Vad vet man om dessa tyska(?) Hingstar?

HBKbruden

Trådstartare
Rubinstern (efter Rubinstein 1)
Rosenkavalier
Sonnenstrahl

Jag hittar inte mycket på blup och är dålig på att hitta info om hingstar. Kan ni hjälpa mig? vad har dessa hingstar presterat? Är det bra hingstar att ha i en stam?

Senast ändrad:
Sv: Vad vet man om dessa tyska(?) Hingstar?

Rubinstern Oldenburger född 1990 svart e. Rubinstein I - Diamant - Waidmannsruf - Vierzehnender xx.
Godkänd i Oldenburg och Mecklenburg. Ägd av Landesgestüt Redefin i Mecklenburg.

Gjorde ett mycket bra HLP men har inte visat sig vara någon stjärna i aveln.
En riktig bromskloss som man säger i Tyskland.

Avkommeindex
Dressyr 80 (91% säkerhet)
Skritt 83
Trav 72
Galopp 68
Ridbarhet 80
Hoppning 65

Så att ha Rubinstern i stammen kan inte vara någon höjdare.....

Rubinstern Oldenburger född 1990 svart e. Rubinstein I - Diamant - Waidmannsruf - Vierzehnender xx.
Godkänd i Oldenburg och Mecklenburg. Ägd av Landesgestüt Redefin i Mecklenburg.

Gjorde ett mycket bra HLP men har inte visat sig vara någon stjärna i aveln.
En riktig bromskloss som man säger i Tyskland.

Avkommeindex
Dressyr 80 (91% säkerhet)
Skritt 83
Trav 72
Galopp 68
Ridbarhet 80
Hoppning 65

Så att ha Rubinstern i stammen kan inte vara någon höjdare.....

Okej tack för svar, du vet inte något om dem andra hingstarna? Vad menas med HLP (japp jag är helt okunnig, men vill lära mig:)) han har bara 2 stambokförda avkommor. (Han är morfar till en avkomma som jag äger därav min nyfikenhet:)) Men rubinstein 1 är bra?

HLP är hingstarnas prov de gör under vanligtvis 70 dagar , det finns även 100 dagar och Cellehingstarna går 300-dagars test.
Rubinstern har 65 stambokförda ston i tyskland , inga godkända söner.

Här kan du läsa Rubinsteins story på 6 sidor med många bilder
http://www.horse-gate.com/rubinstein/index_en.html

Sonnenstrahl var en Trakehnerhingst född 1979, 171 cm, skimmel föddes i DDR på Gestüt Ganschow och var i avel på Sachsens Landesgestüt i Moritzburg i södra delen i gamla DDR. Han dog i december 2008, 2 månader innan sin 30-årsdag ! Han var känd för sitt utmärkta temperament och höga ridbarhet som han nedärvde till många av sina avkommor.
Avkommeindex
Dressyr 79
Hoppning 59

sonnenstrahl.jpg

sonnenst.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka