Väldigt mager häst

@Garbola01 Som tips till dig så ta ut en veterinär som tar ett blodprov, du får mycket snabbare resultat på vad som är fel med hästen än om du väntar på resultat från avmaskning eller att fodra upp hästen. Sen så finns det ingen näring i gräset på bete nu det är höst och snart vinter.Så även om dom andra håller sig så bör ni börja ge hästarna grovfoder. :)
Fast träckprov får man svar på dan efter så de går ju antagligen snabbast.
 
@Elisha För mig har det tagit några dagar för att få svar på träckprov men jag bor lite avsides..Snabbast är nog att ta ut veterinär så att denne får bedöma hästens hälsostatus :)
 
hej! Jag har en islänning, som har gått tur ridning förr, som nu går på stora gröna fält tillsammans med sina andra hästarkompsar. Nu är det såhär att hon har tappat VÄLDIGT mycket hull och vi vet inte vad det beror på. Hon äter gräs hela tiden, hon är som rn damsugare. Hon får förtillfälligt inget mer än gräs då vi tycker det räcker nu på sommaren. Nu när det börjar bli kallare kommer vi ställa in en höbal till dem. Vad ska jag göra? Ska jag stödfodra med något annat? Vad isåfall??

Erbjud hästen grovfoder NU. Kolla masken. Ta ut veterinär för koll av tänder & blodprov. Genast. Detta är inte normalt alls!
 
Kan inte annat än att hålla med alla som redan skrivit i tråden. Så här hade jag gjort:

1) Ringt veterinär för hälsostatus och blodprov och koll av tänder
2) Kollat masken
3) Om allt ser bra ut börjat fodra upp med fri tillgång på grovfoder och gett lusern, olja och mineraler. Det tog 2 veckor för min häst att gå från skelett till typ normalt hull (ej muskelmässigt) på den foderstaten (har ett svårfött varmblod).
4) Absolut INGEN ridning/körning eller annan form av arbete då energin ska gå till att bygga hull och inget annat. Täcka även hästen så den slipper ta energi till att hålla värmen.

Lycka till och uppdatera oss gärna :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 360
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 669
Senast: Dornes
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp