:love: :d
 
Sv: Värden??

mimus skrev:
Så man ska inte lita på analysen om den säger ts 55? På SLU i Uppsala finns C. Möller som håller föreläsning om häsens foder och även om hösilage. Försök kontakta henne så får du svar direkt ang bra eller dåligt hösilage. Som jag uppfattat det så är fördelen med en ts halt på ca 55 - 65 idealiskt därför att i ett torrare "tsklimat"så frodas olika mögelsporer fortare och växer. Nackdelen är som sagt att man behöver ge mer foder. Jag ger fri tillgång till alla mina, dem orkar ungefär 9 -12 kg hösilage och ca 3-6 kg hö, står på halm, beronde på häst. 1 thinker, 3 halvblod på 1,5, 14, 27 år.

Jag vet att mitt hösilage är bra, så där behöver jag ju inte svar? Däremot så går jag inte med på att det balade hösilaget har en TS-halt på 55%, det är för 'torrt' för att ha så låg TS-halt. Nu har jag inte bemödat mig om att kontrollmäta TS-halten eftersom det bara är värdet per kilo foder som ändras när TS-halten ändras, och mina har fri tillgång så det enda som ändras är att de får i sig mer, men kvoterna är ju fortfarande korrekta och det är de som är viktiga.

Jag misstänker att den där analysen är gjord av prov från fältet, innan pressning och balning och att grönmassan/gräset hunnit torka mer mellan provtagningstillfälle och balning.

En vild uppskattning är att TS-halten är strax över 60% i balarna.

Fördelen med högre TS är minskad botulismrisk. Nackdelen är sämre hållbarhet vid öppnad bal (precis det du beskriver).

Men om man tagit en korrekt analys ska man såklart lita påd en, oavsett om det är 35% TS, 55% TS eller 75% TS =) Men i just det här fallet så litar jag inte på TS-halten på analysen eftersom jag tror gräset hann torka någon timme till eller så innan det pressades och balades. Att provet är representativt taget på fältet vet jag däremot, jag är kinkig med mina stackars foderleverantörer.

Jag ska skicka in för mineralanalys snart, och då kommer jag få en korrekt TS-halt för det balade och 'färdigförpackade' hösilaget, jag får återkomma då får vi se vad den blev =)
 
Sv: Värden??

Mitt ensilage iår har skyhöga värden av protein. Energin ligger på 6,2 per kg foder och proteinen på hela 72!! ts är 52. Jag fodrar extra med halm och så blir det lite olja i maten samt kraft ponny till en del. ( innehåller mkt mindre protein än annan kraft) kan inte ha fri tillgång då jag har så mkt protein, utan har fri tillgång till halm i stället och har uppskattat ungefär vad de stoppar i sig av den så jag kan ordna vettiga foderstater! Första skörden gick inte att köpa, hade protein på över 100 per kg foder... Så det fick bli andraskörden då... Men mig spelar det lite mindre roll då jag har en del unghästar så höet är ju bra för dem samt för de dräktiga stona,med hjälp av lite halm och kraft..!! :bump:
 
Sv: Värden??

cia96 skrev:
Mitt ensilage iår har skyhöga värden av protein. Energin ligger på 6,2 per kg foder och proteinen på hela 72!! ts är 52. Jag fodrar extra med halm och så blir det lite olja i maten samt kraft ponny till en del. ( innehåller mkt mindre protein än annan kraft) kan inte ha fri tillgång då jag har så mkt protein, utan har fri tillgång till halm i stället och har uppskattat ungefär vad de stoppar i sig av den så jag kan ordna vettiga foderstater! Första skörden gick inte att köpa, hade protein på över 100 per kg foder... Så det fick bli andraskörden då... Men mig spelar det lite mindre roll då jag har en del unghästar så höet är ju bra för dem samt för de dräktiga stona,med hjälp av lite halm och kraft..!! :bump:

Hur menar du när du säger att du inte kan ha fri tillgång för du har så mycket protein? Det är ju inga problem när det komemr från grovfodret, och sommarens betesgräs ligger ofta någonstans med den kvoten.
 
Sv: Värden??

sant. På sommaren så är fölen ganska unga och de får mkt di av sin mamma så då är det bra med mkt protein. De får ju dessutom extra på sommaren för att inte falla ur. Nu när fölen nästan är avvanda så behöver inte mammorna så mkt protein längre. De stona jag har pallar inte en kvot på nästan 12, då de blir varma och svullna i benen och någon får knutor på ryggen. Av den anledningen så får de fri tillgång på halm istället ihagen och äter uppskattningsvis ca 5 kg per dygn per häst. Till det så får de hö och krafft för att balansera. Någon får upp till ett kilo krafft och någon står på 0,2 kg. Olika krafft dessutom beroende på individen. har ungefär en kvot på runt 8-8,5 på stona och det funkar bra.
Unghästarna däremot skulle ju kunnat gå på fri tillgång men tycker även där att det blir en aning högt. De får så gott som fri tillgång på ensilaget,dock så får de även lite halm att peta i sig samt lite kraft+ betfor. Deras kvot ligger runt 9,5-10. Det är ju helt ok för en växande unghäst och precis som du säger så är det inte så farligt med proteinet då det kommer från höet. Men tycker att en kvot på nästan 12 är att ta i. För mkt protein är inte heller så hälsosamt för tillväxten som då kan ske lite för fort vilket KAN ge en svagare individ som vuxen.
 
Sv: Värden??

cia96 skrev:
sant. På sommaren så är fölen ganska unga och de får mkt di av sin mamma så då är det bra med mkt protein. De får ju dessutom extra på sommaren för att inte falla ur. Nu när fölen nästan är avvanda så behöver inte mammorna så mkt protein längre. De stona jag har pallar inte en kvot på nästan 12, då de blir varma och svullna i benen och någon får knutor på ryggen. Av den anledningen så får de fri tillgång på halm istället ihagen och äter uppskattningsvis ca 5 kg per dygn per häst. Till det så får de hö och krafft för att balansera. Någon får upp till ett kilo krafft och någon står på 0,2 kg. Olika krafft dessutom beroende på individen. har ungefär en kvot på runt 8-8,5 på stona och det funkar bra.
Unghästarna däremot skulle ju kunnat gå på fri tillgång men tycker även där att det blir en aning högt. De får så gott som fri tillgång på ensilaget,dock så får de även lite halm att peta i sig samt lite kraft+ betfor. Deras kvot ligger runt 9,5-10. Det är ju helt ok för en växande unghäst och precis som du säger så är det inte så farligt med proteinet då det kommer från höet. Men tycker att en kvot på nästan 12 är att ta i. För mkt protein är inte heller så hälsosamt för tillväxten som då kan ske lite för fort vilket KAN ge en svagare individ som vuxen.

Jag är helt med då (dvs när du provat och tänkt, och inte bara 'bestämt' att det var för mycket). Fast nyfiken fråga, blir de hästarna som nu inte klarar kvot på nästan 12 galliga på bete med? (bara nyfiken, ingen kritik).

Jag har sett de där tillväxtproblemen så vet vad du menar. Fölis mamma mjölkade för bra, så fick för det första plocka bort dem från betet (jag har klöverbete ala turbovarianten) och sen vänja av tidigare än jag velat göra i idealfallet, eftersom fölis drog iväg alldeles för fort och fick problem av det. (Såfort jag fick bort henne från mamma lugnade det sig dock, och det var utmärkt med turbobetet för henne som åring, nog enda gången jag sett henne efter avvänjning ha lite reserver att ta av)
 
Sv: Värden??

Det ena har 52% Ts, 46 g smrp och 5,5 MJ/kg foder

Det andra har 67% Ts, 59 g smrp och 7,1 MJ/kg foder

Höet är en katastrof med 10,9 g smrp och 7,5 MJ...

Samtliga partier har låga mineralvärden, av någon anledning?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
319
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
18
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp