Vän som medryttare som inte funkar.

Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Behövs det läggas fram på ett sätt som gör så att det låter som att h*n omdöme och kunsap inte räcker till?

Blir det så illa om du säger något liknande med. xxx går inte fram på samma sätt som xxx har gjort tidigare. Har du märkt av det? Jag vill att du provar sluta rida för din tränare för att se om det kan bli någon skillnad, vad tror du om det?
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Det är klart det är svårt att lägga fram det utan att vännen tar illa upp lch att det påverkar ens vänskap.. hur många hade tyckt det varit lätt att vara chef på en arbetsplats och avskeda en anställd som också är en kompis?

Varför måste du avskeda henne?
Det är väl inte ett dugg konstigt att du som hästägare bestämmer hur det ska vara?
Även om medryttaren gärna får komma med tips och ideér så är det ju du som hästägare som har sista ordet.
Det borde väl din polare ha koll på?
Sen om hon inte vill rida din häst på dina premisser är det väl ändå upp till henne?
Inget som berör er vänskap.

Du behöver ju inte säga rakt ut till henne att du tycker att tränaren hon gillar suger älgballe i kombination med din häst.

Utan bara säga att jag vill inte att du rider för den här tränaren mer, för jag tycker inte det känns bra och vill istället att hästen tränas för denna person.
Det är väl inget som hon behöver bli upprörd över? Då har du inte heller varit taskig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

*kl*

Oavsett hur mycket duktigare din vän är så är det ju DIN häst och du vill ju självklart att den ska funka med dig och DINA krav. Varför ska din medryttare och tränaren sätta högre krav på hästen än DU vill?

Jag har slutat rida för en tränare som jag tyckte hade för höga krav på mig och framförallt min häst. Hade jag velat tävla osv hade tränaren säkert varit helt super, men jag ville inte alls träna på den nivån och ställa de kraven på min häst då. Det är inte ett dugg konstigt!
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Hehe.. igen, vännen och dennes tränare ställer lägre krav på hästen än vad jag och min tränare gjorde men jag upplever alltså att dom gör det på fel sätt. Och försöker lösa det på fel sätt, dvs med sporrar och spö.

MidnightSoul ch pulkaskurk, ska såklart formulera mig på ett så bra ätt som möjligt men att säga att jag inte gillar deras lösningar och att jag tcker hästen blivit okänslig och ovillig pga deras träning är ju indirekt = varför förstår du inte det själv?

Men tack ska ni ha för svaren, jag ska prata med vännen senare idag.. inte bestämt mig hur än men får fundera mer.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

MidnightSoul ch pulkaskurk, ska såklart formulera mig på ett så bra ätt som möjligt men att säga att jag inte gillar deras lösningar och att jag tcker hästen blivit okänslig och ovillig pga deras träning är ju indirekt = varför förstår du inte det själv?

Men tack ska ni ha för svaren, jag ska prata med vännen senare idag.. inte bestämt mig hur än men får fundera mer.

Varför ens kommentera ngt om deras träning? Du behöver inte säga ett ord om att du tycker de gör fel.
Bara säga att jag vill att det ska vara såhär, punkt.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Därför att jag såklart måste ha ett skäl om jag ska vara uppriktig.. om jag bara säger att jag ändrat mig förstår ju vännen ändå att det ligger ngt mer bakom men att jag inte vill vara ärlig eftersom jag var 100% positivt inställd innan.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Då är det ju ändå mindre att diskutera! Du tycker inte det funkar med/på träningarna och vill ha en annan tränare till hästen - Punkt slut!

Tränaren jag beskrev tyckte man skulle räkna med lite motstånd när man ställde högre krav, vilket jag inte tänker räkna med på min egna unghäst. Punkt slut där med.

Du ska kunna se din häst i ögonen, det känns väl viktigare än att hålla en vän om ryggen? :)
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Du har redan bra beskrivit här dina problem. Tala bara om att du inte gillar förändringen i hästen, börjar vännen prata om att det är "trams" som på träningarna så säger du bara att du helt enkelt inte vill att det ska gå så långt att det blir "trams" att ta igenom. Du vill helt enkelt inte utbilda din häst på det viset utan du vill ha en annan tränare. Accepterar inte din vän det som medryttare så får hon väl sluta. Det handlar inte så mycket om vad som är bäst eller vem som är duktigast - du vill inte att din häst ska ridas på det sättet. Typ. Du behöver alltså inte alls klaga eller säga att det är fel, du vill bara inte ha det gjort på det viset utan på ett annat vis :)
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Därför att jag såklart måste ha ett skäl om jag ska vara uppriktig.. om jag bara säger att jag ändrat mig förstår ju vännen ändå att det ligger ngt mer bakom men att jag inte vill vara ärlig eftersom jag var 100% positivt inställd innan.

Varför säger du inte bara att du vill att hon testar träna för din tränare istället? Klart man kan vara rak och ärlig men din tränare kanske kan få henne mer på rätt spår då hon tydligen fungerat bra för dig och din häst.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Jag hade nog sagt något i denna stilen:

"Jag upplever att hästen på senaste tiden tappat framåtbjudningen. Jag är inte helt säker på vad det beror på men att jag själv vill lägga ner tid på att lösa detta "problem" tillsammans med min egen tränare. Det innebär att jag känner att jag själv vill rida alla dagar i veckan., så som det ser ut just nu så är jag tyvärr inte i behov av medryttare"

Då lägger man fram problemet (att hästen tappat framåtbjudningen), men att du tillsammans med din tränare vill lägga tid på att hitta orsaken och få bort det. Samtidigt så är det inget illa gentemot medryttaren, och allt är ju helt sant.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Har du pratat med din kompis än?

Jag säger som någon annan, du behöver ju inte idiotförklara varesig kompisen eller tränaren och om din kompis tycker du är dum för att du vill göra som du vill med din häst, tja, är det verkligen en kompis man behöver då? Även om du kanske kan mindre än din kompis får jag intrycket av att du ändå haft din häst ett tag och då känner ju du hästen bättre än kompisen och vet vad som funkar med den oavsett hur mycket kunskap kompisen har, eller?

Att en unghäst har svårt att fungera med flera personer och tränare tycker inte jag är ett dugg konstigt, den håller ju på att lära sig en massa och så kommer det helt plötsligt nya människor med nya idéer, häststackern är väl helt förvirrad! Det kan du lugnt använda som orsak; "jag har märkt att min häst har tappat framåtbjudningen, jag tror den blir förvirrad av alla olika bud som kommer från olika människor och jag vill därför att den bara ska tränas för min tränare för att alla som rider ska göra samma sak, om du inte vill rida för denne tränare så får du ändå gärna rida den i skogen, för det är så skönt att få lite avlastning!"
Här har du en förklaring till varför du inte vill att denna tränare ska användas, utan att klaga varesig på tränaren eller medryttaren, du talar till och med om att du uppskattar medryttaren. Om din kompis kommer med invändningar som att hon inte törs eller dylik kan du ju bara säga att du har funderat länge på detta och vill nu testa det. Köper inte din kompis det ska hon inte rida hästen, DIN häst, DINA regler kan hon/han inte ta det är denne ingen vidare medryttare eller kompis faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Sjukt jobbig sits du har hamnat i :/ Det är aldrig kul att behöva be en vän sluta eller ändra på något. Speciellt inte om personen i fråga "ska" vara bättre. Som många andra sagt, försök att inte trampa henne på tårna. En vit lögn är bättre än att förlora än vän imho.

Hade en medryttarhäst för ett par år sedan. Precis innan jag började så flög ägaren av, fastnade i stigbygeln och vred till knät ordentligt. Under tiden hon letade medryttare så skulle en MYCKET hästvan väninna hjälpa henne med ridningen. Den här kvinnan skulle ha stor erfarenhet av unghästar och vara en duktig dressyrryttarinna. Hon fick rätt specifika, men vettiga, regler uppsatta för ridningen.
1. Aldrig, aldrig graman. Då han var ung och rätt illa riden från grunden så ville ägaren att han skulle lära sig gå i en djup, fin och avslappnad form. Med graman pressade han bara ihop sig och jobbade knappt.
2. Endast skritt och trav till en början.
Detta gick vännen med på.
Efter ett tag så började folk i stallet reagera på att hans beteende förändrats till det sämre. Han var väldigt aggressiv vid fodring och inte alls så go som han brukade vara och han var odräglig att hålla på med etc. Detta berättade dom såklart för ägaren som genast åkte ut till stallet och började läsa i "dagboken" som medryttaren ska skriva i.
Hon hade ridit på ett av fälten utanför med graman och galopperat i 20 minuter non stop. Hästen hade hoppat till vid ett tillfälle (vilket var hans sätt att säga "nu räcker det, jag är trött") varpå hon hade gett honom ett par rejäla "ponnysporrsparkar". Detta var toppen på isberget. Ägaren sa, utan pardon, att "Du kommer fan aldrig nära min häst igen. Varför i helvete red du med graman trots att jag sagt att du inte fick det?!" "Men jag kan inte rida utan graman!".
Den vänskapen rök rätt fort och hon kom aldrig nära hästen igen som snart var sitt gamla jag igen.

Ursäkta lite OT kanske, men du har det iaf. inte lika hemskt som i det fallet :3
Lycka till nu! Hoppas verkligen att hon tar det på rätt sätt och att din häst återfår sin framåtbjudning!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp