Sv: Vad vet ni om kombinationen Frieser-Fullblod?
Min äldsta arab/frieser är ett sto som heter Chantilly, född -06. Henne har jag behållit själv. Har visat bilder på henne i många andra trådar men gör det gärna igen
. Anledningen till att jag ville ha ett fullblod var för att fullblodet och araben påminner ganska mycket om varandra på många sätt. Båda raserna har använts för att förädla och "sporta" till många andra tyngre raser.
Jag har också haft en hel del förfrågningar om mina arab/friesers från folk som som älskat typen men har varit lite rädda för att dom ska bli för små. Storlek är viktigt för många. Fast jag kan säga att dom som har träffat Chantilly nu när hon börjar bli färdigväxt har snarare reagerat på hur stor hon är. Hon ligger på strax över 1.60 skulle jag tro men i och med att hon är så högrest, känns hon bra mycket större.
Jag har också haft två olika arabston med två olika typer och sett vad avkommorna resulterat i. Den ena, El Witesse är inte så arabtypisk egentligen. Hon har ganska rakt huvud, lång hals, smäcker bål, långa ben och stora gångarter. Ganska lik ett fullblod faktiskt. Den andra hade ett litet dishat huvud, kortare hals, kortare ben och kortare steg och hennes avkommor blev inte riktigt lika bra enligt mitt tycke så det var henne jag bytte ut mot fullblodet.
Här är i alla fall Chantilly, min första arab/frieser:
Och här är hennes syskon Cashmere och Duchesse: