Väderspänningar...

malumbub

Trådstartare
Jag måste bara få bollplanka med nån här inne.

Om en häst är pruttig så kan det väl bero på fodret. Och då bör man väl kanske försöka byta ut det? För det är väl inte bra att hästen fiser mkt. Om man dessutom tycker att hästen ser spänd ut över magen, så borde väl fodret vara en mkt trolig orsak?

Nån som har erfarenhet av det här?

Kan en stressmage vara pruttig? Borde det inte bli bättre om man bara ger grovfoder då...eller?

Nåt speciellt foder som ger lugnande effekt på magen? Och minskar pruttandet? Linfrö?

Hjälp mig gärna!
 
Jag har samma hästproblem som du... Min gamla är pensionerad travare som är stressad av naturen och en riktig pruttgumma! Jag försöker undvika foder som innehåller mkt melass (även betfor) :banana:, som ju sätter igång magen. Jag ger huvudsakligen mkt hö, men kompletterar med Krafft Groov. Det har gett bästa resultatet hittills, och tro mig, jag har provat det mesta..
 
Men vad är normala pruttar och vilka är onormala?

Jag själv pruttar ju för att matsmältningsorganen jobbar. Positivt. Men ibland pruttar man ju dåliga pruttar också. T ex när man ätit fel.
Är det inte så för hästar också? :confused:
 
Det är väl med hästar som med oss...lite småfisande är normalt, men när den blir mkt och ljudligt och såna där diarrépruttar kan man nog börja fundera på vad de äter.
 
Alla hästar har en unik sammansättning av mikroorganismer i tarmen. Vilken slags mikroorganism som trivs bäst och utökar sig måste väl anses tämligen slumpartat - det är ju en levande, biologisk process.
Därför kan olika hästar som äter samma foder få olika mycket gas beroende på att olika mikrober fungerar lite olika vid fermenteringen.

Jag skulle därför inte säga att mycket gas är ett tecken på osundhet/obehag och därmed inget problem i sig. Men är du orolig och misstänker att hästen kanske har problem (t.ex. är svår att hålla i hull), prata med en veterinär så slipper du vara orolig.

Linfrö är bra, liksom betfor och vetekli. (Men olika hästar kanreagera olika även på dessa fodermedel). Och ett bra grovfoder!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 527
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp