Vad vet ni om Brigadör?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 112

Fenestra

Trådstartare
Snubblade över en Irco Marco ättling häromdagen som jag inte ens visste fanns!:o
Läst det jag har kunnat hitta här men hittar inga hemsidor mm.
Någon som hållt sig uppdaterad och kan berätta lite mer om honom och vad han nedärver? Lite bilder hade inte heller varit tråkigt på honom och avkommor!
(Skulle vår Filledam i framtiden få ett stoföl med xx-pappa så kanske man skulle våga sig på lite linjeavel om han inte är för gammel då)

Sv: Vad vet ni om Brigadör?

Brigadör har inte varit mycket i avel alls tyvärr, så det finns inte många avkommor.

Han har jättefin stam, så det är väldigt synd att han inte använts mer, tycker jag.

Jag har sett Brigadör på tävlingsbanorna flera gånger och har tyckt om det jag sett. Han var alltid felfri i både grundomgång och omhoppning men lite för långsam i omhoppningen för att vinna.
Hans beteende mellan klasserna har varit sympatiskt. Jag minns en gång på Strömsholm då han själv stod och nyfiket spanade in banan medan en annan hingst som gick samma klass sprang omkring och skrek.

Han har tyvärr inte varit i avel på något år och inte betäckt mycket. Tycker om hans stam (Utrillo-fri;)) och har ett gott öga till Ciceron-blodet som enligt min erfarenhet lämnar schyssta hästar med bra skalle och hoppförmåga.

Jag har ridit hans mamma som var en mycket duktig tävlingshäst och mkt trevlig att rida. Ragnar Bengtsson tävlade henne i höga klasser

Ahaaa..:)

Om han inta har funnits tillgänglig på ett tag så kanske det är en anledning till att man inte hört så mkt om honom!
Tack för era svar! Ingen bukeägd avkomma?

Jag kollade in honom i fjol då han kommer ur samma gren av Spindastammen som min systers gamla sto. Det är verkligen trist att han inte verkar i aveln... Pratade med uppfödaren då, vad jag förstod så var det inte mycket intresse från stoägarna så han är tävlingshäst istället.

Verkligen tråkigt att stoägarna inte fått upp ögonen på en så välstammad hingst i tid...

Mvh Cissi

Jag hade gärna använt honom förra året om han varit i avel.

Han har ju ingen flashig importstam, kanske är det därför han får så få ston. Många verkar inte känna till hans välkomponerade hoppstam:(

Jo, jag tror att du har rätt - stoägarna visste nog inte hur bra stammen var, för det är den ju verkligen... Hade han fått ordentligt med ston kanske det blivit en ny Fille där... Ja, du förstår hur jag menar?

Mvh Cissi

Förstår precis vad du menar.

Kanske beror det på att hans far lämnade Sverige efter endast ett par årgångar och inget vet att han gått svår hoppning i Danmark? Har han inte 4 led svårklasshingstar?
Och så tycker man väl att hans möderne låter tråkigt gammalt svensk och saknar koll på vad Ciceron och Hurricane har lämnat och hur många goda hoppare mödernelinjen gett...

delvis knapplån

Men vilken typ av ston passar han på? Jag har inte ens sett honom och hittar inga bilder heller.. nu är jag inget sökgeni:o

Jag tror inte att det går att svara på ännu eftersom han har så få avkommor.

Jag ska se om jag hittar bilder av honom på datorn hemma!

Enligt ASVH har han bara 14 avkommor!!!:eek::eek: Mkt konstigt... det fanns även en hoppbild där och av vad man kan se så är han fin

Jag har ridit hans mamma som var en mycket duktig tävlingshäst och mkt trevlig att rida. Ragnar Bengtsson tävlade henne i höga klasser

Jag är jättenyfiken! Hon har ju lämnat både gångarter och hoppförmåga, stammen är ju väldigt bra, hur skulle du säga lite mer detaljerat om hur hon var att rida? Bogfrihet, arbetsvilja etc? Över huvud taget så finns det en del grenar av Spindastammen som är extremt förärvningssäkra och allround. Den gren som Czardas kommer ur (där min systers sto också kom ifrån, hon har ju betäckts med hopphingstar och lämnat väldigt bra mot hopp/fälttävlan), grenen som Briar kommer ur, samt grenen som Flyinge har.

Har du ridit fler hästar ur Czardas gren, något genomgående vad det gäller egenskaper? Min syrras sto lämnade riktiga kämpar, hoppar allt, mkt arbetsvilja och förmåga, allround men kanske lite minus på bogfrihet även om dom vart nog så kvicka i benen.

Mvh Cissi

Jo, du har helt klart rätt...

Som jag skrev i inlägget till olgaklara precis så är det ju mycket allround också. Czardas har lämnat mycket gång när hon betäckts med Master också. Misstänker att en del ättlingar med gång gått på export till USA och därför inte syns med resultat i statistiken. Har själv sett ett par som visats för amerikanska kunder. Just kombinationen Rambo-Master och sen Czardas. Vet att det vart nån på 3-årstest med 9:or och 10:or på typ och gångarter.

Mvh Cissi

Jag har en avkomma efter hingsten Brigadör! ;) Hehe

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Lager
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 787
Senast: Disen
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: rebus
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 885
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈