Vädret orsakar hästdöd i Norrland

Sv: Vädret orsakar hästdöd i Norrland

Törs man gissa att det handlar om hästar vars ägare "som vanligt" ställt ut en hösilagebal i hagen och räknar med att den håller tills den tar slut? :(

Det hela låter väldigt märkligt i mina öron, inte blir väl fodret dåligt bara för att det är väderomslag?

En hösilagebal håller sig inte när det är såhär varmt. Om man ställer ut den en kall dag, och det sedan blir väderomslag så... blir den dålig och hästarna sjuka...

Ja det vet jag. Men då är det ju inte "vädrets" fel utan människorna som inte byter ut den:s.

Jo... jag håller med... :(

Det är väl vädrets fel i den bemärkelsen att det inte brukar vara såhär varmt i november, såhär års brukar inte höet bli dåligt. Om vädret hade skött sig som det brukar så hade det inte gjort något att hästarnas ägare är okunniga om hållbarheten på hösilage vid olika temperaturer... :crazy:

Personligen är jag ganska nöjd, har ännu inte behövt sätta på dubbdäck på bilen, och barfotahästen slipper halka omkring på is i skogen :idea::angel:

Som vanligt försöker lata hästägare skylla ifrån sig :devil:
Jag gillar också vädret: Ridbanan är perfekt o man slipper köra transport i snömodd :laugh: Dessutom slipper man gigantiska elräkningar!

Jo, det är ju som vanligt.

Kan man inte skylla på uppfödaren, säljaren, tränaren, medryttaren, stallägaren eller de andra hästarna med ägare så får man skylla på vädret...

Detta beror ju på rent slarv från hästägare och inget annat! Själv är jag oxå nöjd, det regnar lite, men är varmt, inget fruset vatten, inget släpande av varmvatten, det finns gräs kvar i hagen så tjocksísarna får bara en tuss morgonhö ute, och en ngt mindre giva än vanligt inne på natten. Har aldrig gått så lite grovfoder i november förut:) (de har fri tillgång på halm dygnet runt, men rör det knappt i dagsläget)

kl
Citat från artikeln: "Hästfoder blir dåligt när vädret växlar mellan köldknäppar och varmt och fuktigt väder"

Jag tror inte att det bara handlar om fodret. Många hästar dricker dåligt när temperaturen växlar kraftigt. Då kommer koliken som ett brev på posten om man inte verkligen ser till att få i dem tillräckligt med vätska.

KL

Ursprungsartikeln kommer från ATL och de borde ha lite bättre koll, kan man tycka...
En av anledningarna till alla koliker kan vara att det övervuxna gräset (som till viss del ruttnat och dött - INTE torkat) ligger kvar i hagarna och hästarna får i sig det eftersom de pillar runt för att hitta de färska små stråna som OCKSÅ visar sig. Se'n har väl alla fånghästägare koll på hur ohälsosamt det är att äta frostnupet gräs...

Så var fallet med både en häst i stallet som vi jobbade i fyra dygn med och en kompis ponny lite längre norrut. Bägge klarade sig tack och lov.

/Keb

Törs man gissa att det handlar om hästar vars ägare "som vanligt" ställt ut en hösilagebal i hagen och räknar med att den håller tills den tar slut? :(

Står i samma stall som hästen som nämns i artikeln och vi har INTE balar i hagen förrän det blir 25-30 minusgrader. Brukar vara från slutet på december till slutet av februari, men varierar förståss från år till år. Här om året var det först i slutet av januari som det blev så kallt.

Vad som gäller för de andra hästar veterinären hänvisar till har jag ingen aning om då jag inte vet vilka som avses.

Jag tror snarare att det ovanligt milda vädret och snöbristen gjort att vi fått en extremt lång period då det finns ruttna växter som hästarna kan leta fram här och där.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern döms för vårdslöshet i trafik efter en krock på E 6 som ledde tilll att en häst dog. ... Källa / Läs mer...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Snubbelfot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I det senaste numret av Tidningen Ridsport tittar vår reporter Kajsa Ekedahl närmare på nosgrimmor och inser att många tävlingsryttare...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nervsjukdomen polyneuropati upptäcktes i Sverige på häst första gången 1995. Sedan dess finns det knappt 140 konstaterade fall i...
Svar
0
· Visningar
529
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Några rymningsbenägna hästar gick ut på en promenad i det fina vädret. Dessvärre ställde de sig mitt på spåren och orskade förseningar i...
Svar
0
· Visningar
470
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama