Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
Påminner mig om lyxen i de få gånger vi hade köpebröd hemma istället för min mammas hembakta hålkakor. En fluffig limpmacka med leverpastejNär jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamman bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).
När jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamman bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).
En köttbit (fläskkotlett eller ibland lövbiff), pommes på påse, en grönsallad med tomat och gurka och PULVERBEARNAISE! Det var min allra bästa fredagsmat när jag var liten. Och en 33cl läsk, typ sockerdricka eller blodapelsin.
Höjden av lux när det kom till bakning var strössel med de där silvriga, små, stenhårda kulorna som man fick strössel på tårtan.
Min unge dekorerade som liten en tårta så att den såg ut som innehållet i en skattkista. Alltså TÄCKT av guld- och silverkulor. Det bestämdes att alla som fyllt 35 fick peta bort kulorna för att skona sina plomber.Vem fasen har kommit på dem?!? Måste vara tandläkarens bäste vän, näst efter knäck...