Vän som medryttare som inte funkar.

H

Hrkfms

En bra vän började för ett tag sen rida min unghäst några dagar i veckan, personen är en bättre ryttare än mig och det var dessutom skönt att få lite avlastning. Vännen rider regelbundet för en tränare, men nu börjar jag inse att det här inte var en så bra idé som det verkade från början. Jag tror inte att tränaren passar hästen, hästen går mot skänkeln och har tappat framåtbjudningen med både mig och vännen och vännen rider med spö och vill helst börja även med sporrar, själv har jag aldrig behövt varken eller. Jag kanske är för mesig med min häst men jag vill inte ha sporrar och spö när den ännu är så lågt ner på utbildningsskalan eftersom jag inte tycker det ska behövas där, jag vill framför allt ha tillbaka min arbetsvilliga häst som man inte behöver kämpa för att få fram.

Det här är ju ett rätt känsligt ämne dels eftersom jag inte är hälften så bra ryttare som vännen, dels eftersom det är en vän och att jag inte bara kan säga tack och hej till personen utan att tänka på vår relation. Så om ni vore i min sits, vad skulle ni säga? Skulle ni vara ärliga eller hitta på en undanflykt? En vit lögn vore ju enklast, typ "nu har jag fått mer tid över och kan rida själv igen", men oavsett känns det så jobbigt att säga att jag ändrat mig när jag lovade för bara nån månad sedan...
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Kan du inte lägga fram det som att du vill testa en annan tränare för dem då du inte känner förtroende för tränaren. du klankar inte ner på din vän och ni kan gemensamt hitta en anna tränare som kan hjälpa henne o dig att arbeta på ett bättre sätt med hästen. på så sätt kan hon fortsätta att rida, du får avlastning och hästen kan utvecklas vidare med en bättre lämpad tränare. Det kan ju vara så att din vän rider som tränaren förespråkar och att det är detta, o inte vänninans egentliga ridning, som ställer till det?
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Lagg fram dina teorier for medryttaren och fraga vad hon tycker eftersom hon ar en battre ryttare. Tala om hur du upplever att hasten har forandrats och fraga vad medryttaren tycker. Haller hon/han inte med ... fundera pa vilka orsaker hon/han har och gjor mer research sjalv tills du vet vad du tycker sjalv. Sedan, som hrkfms sa, om ni inte tycker samma ... sag att du verkligen inte gillar tranaren och vill att ni byter tranare till nagon som vill jobba mer som du vill.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Inte så enkelt kanske hur man ska uttrycka sig.

Det bästa kanske är att förklara vad man tycker är problematiskt hos hästen (den bristande bjudningen) och diskutera det fenomenet i stället för att kritisera kompisen.

Till exempel börja filosofera tillsammans med kompisen om vad man kan göra för att få fram bjudningen.
Hör med kompisen om det finns bra idéer!

Men du kommer inte undan utan att prata med kompisen.
"Tack för hjälpen, du är bättre på att rida än jag men nu har du förstört hästen" är inte en bra idé.

"Tack för hjälpen, jag uppskattar att du rider in hästen åt mig. När jag rider, tycker jag att hästen svarar lite för dåligt på framåtdrivning. Har du också upplevt det? Har du ridit någon annan häst som haft samma problem? Hur löste du det då?" funkar betydligt bättre.

Beroende på hur ung hästen är kan jag tänka att en unghäst kanske mår bättre av att inte jobba för instruktör och nästan aldrig jobba på ridbana, utifrån ett bjudningsperspektiv.

(Min åsikt om just den saken är att man ska rida uteritter på helt lös tygel, och vara noga med att hästen svarar på framåtdrivande hjälper och gör den inte det, så ge en mycket tydlig signal och berömma allt svar)
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

säg som det är, du tycker inte att tränaren passar hästen och vill byta. och att ni behöver jobba med hästens framåtbjudning mer, dvs inget jobbigt jobb på banan utan rid ut och ha roligt med hästen. låt den vila en vecka med bara lullande i skogen, rid sen ut mycket med frisk galopp och fartfyllda övergångar med mycket positiv framåt känsla från dig(det smittar av sig på hästen :p) och mycket beröm.
sen kan ni rida på banan med samma fokus på att gå framåt, och när hästen har kommit fram för skänklen igen, då kan ni skaffa en ny tränare som du väljer och som du och medryttaren kan rida för.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Jag har haft medryttare som gjorde att min häst blev väldigt förändrad när jag red, vilket jag av naturliga skäl inte gillade.
Jättegullig människa som antagligen red jättebra.

Jag sa som det var, "hästen funkar inte för mig längre sedan du började rida, vad det beror på vet jag inte, han kanske blir förvirrad av en ny ryttare, han kanske inte klickar med dig, inte mår så bra just nu eller nått. Så jag vill avbryta det här medryttareriet, för att se om jag får samma häst tillbaka. Så kan jag isf ev återkomma till dig framöver"

No hard feelings. Det kan ju vara tusen saker som gör att det blir problem, men då är det ju oavsett bäst att backa tillbaka och se vad som händer.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Det är väl klart att du ska vara rak och ärlig! Det måste man kunna ta som medryttare även om man är kompisar och även om man är duktigare.

Jag är medryttare till min kompis häst och för mig är det en självklarhet att hon bestämmer vad vi använder för hjälpmedel i ridningen.

Jag tycker du ska säga att du upplever att hästen inte går fram lika bra längre och att du tycker att ni ska rida utan sporrar för att se om det blir bättre (om du nu tycker det). Sen kan du också föreslå byte av tränare också.
En fråga bara: Rider du själv hästen för tränare? Har du isåfall provat samma tränare som medryttaren, för att själv se vad som blir fel?
Du skriver att det är en unghäst. Det kan inte vara så att den går emot lite för att man ställer krav och att det blir lite jobbigt innan den har hittat rätta musklerna och formen? Bara ute och gissar och kan ha helt fel också...
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Ja jag brukade själv rida för tränare, till och med mer regelbundet än vännen gör och jag tror till och med vi satte större krav på hästen än de gör nu, har inga problem att jobba i form och är stadig för sin ålder.

Hästen rids omväxlande i skog och mark och bara i ridhus en eller två gånger i veckan, det är en häst som lätt blir uttråkad så mestadels får hon bara "busridas" i skogen utan några egentliga krav på sig.

Vännen och tränaren tycker alltså att spö och sporrar (men sporrar har jag som sagt satt mig emot) är det bästa för att de upplever det bara som trams, alltså att den bara säger emot för att den inte vill och det håller jag ju på sätt och vis med om, men jag ser väl en annan orsak till hästens ovilja än vad vännen och tränaren gör och tycker som sagt inte man löser det med spö.. det kanske funkar men vilken arbetsglädje kommer hästen få av det.

Vännen vill heller yvärr inte rida för ngn annan än den här tränaren pga lågt självförtroende.. så tyvärr måste jag säga upp vännen helt från att rida.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Hej!

Det är inte så att unghästen helt enkelt tappat sugen rent generellt? Den kanske är trött och därför ovillig- sånt brukar ju gå i perioder på unghästar.

Jag hade tagit en paus med hästen, låtit den vila en vecka helt och sen ridit i skogen för att se om framåtbjudningen kommer tillbaka. När framåtbjudningen är tillbaka hade jag ridit på volten igen, men inte innan dess.

Detta upplägg kan du ju lätt ta med dig till din medryttare och se om hen går med på. Om hästen sen inte får tillbaka bjudningen på detta är det kanske inte ens tränaren det är fel på?? Har du sett hur de tränar?

/Lavinia, promenerar med sin pålla igen..
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

<snip>
Vännen och tränaren tycker alltså att spö och sporrar (men sporrar har jag som sagt satt mig emot) är det bästa för att de upplever det bara som trams, alltså att den bara säger emot för att den inte vill och det håller jag ju på sätt och vis med om, men jag ser väl en annan orsak till hästens ovilja än vad vännen och tränaren gör och tycker som sagt inte man löser det med spö.. det kanske funkar men vilken arbetsglädje kommer hästen få av det.

Vännen vill heller yvärr inte rida för ngn annan än den här tränaren pga lågt självförtroende.. så tyvärr måste jag säga upp vännen helt från att rida.

Da tycker jag att du ska anvanda din lilla vita logn att du har mer tid nu.

Personligen tror jag att skillnaden ligger mer i att hon staller mer krav pa hasten an vad du ar beredd att ha.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Ja jag har varit med på fler träningar och är alltså av åsikten att det är tränaren som det inte funkar med, jag har själv ridit för en liknande tränare tidigare och fick en häst som vägrade gå framåt på träningarna.. när vi bytte kom den arbetssugna och glada hästen fram igen. I skogen är det inte alls några krångel med framåtbjudningen när jag själv rider.

hastflicka: Som sagt så ställde jag och min ordinarie tränare större krav på hästen än vad vännen och dennes tränare gör. Sen är väl problemet med en vit lögn att iom att vi känner varann och har koll på varandras liv även utanför stallet så är det ju så lätt för vännen att genomskåda vad som är sant och inte, tyvärr.. men blir det för fel att vara rak så får det ju bli så istället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Självklart är det helt upp till dig att välja vem som rider din häst och för vilken tränare dock så är det ju helt klart mer regel än undantag att en unhäst någon gång under utbildningen kommer in i en period med bristande arbetsvilja eller framåtbjudning. Varför är du inte ärlig och säger som det är? Bara att säga att man vill att medryttaren rider för en annan tränare som man tror är mer lämpad för att få hästens arbetsvilja tillbaka?
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Ja, men jag är som sagt säker på att det inte är det det beror på, när hästen sagt ifrån som yngre så har det varit på ett annat sätt och inte genom att bli skänkeldöv och okänslig för hjälperna.

Därför att det såklart är känsligt att indiekt kritisera ngns omdömesförmåga, särskilt en väns som är mer rutinerad än jag. Vill inte förlora personen som vän, hade det "bara" varit en medryttare hade det varit en annan sak.

Och vännen vill ju ej rida för ngn annan tränare dels pga självförtroendet som jag nämnde och dels pga att vännen tycker att dennes tränare är bra. Och det säger jag egentligen inte emot, jag menar bara att den inte är bra för just den här hästen.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

/.../

Vännen vill heller tyvärr inte rida för ngn annan än den här tränaren pga lågt självförtroende.. så tyvärr måste jag säga upp vännen helt från att rida.


Fast någonstans... det är ju din häst. Nu vet ju inte jag varför den tappat framåtbjudningen - det kan finnas många orsaker. Men det enklaste är ju att gå tillbaka till den tränare som den funkade bra för.

Det är en fullt rimlig begäran att medis ska träna för hästens ordinarie tränare, i alla fall de första månaderna när man "rider in sig".

Är ryttaren så nervös att hon inte ens vågar testa att rida för en annan tränare så skulle jag undra lite vad det är som hennes nuvarande lär ut egentligen. :cool:
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Fast någonstans... det är ju din häst. Nu vet ju inte jag varför den tappat framåtbjudningen - det kan finnas många orsaker. Men det enklaste är ju att gå tillbaka till den tränare som den funkade bra för.

Det är en fullt rimlig begäran att medis ska träna för hästens ordinarie tränare, i alla fall de första månaderna när man "rider in sig".

Är ryttaren så nervös att hon inte ens vågar testa att rida för en annan tränare så skulle jag undra lite vad det är som hennes nuvarande lär ut egentligen. :cool:

Plus ... hur mycket det ar vad som ar problemet. Jag har en hast som har funkat som en drom for mig fran forsta dagen ... darfor att jag har sjalvfortroende. Med en person som ar det minsta nervos blir han som en omvand hand och en fullstandigt omojligt nervos och hysterisk hast.:angel:
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Är ryttaren så nervös att hon inte ens vågar testa att rida för en annan tränare så skulle jag undra lite vad det är som hennes nuvarande lär ut egentligen. :cool:

Fast sådant där behöver ju inte ha ett dugg med ens instruktör att göra? Jag håller mig också till två specifika tränare, och skulle heller aldrig i livet prova någon annan. Har man som jag så kasst självförtroende att fel instruktör och en dålig träning kan få en att gråta i en hel dag är det inget alternativ att glatt prova en ny person, och det är helt oberoende av hur duktig ens nuvarande är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Men hur svårt kan det vara?

Det är väl bara säga till din kompis att DU inte vill att hon rider för den tränaren?
Antingen får hon träna för den tränare du väljer eller så får hon inte träna.
Då får hon väl roa sig med att rida i skogen eller något annat?

Varför gör du det så svårt för dig själv?
Hon kan ju inte bli sur för att du vill välja tränare till din egen häst?
Vill hon välja tränare fritt får hon väl köpa sig en egen häst att bestämma helt och fullt över?

Det är ju som att ngn annan ska bestämma vilka däck du ska ha på bilen.
Bra att få tips och råd men i slutändan är det ditt beslut vad du ska ha.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Du säger att medryttaren är en bätte ryttare än dig. Bättre ryttare i vilket avseende? Bara för att ryttare är bättre behöver det inte betyda att ryttaren har unghästsvana?

Tycker du ska vara ärlig och rak specielt om ni ska fortsätta vara vänner. Och din vän måste förstå att det är din häst vilket gör så att det blir du som bestämmer i slutändan vad som gäller.
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Det är klart det är svårt att lägga fram det utan att vännen tar illa upp lch att det påverkar ens vänskap.. hur många hade tyckt det varit lätt att vara chef på en arbetsplats och avskeda en anställd som också är en kompis?
 
Sv: Vän som medryttare som inte funkar.

Mycket mer erfaren, ridit hela livet (har inte ag gjort), kan sitta upp på dom flesta typer av hästar. Unghästvana har vännen men tycker inte att det är det centrala här, poängen är alltså att det inte funkar med den här enskilda hästen med ust den tränaren.

Känner väl mer att frågan är om jag vågar vara ärlig poch rak och om vi ska fortsätta ha en obekväm relation, alla vet väl hur jobbigt det är att få höra att ens omdöme eller kunskap inte räcker till & särskilt ifrån en kompis.. som dessutom kan mindre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp