Väga fodret!?

Timsetim

Trådstartare
Måste erkänna att jag inte är/har varit så insatt i det här med att räkna foderstat. Men jag tycker att det är intressant och vill lära mig mer om det.

Det som förvånar mig är att många lägger ner tid på att analysera fodret, men de väger det inte. Visst vissa har säkert en inbyggd våg i sig och kan anta hur mycket 4 kg hö är. Men vitsen med att räkna ut en foderstat är väl att man ska väga och ge rätt mängd mat?? :confused: Rätta mig om jag har fel! ;)

/Timsetim
 
Sv: Väga fodret!?

ja men det beror juh på hur mkt hö hästen ska ha.. det är ganska lätt att känna om det är 1 kg hö eller 3 kg hö.. och en uträknad foderstat är ändå bara ett riktvärde.. och höet ges i sådan stor giva att ett halvkilo hit eller dit inte spelar någon större roll.. :)
 
Sv: Väga fodret!?

Hm, ja det har du ju rätt i! Men jag tycker ofta när man ska väga framförallt löshö så missbedömmer man lätt vikten. Mycket hö för ögat kan vara lite på vågen.

Skulle vara roligt att höra fler kommentarer! Hur slaviskt följer ni den uträknade foderstaten?

/Timsetim
 
Sv: Väga fodret!?

jag väger aldrig med ögat, packar alltid ihop det i famnen.. fast så använder juh jag våg oxå.. :)
är det en uträknad foderstat följer jag den någorlunda slaviskt.. står det 8 kg hö, 1½ kg Krafft groov och ½ kg krafft grund så är det det hästen får.. men jag räknar inte gram och tar bort en stor pellet och lägger till en liten för att det ska bli exakt :)
 
Sv: Väga fodret!?

"men jag räknar inte gram och tar bort en stor pellet och lägger till en liten för att det ska bli exakt"

INTE?????? Tycker jag är dåligt! ;) :rofl:

/Timsetim
 
Sv: Väga fodret!?

Jag har analyserat hö och har BRA hö och så länge jag vet att hästen inte får för lite mat slarvar jag med att väga. Men efter att antal gånger man har vägt höt så lär man sig hur mycket det väger genom att känna på påsen själv. Jag kontrollväger ibland för att se att jag inte tappat omdömet helt.
Har foderstater som jag förljer men ser jag att en av hästarna behöver mer så ger jag den mer oavsett vad foderstaten säger, kollar bara ac om jag måste höja mineralerna eller om det blir bra ändå.
 
Sv: Väga fodret!?

Vi har en sån där våg med en krok i ena änden, sedan lägger vi höet i en IKEA kasse och hänger kassen på vågen. Enkelt och bra, och man får nästan exakt mängd.
:)
 
Sv: Väga fodret!?

man lär sig ganska snabbt hur mycket höet väger när man använder sig av en våg, vi använder oss av våg, lägger först i den i en IKEA kasse (dom är jätte bra) å så känner man på dom, för att kolla om vikten verkar stämma, när man anser att den gör det så väger man, å det meta normala är att det är rätt vikt på det hela.

väger man krafftfodret så brukar man även ganska så snabbt lära sig hur mycket man häller brukar behöva hälla i för att komma upp i rätt vikt, fst jag brukar alltid stå å fjanta mig å ska ha exakt vikt på krafttfodret av vad jag anser att hon ska ha.

brukar använda mig av en foderstat, men mest som grund som man senare ändrar o lite efter hur hästen känns när man rider den och hur den beter sig vid hantering (fast jag kan inte utgå från hur min beter sig när man hanterar henne, eftersom att hon är totalt kolungn vid hantering, även om hon har överskottsenergi =))
 
Sv: Väga fodret!?

Precis så gör vi också. Vi har bara fyra hästar i stallet, så det går an att väga allt hö. Fast är det någon som ska ha en extra tuss att tugga på så väger vi förstås inte. Någon måtta får det vara.
 
Sv: Väga fodret!?

Jag väger alltid mitt hö. Trots många års erfarenhet tycker jag det är svårt att uppskatta vikten. Kraftfoder väger jag först i en plastskopa och ritar ett märke. Då vet jag till nästa gång att upp till märket är rätt vikt.
 
Sv: Väga fodret!?

Jag brukar väga mitt grovfoder. Men sen är jag också medveten om att jag lurar mig själv efter principen: Stora hästar - stora kilon, små hästar - små kilon. Trots att man vet om det tenderar man att ge ponnyerna "lättare" kilon... Vilket är jättedumt, för om de blir runda på den foderstat de har är det mer logiskt att ändra foderstaten än att inte ge beräknad mängd.

Min häst kan bli lite tunn, så jag ser mest till att han inte får mindre än vad jar räknat på...
 
Sv: Väga fodret!?

Jag kontrollväger då och då, och jag har en bra "våg" i armen tydligen, det är ytterst sällan jag ligger mer än nåt hg fel! Kraftfodret ser jag till att jag vet hur mycket mitt mått rymmer, så det behöver jag bara väga precis första gången jag ska ge det.
 
Sv: Väga fodret!?

Jag kontrollväger inte alls. Ställer sonika ut en stor bal i hagen och låter alla hungriga djur äta så mkt de vill! Det är svårt att ha ett hum hur mkt den enskilde hästen äter då de är några stycken i samma hage. Vet värdena på balen och vikten samt antalet hästar och hur länge en bal räcker. Sen får ögat se vilken häst som behöver extra foder.
 
Sv: Väga fodret!?

Eftersom jag har jobbat mycket som hästskötare så har jag bra hum om vad höet väger. Brukar måtta upp på bara känsla men väger det alltid ändå, för att vara på den säkra sidan. Näst intill alltid stämmer det.
Så det är som andra skrivit, att man lär sig snabbt att känna av hur mycket saker och ting väger.
 
Sv: Väga fodret!?

Vi har våg som hänger vid höet och även om man gissar ganska rätt kollas/ och "rättas" givorna innan fodring.

Kraftfoder väger vi per liter, räknar sen om så att det går fort att göra i ordning vardagsvis och kontrollväger med ojämna mellanrum. Eftersom kraften för våra hästar är en sån liten del av foderstaten får det räcka så även om man givetvis kunde vara noggrannare.
 
Sv: Väga fodret!?

Jag väger kraftfodret första gången sen vet jag hur mycket det är i dl/liter och då är det enkelt att mäta upp. Vågen till höet har vi i anknytning till där vi lägger höet i påsar till respektive häst så det är enkelt att justera innehållet om det behövs. Efter ett tag känner man så när på ett halvkilo vad påsen väger. Jag är rätt noga med kraftfodret men höet kan diffa lite grann.
 
Sv: Väga fodret!?

Jag resonerar som så att ett halvt kilo fel gånger fyra (måltider) blir hela två kilo. Två kilo fel är ganska mycket fel, därför väger jag alltid hela dygnets hö tillsammans.
 
Sv: Väga fodret!?

Som susanne mycket riktigt påpekat så kan det över några mål snart skilja ganska mycket så vi väger alltid alla påsarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 116
Senast: Enya
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 441
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp