Väldigt mager häst

Garbola01

Trådstartare
hej! Jag har en islänning, som har gått tur ridning förr, som nu går på stora gröna fält tillsammans med sina andra hästarkompsar. Nu är det såhär att hon har tappat VÄLDIGT mycket hull och vi vet inte vad det beror på. Hon äter gräs hela tiden, hon är som rn damsugare. Hon får förtillfälligt inget mer än gräs då vi tycker det räcker nu på sommaren. Nu när det börjar bli kallare kommer vi ställa in en höbal till dem. Vad ska jag göra? Ska jag stödfodra med något annat? Vad isåfall??
 
Jag tycker inte att det är sommar i oktober. Det gräs som är nu räcker uppenbarligen inte.
Menade uppenbarligen att hon har fått gräs i sommar och gräset är fint fortfarande här. Men hon ska bärja få hö snart. Och hon har varit mager hela sommaren, även fast där är mycket gräs på sommaren
 
Uppenbarligen räcker det inte med bara gräs åt henne på sommaren.
Nej, vilket är konstigt då jag alltid fått höra att man ska köra på gräs sålänge man kan då det är det bästa för dem. Därför vill jag veta om det finns något som är bra att kompletera med. Förstår ju att det inte räcker med gräs men vill ha tips om vad som kan vara bra för just magra hästar!
 
Nej, vilket är konstigt då jag alltid fått höra att man ska köra på gräs sålänge man kan då det är det bästa för dem. Därför vill jag veta om det finns något som är bra att kompletera med. Förstår ju att det inte räcker med gräs men vill ha tips om vad som kan vara bra för just magra hästar!

Varför är det konstigt? Gräset hon går på kanske inte är tillräckligt kraftigt för henne? Alla vallar är olika näringsmässigt. Hon behöver uppenbart mer än det gräset ger henne. Det bästa är att göra en vettig foderstat och utgå från den.
 
Varför är det konstigt? Gräset hon går på kanske inte är tillräckligt kraftigt för henne? Alla vallar är olika näringsmässigt. Hon behöver uppenbart mer än det gräset ger henne. Det bästa är att göra en vettig foderstat och utgå från den.
Ja, därför jag frågar om ni har några förslag, finns miljontals foder. Vissa bättre än andra för att få upp hull om ni kan rekomendera något.
 
hej! Jag har en islänning, som har gått tur ridning förr, som nu går på stora gröna fält tillsammans med sina andra hästarkompsar. Nu är det såhär att hon har tappat VÄLDIGT mycket hull och vi vet inte vad det beror på. Hon äter gräs hela tiden, hon är som rn damsugare. Hon får förtillfälligt inget mer än gräs då vi tycker det räcker nu på sommaren. Nu när det börjar bli kallare kommer vi ställa in en höbal till dem. Vad ska jag göra? Ska jag stödfodra med något annat? Vad isåfall??

Är hästen så mager trots den går på gräs behöver den uppenbarligen stödfodras. Antingen om du hittar något färdigfoder, typ müsli. Eller om du ger lucern. Krafft muskel eller ren riskli rekommenderar jag alltid till magra hästar men du kan ju börja med att ge lucern eller annat foder.
 
. Nu är det såhär att hon har tappat VÄLDIGT mycket hull och vi vet inte vad det beror på. Hon äter gräs hela tiden, hon är som rn damsugare.

. Och hon har varit mager hela sommaren, även fast där är mycket gräs på sommaren

Hästen har varit mager hela betessäsongen, och tappat ännu mer nu och i OKTOBER kommer ni på att ni kanske bör åtgärda detta?!

Självklart ska hästen under veterinärutredning, det låter som den har problem med upptag av näringsämnen. Jag utgår från att övriga hästar är fina och i bra hull, då är det en som står ut och inte klarar sig på bete.

Låt det inte gå en säsong till innan ni låter veterinär utreda, börja IDAG. Spelar ingen roll vad ni fodrar om hästen har problem med näringsupptaget. Tvärtom kan ni ju skada hästen med fel foder om den har problem.
 
Men hallå, kan alla chilla innan folk blir hysteriska?
Vi vet inget om ålder på hästen. Vi vet inget om dess kondition, syfte eller sjukdomshistorik.

Om det vore min häst skulle jag ha börjat stödfodra när jag först märkte att den började tunna ur. Nu är det inte gjort, utan då skulle jag börja stödfodra nu med, som någon ovan skrev, lucern och/eller färdigfoder.
Jag skulle även ta kontakt med en veterinär för att kolla hälsostatus på hästen, det kan förekomma något underliggande problem som gör att den tunnar ur.
 
Jag skulle kolla mask också. Har den mycket mask kan det vara orsak.
Kolla tänderna. Har den dåliga tänder får den inte i sig det den ska.
 
Men hallå, kan alla chilla innan folk blir hysteriska?
Vi vet inget om ålder på hästen. Vi vet inget om dess kondition, syfte eller sjukdomshistorik.

Nej, jag tycker faktiskt inte man ska "chilla". Om hästen under bete, när/om resten av flocken livnär sig väl, går ner i vikt och nu tappar ännu mer skulle det dragits i handbroms långt tidigare.

Varför är det OK att hästar får gå och magra av? Det kan ju faktiskt vara så att den här hästen gått och haft allvarligare problem som inte fått uppmärksamhet för att man ignorerat ett symptom: att den magrat av.
 
Nej, jag tycker faktiskt inte man ska "chilla". Om hästen under bete, när/om resten av flocken livnär sig väl, går ner i vikt och nu tappar ännu mer skulle det dragits i handbroms långt tidigare.

Varför är det OK att hästar får gå och magra av? Det kan ju faktiskt vara så att den här hästen gått och haft allvarligare problem som inte fått uppmärksamhet för att man ignorerat ett symptom: att den magrat av.

:bow: Vi hade ett praktexempel i vårat stall. En ny person stallade in sin häst, han var mager och hade varit det under hela sommaren. Vi såg direkt att det var något fel, bad denna ringa veterinär och ta blodprov. Han hade njursvikt och avlivades direkt ( en vecka stod han hos oss ). Han hade gått och lidit hela sommaren pga av ägarens okunskap. Hästen hade garanterat självdött...
 
hej! Jag har en islänning, som har gått tur ridning förr, som nu går på stora gröna fält tillsammans med sina andra hästarkompsar. Nu är det såhär att hon har tappat VÄLDIGT mycket hull och vi vet inte vad det beror på. Hon äter gräs hela tiden, hon är som rn damsugare. Hon får förtillfälligt inget mer än gräs då vi tycker det räcker nu på sommaren. Nu när det börjar bli kallare kommer vi ställa in en höbal till dem. Vad ska jag göra? Ska jag stödfodra med något annat? Vad isåfall??
Vadå nu på sommaren? Det är inte sommar nu om du bor i Sverige o gräset är inte näringsrikt. Träckprov, kolla tänder, analys på Hö och fri tillgång är en början. Går den inte upp kontakta veterinär.
 
:bow: Vi hade ett praktexempel i vårat stall. En ny person stallade in sin häst, han var mager och hade varit det under hela sommaren. Vi såg direkt att det var något fel, bad denna ringa veterinär och ta blodprov. Han hade njursvikt och avlivades direkt ( en vecka stod han hos oss ). Han hade gått och lidit hela sommaren pga av ägarens okunskap. Hästen hade garanterat självdött...

Det gör ont i hjärtat att läsa sådana historier. Folk gör det av okunskap, inte ondska. Men djuren lider inte mindre för det.
 
Nej, jag tycker faktiskt inte man ska "chilla". Om hästen under bete, när/om resten av flocken livnär sig väl, går ner i vikt och nu tappar ännu mer skulle det dragits i handbroms långt tidigare.

Varför är det OK att hästar får gå och magra av? Det kan ju faktiskt vara så att den här hästen gått och haft allvarligare problem som inte fått uppmärksamhet för att man ignorerat ett symptom: att den magrat av.

Jag kan bara hålla med. Jag har själv haft en häst som började magra under betet när hon var tre, det är inte normalt för en unghäst när de andra var i gott hull. Tog ut veterinär för att kolla tänderna, vet tog också blodprov vilket visade på extremt låga proteinvärden. Efter tur till klinik så visade det sig att hästen hade inflammerad tunntarm och inte kunde ta upp protein. Hon fick en dunderkur kortison och blev bra, men enbart mer mat hade inte hjälpt henne, då hade hon dött efter en tid.
 
@Garbola01 Som tips till dig så ta ut en veterinär som tar ett blodprov, du får mycket snabbare resultat på vad som är fel med hästen än om du väntar på resultat från avmaskning eller att fodra upp hästen. Sen så finns det ingen näring i gräset på bete nu det är höst och snart vinter.Så även om dom andra håller sig så bör ni börja ge hästarna grovfoder. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 360
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 669
Senast: Dornes
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp