Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Riley

Trådstartare
Efter en del väntande har "jag"/person på sydkoreanska myndighet lyckats spåra mina biologiska föräldrar. Blev upplyst om att de förvånande nog faktiskt blev överväldigade av kontakten, och att de gärna ville få skriva brev till mig och få höra av mig. Fick också en hint om foton. Och ja, visst, men jag har inte en aning om vad jag ska skriva. Jag var egentligen bara nyfiken på att veta hur de ser ut och vad de jobbar med, särskilt eftersom jag efter en del googlande upptäckte att en känd sydkoreansk modell har samma för- och efternamn samt ålder som en av mina biologiska systrar, men det kan jag ju inte säga...
biggrin.gif


Så är det möjligen någon här som har någon egen erfarenhet av östasiatisk/sydkoreansk kultur och har en aning om vad som är socialt okej att säga/visa och inte? Är det okej att berätta att jag har häst, och för den delen att skicka en bild på mig där hästen finns med? Jag anar ju att det här med husdjur förmodligen inte ses på samma sätt där som här.
Går det bra med bilder där man visar urringning/ben/axlar/nyckelben? Jag är tydligen inte så bra på att vara klädd på bild.
Får jag skriva att jag funderar på att utbilda mig till spelgrafiker? Jag vet att TV-spel är enormt stort där borta, men är det lika OK för kvinnor att syssla med det?
Att jag är politiskt intresserad och vill bli aktiv?
Bild där mina tatueringar syns? Eftersom de sitter på armarna har jag i princip inga där de inte är synliga.

Rent överlag, vad vill man som biologisk förälder veta liksom? Ska jag skriva om jobb, intressen, relationer, barndom, framtid, eller vad? Jag har aldrig haft några moraliska och emotionella funderingar runt min adoption, och har för den delen inga egna barn så att jag kan sätta mig in i situationen. Jag har en talang för att presentera mig med drypande sarkasm och självironi, men jag misstänker att det inte riktigt går hem i Östasien.

Och framför allt, vad frågar jag? Vad är artigt och vad är olämpligt?

Om det spelar någon roll så bor föräldrarna tydligen i city i en av landets största städer, så jag förmodar/hoppas att de inte är fullt lika konservativt lagda som de kanske varit om de kommit från någon okänd by på landet. Men man vet ju aldrig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Har inga svar men: vad roligt! :)

Spontant tänker jag att man kommer långt med att vara artig och att du behöver ju inte skicka en bild på dig iklädd raffset :D
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Haha, nejdå, jag ska försöka undvika sexfilmer!

Nej, men jag vill väl mest försöka att inte bryta några stora kulturella tabun och krossa några illusioner eftersom de, vad jag förstod, tänkt mycket på mig och haft skuldkänslor under alla år. Skulle kännas lite jobbigt om jag slängde iväg något som för dem skulle vara som om någon här glatt berättade att h*n precis ätit helgrillad katt och ägde en bordell...
biggrin.gif
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Vad roligt att du etablerat kontakten! Nu har jag ingen erfarenhet av adoptivbarn direkt, men vad skulle de vilja veta?

Förmodligen att du är lycklig :D. Vad du har gått för skola/utbildning. Hur du lever ditt liv osv. Jag har brevväxlat i många år med en kvinna som jag faktiskt aldrig träffat - och det är vardagshändelserna som är intressanta :).

Om ditt största intresse är hästar, så beskriv hur det blev så och att du har förmånen att hålla egen häst. De månhända har annan syn på sällskapsdjur i sydkorea - men vi har vår syn.

När det gäller bilder så tänk på att lite kläder kan signalera fattigdom. Framför allt barfotabilder kan tas väldigt illa upp. Det är ett tips jag kan ge från en bekant som har adoptivbarn. De får absolut inte skicka bilder till barnhemmet där barnen är barfota. För barfota är man ENDAST om man är jättefattig.

Lycka till!

/Lizzie
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Utan att veta skulle jag gissa att de kanske främst vill veta att du har det bra, att du är lycklig och lever ett gott liv. Så om jag ville göra dem glada med brevet skulle jag berätta om allt som är bra med mitt liv, lite om min familj, utbildning, intressen (egen häst skulle jag klassa som positivt, det skulle jag ta med), boende. Inte problem, familjekonflikter, och ev dåligt mående. Och sen lite frågor om dem, beroende på vad du vill veta. Politiskt engagemang skulle jag inte skriva om, ffa inte om det handlar om att du vill engagera dig i ett invandrarfientligt parti, men även annars. iom att du inte vet vad de har för åsikter.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Vad roligt att du har fått kontakt med dina bioföräldrar :)
Jag vet inte något om husdjur, tatueringar eller dylikt men jag kan tänka mig (som mamma) att de vill veta hur du har haft det, hur du har växt upp och hur du har det nu. Även vad för framtidsdrömmar du har är de säkerligen intresserade utav att få veta. Jag tror att de helt enkelt vill veta allt om dig. Du är ju deras förlorade dotter som de säkerligen har tänkt mycket på genom åren. Jag tror också att de skulle bli mycket glada över att få veta att du inte är arg på dem för att de adopterade bort dig för det är vad jag har förstått det som är jobbigast för många som har adopterat bort sina barn.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Att du har häst tror jag inte är något problem. De har husdjur i Sydkorea med, jag har några bekanta som skaffade hund under tiden de bodde där.

Att utbilda dig till spelgrafiker tror jag heller inte är konstigt. Det finns många kvinnor som jobbar med det där. Jag har semester nu annars hade jag kunnat kolla närmre med någon som spenderat lite längre tid i Korea på mitt jobb. Vi har bla en tjej som flyttat hit från Sydkorea då hon blev i hop med en av killarna på mitt jobb när han var över där på jobb. (Jobbar med mobilgrafik)
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Ah, tack för infon angående barfota! Jag har nog inga sådana bilder men det var ju ändå bra att veta. Råkar du ha någon pejl på om det även gäller bilder med skor där en stor del av fötterna eller tårna syns, typ peeptoes, sandaletter etc.?

Mabuse: Nej, skulle det dyka upp någon fråga där svaret egentligen är negativt så kör jag på en vit lögn, såklart.

Problemet är ju att jag inte vet vad jag vill veta om dem. Jag ville ju egentligen bara veta hur de såg ut och vad de gjorde, och hade väl utgått ifrån att myndigheterna kanske skulle kunna ordna en passbild eller så, inte kontakt. Så jag är lite nollställd och kommer inte på några frågor, kallprat har aldrig varit min starka sida.

Jag är rätt övertygad om att den nationalism jag förespråkar inte skulle uppröra några större känslor hos särskilt många i Sydkorea - det är nog snarare tvärtom - men i vilket fall hade jag i sådana fall inte tänkt gå in på det politiska på något djupare plan, bara nämna intresset.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag har för mig att det är högstatus symbol i sydkorea att ha häst, så jag antar det är positivt?
Men jag skulle nog också vilja veta att du hade det bra, du behöver inte ljuga och säga att allt varit fantastiskt (för det verkar det inte ha varit i ditt liv) men kanske inte nämna det värsta
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Men du har ju några frågor, ställ dem? Du vill veta vad de jobbar med, och gärna foton. Det räcker väl?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag tror att de helt enkelt vill veta allt om dig. Du är ju deras förlorade dotter som de säkerligen har tänkt mycket på genom åren. Jag tror också att de skulle bli mycket glada över att få veta att du inte är arg på dem för att de adopterade bort dig för det är vad jag har förstått det som är jobbigast för många som har adopterat bort sina barn.

Ja, jag fick också just det intrycket av den myndighetsanställda, att de själva velat ta kontakt men inte vågat för att de skämdes. Var faktiskt lite förvånande för mig, jag trodde tvärtom att det var vanligt att man kanske snarare skuldbelade barnet för att ha kommit opassande, så att säga.

Samtidigt känns det ju himla märkligt för mig att skriva det, "jag är inte arg på er", om någon sagt det till mig hade väl min spontana reaktion varit att bli tjurig och känna att "nej, det har du ju inga skäl till?". Men jag får försöka klämma in det på något sätt som inte låter för överlägset. Tack för dina inputs!

Kakis: Ah, men det låter betryggande. Det känns ju lite naturligt att nämna vad man har för planer/drömmar de närmaste åren, och det hade varit skönt att inte behöva ljuga allt för mycket.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag har för mig att det är högstatus symbol i sydkorea att ha häst, så jag antar det är positivt?
Men jag skulle nog också vilja veta att du hade det bra, du behöver inte ljuga och säga att allt varit fantastiskt (för det verkar det inte ha varit i ditt liv) men kanske inte nämna det värsta

Jag googlade lite, men hittade inget om häst som husdjur, bara någon sida om galoppsport, så jag tänkte väl mest om hästar kanske ffa är "industridjur" där.
Nej, något negativt nämner jag inte.

Men du har ju några frågor, ställ dem? Du vill veta vad de jobbar med, och gärna foton. Det räcker väl?
Det jag känner är ju att eftersom det här tydligen var väldigt känslomässigt stort och påverkande för dem, så kan jag tycka att det är lite fult av mig att besvara deras helhjärtade personliga intresse med ett "hur ser ni ut?". Skulle därför gärna klämma in några fler lämpliga frågor av ren artighet, det känns ändå som om det nu framför allt är deras stora upplevelse och inte min.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Ridning är en stor sport i överklassen i Syd Korea så som jag har förstått det! Så om du berättar att du har egen häst så kommer dom nog förstå att du har det ordnat ekonomiskt... Så skicka med en bild på dig och din häst!
Korea är väl inte så himla konservativt så du kan nog visa bilder på dig i shorts och linne! Gärna tillsammans med ditt hem och naturen runt omkring!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Var faktiskt lite förvånande för mig, jag trodde tvärtom att det var vanligt att man kanske snarare skuldbelade barnet för att ha kommit opassande, så att säga.

Det tror jag är extremt ovanligt, varför skulle man tänka så? Ett barn kan ju inte rå för att det blev fött, och har inga skyldigheter som nyföding. Föräldrar däremot har skyldigheter mot sina barn, och det är väl därför man kan känna sig skamsen gentemot sitt barn, att man svek det genom att inte ta hand om det. Jag skulle tro att man försöker trösta sig med att barnet säkert haft ett bättre liv genom adoptionen än vad man själv hade kunnat erbjuda, om det inte var fallet skulle man ju känna sig hemsk, tror jag.

Undantaget möjligen om barnet kommit till genom någon hemsk upplevelse typ våldtäkt, att man då inte vill ha kontakt pga händelsen man associerar barnet till. Men det verkar ju inte vara fallet här, som jag förstod det lever dina bioföräldrar tillsammans, och du har biologiska helsyskon?
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

JAg vill minnas att nån hästtidning hade ett reportage om hästsporten i Seoul... Men kan inte hitta nu!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag har ingen aning men var tvungen att googla.

Coola gamingtjejer finns det helt klart.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_kFgutcx4jc#at=77

Tatueringar verkar det vara ont om på Sydkoreanska tjejer - googla på bilder så ser du. Men lättklädda är de kvinnliga artisterna...
OT, men gud, vilka kommentarer till klippet.
Jo, frågan är väl mest om det beror på att det anses olämpligt/tecken på kriminalitet/annat, eller om hela bodymod-kulturen helt enkelt inte slagit där än. Men då kanske jag i alla fall vågar ta med någon bild med kort klänning utan att dra skam och vanära över familjen.
wink.gif
Jag har ju sett någon K-popmusikvideo där sångerskan var någorlunda utmanande klädd, men tänker att populärkulturella fenomen inte nödvändigtvis stämmer överens med folks moral och tycken överlag.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Skulle därför gärna klämma in några fler lämpliga frågor av ren artighet, det känns ändå som om det nu framför allt är deras stora upplevelse och inte min.

Fråga lite om familjen, då? Vart de kommer ifrån, syskonen och vad de gör (det kanske du ändå är nyfiken på iom att du googlade på systern), vad de gillar att göra.

Det är ju också rätt neutrala och "ofarliga" frågor.

Att det är en stor grej för dem att höra av sitt barn förstår jag, de har kanske gått och undrat hur livet blev för dig. I princip mister man ju ett barn när man adopterar bort det, och jag vet ingen som gått igenom en sån sak oberörd.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Något man ska försöka undvika är att ge intryck av att man har det väldigt gott ställt ekonomiskt. Jag vet flera som blivit väldigt lyckliga när de hittat sin biologiska familj men det har slutat med att bioföräldrar och syskon sett en som någon som ska skänka pengar till dem.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Är inte det lite beroende på kultur också, kan tänka mig att det är vanligare i kulturer där man normalt håller ihop starkt i släkten och hjälper varandra? Där det ses som självklart att den i släkten som lyckas komma på grön kvist hjälper de övriga om de har det sämre? I vissa nordafrikanska länder t ex är det ju så, vad jag har förstått, och eftersom vi inte har riktigt samma syn där kan det ju bli lite kulturkrock. I Sverige räknar vi ju mycket mer med att staten ska hjälpa den som är fattig, inte i första hand släkten, men det beror ju på att vi har en väldigt stark stat, och stort förtroende för staten (i internationell jämförelse). Plus att vi har en mer individualistisk syn på individen, vi anser oss inte skyldiga att ge det vi har till släkten på samma sätt som i mer klanbaserade samhällen.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 461
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 817
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cilva
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp