Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?

Tyvärr vet jag inte hur stora dom har blivit men nånstans runt 160 tror jag..
Jag ska se om Sandra kan hjälpa mig att skicka lite bilder. :)

Det var ungefär vad jag trodde. Skulle vara kalas med lite bilder!

Heja!!:banana:

Nu är det dax att putta upp tråden! :d

Någon nytillkommen eller "gammal" bukefalist som har något att tillägga angående fullblod-frieser korsningar?

Jag kan tillägga att mitt fullblodssto som jag tog blodprov på i höstas med resultatet "icke dräktig" ändå är dräktig! Jag har misstänkt det då hon har typisk dräktighetsmage men jag fick det bekräftat för någon dag sen då jag klappade henne på magen och bäbisen började galoppera där inne :)

Nämen vad kul Minna! Grattis! Har du någorlunda koll på när hon ska föla då?

Åh va kul! :banana:
Då skall det kunna bli två "friesblod" här på buke i vår!!! Oj vad spännande!

Jag tror att hon ska föla i juni men med tanke på hur stor hon är nu och hur livlig den lille är så blir jag tveksam :/ Hennes förra föl kom 10 dagar för tidigt och det märkte vi på att juvret var stenhårt och att hon hade vaxproppar, ställde in henne när vi märkte detta och sen fölade hon på natten :) Smidigt serru! ;)

Åh vad kul! När beräknas din anlända? :bump:

MalinJ; Härligt! Då får du visa vägen ;) Min kommer i maj.

Minna; Var det ett sånt där blodprov som man beställer på nätet eller ett taget av vetten?

Jag köpte det på nätet, pregnam*re hette det och enligt många så var det väldigt tillförlitligt men tydligen inte 100 % :)

*kl*

Jag har för mig att ni diskuterat fler korsningar än frieser/fullblod här så jag slänger in en fråga också: Frieser-PRE?
Det är väl en egen ras i USA om jag inte är helt ute och cyklar, men andra reflektioner?
Vi har ett kanonfint Frieser sto som tyvärr har väldigt hög inavelskofficient (stavning?) och lite problem med "strupljud". Inget farligt för henne, men inget man vill ha nedärvt heller eftersom det låter konstigt när hon anstränger sig eller blir stressad. Funderingarna ligger kring att kora henne med en PRE för att se om det kan bota problemet.
Med andra ord kunna använda henne som det fina avelssto hon trots allt är (det är ju inget hon eller en avkomma lider av på något sätt) genom att korsa in helt nytt blod.
Tankar kring detta?

Du menar säkert Warlanderhästar som är en kombination av frieser/andalusier. Jag kan inte så mycket om dom men har sett en del bilder och filmer och tycker dom ser väldigt trevliga ut.

Jag tycker däremot inte att man ska avla alls på hästar som har struppipning eller andra ärftliga defekter. Struppip är ju inte bara ett ljud, det är en slags förlamning som gör att hästen inte får in tillräckligt med luft med nedsatt prestationsförmåga som följd. Att korsa henne med en annan ras tar inte bort ärftligheten.

Men du Minna, Blir det här ett helsyskon till den på bilderna i början av tråden??? Jag köpte också ett sånt test och fick negativt resultat men de hade strulat på posten och det var viktigt att det förvarades kallt så jag fick ett nytt som visade positivt :) Jag har också kollat med blodprov som vetten tog och nu syns det tydligt att någon bor därinne :D

Malin; Jag visste ju egentligen att du skulle få en liten i vår. Men det föll liksom bort när jag skrev förut. Kul är det iallafall! :bump:

Inte mer än att jag sett en på bild:D
Men den hästen var VACKER!:love:

Japp det blir ett helsyskon :) Är jätteglad att hon ändå var dräktig för hon är 19 år nu så jag vet inte hur länge till hon orkar med att vara mamma. Hon är en sån underbar häst, när hon kom till mig så vävde hon i boxen och kastade sig när hon var uppbunden på gången men nu så är hon hur cool som helst :) Hennes och Olofssons föl är ju 3 år nu och ägaren är jättenöjd med henne, Olofsson nedärver ju sitt fantastiska temprament vilket jag är så glad för. :)

Har ni kollat henne i halsen för struppipning?

Vad gäller fullblodshingstar har det varit ok med avel vid lindrig förslappning eller förvärvat tillstånd. Det kan bli en deformation av ex en luftvägsinfektion.

Nu är det inte jag som äger stoet, men jag vet att veterinär kollade henne när hon kom och konstaterade att hon är "slapp" i strupen, vissa shettisar var tydligen också såna p.g.a avel. Som jag förstod det har det uppkommit av den höga inavelskofficienten och vet. trodde att chansen var stor att problemet helt försvann om denna minskades.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 276
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar