Vad välja för bärbar dator?

Bubble

Trådstartare
Jag ska köpa en ny bärbar dator men det finns ju så många att välja mellan!

Jag surfar mycket på datorn, ska läsa några distanskurser i vår och behöver väl ladda ner en del program (inte alltför avancerade tror jag). Ser mycket på film på datorn, spelar inte så mycket spel och sådant.

Vad ska jag titta på när jag jämför datorer? Har tidigare haft en acer som jag varit nöjd med men den börjar bli gammal och seg nu :P

Vad är viktigt för dig? Prisklass, storlek, vikt, batteritid?

Jag är riktigt nöjd med min samsung series-9, hög prestanda och väldigt bra batteritid i en dator som är otroligt smidig. Dock har den ju prislapp därefter.

En bra skärm med ips, bra tangentbord och batteritid om du behöver det. Plus att den är tyst, jag har en i princip helt ljudlös bärbar med högupplöst ips-skärm som jag gillar starkt.

Jag uppdaterar min tråd lite. Bra batteritid vill jag gärna ha och och jag vill att det ska fungera att tex streama film och att den inte ska vara seg då man surfar och har mycket grejer igång samtidigt. Jag har kollat i prisklass ca 2500-4000 kanske alltså ganska billiga men jag är flexibel med priset bara jag blir nöjd.

Hur mycket minne "behöver" man och vad är det för skillnad på SSD-minne och HDD-minne? Vad är en bra processor?
Jag har tex hittat en Acer som har 8 GB RAM / 1 TB HDD som såg intressant och prisvärd ut och fått bra recensioner.

Ursäkta om det är dumma frågor jag är verkligen inte bra på datorer. :)

Jag uppdaterar min tråd lite. Bra batteritid vill jag gärna ha och och jag vill att det ska fungera att tex streama film och att den inte ska vara seg då man surfar och har mycket grejer igång samtidigt. Jag har kollat i prisklass ca 2500-4000 kanske alltså ganska billiga men jag är flexibel med priset bara jag blir nöjd.

Hur mycket minne "behöver" man och vad är det för skillnad på SSD-minne och HDD-minne? Vad är en bra processor?
Jag har tex hittat en Acer som har 8 GB RAM / 1 TB HDD som såg intressant och prisvärd ut och fått bra recensioner.

Ursäkta om det är dumma frågor jag är verkligen inte bra på datorer. :)
Om du vill ha en snabb dator, så ska du välja en dator med SSD hårddisk då dessa arbetar betydligt snabbare än en vanlig mekanisk HDD. Du får dock mindre lagringsutrymme, men om du inte tänker förvara film/foto och stora program på datorn (utan ist kan tänka dig att ha en liten extern om du vill ha mycket film/foto) så är det att föredra med en SSD. Då kommer både hela datorn starta upp snabbare och den startar även program snabbare.

Vad som är en bra processor är lite olika beroende på vad du ska ha den till. Till en laptop räcker nog en quadcore processor kring 2.5GHz (till min gaming dator har jag en 3.20GHz quadcore processor och den uppfyller mina krav mer än väl). Jag föredrar intel processorer men det är väl en smaksak egentligen.

Är det DDR3 eller DDR2 ram? Är det DDR3 räcker det mer än väl.

Tack för svar!
Det är en Intel Celeron Dual Core processor med 2,58 gHz hastighet och DDR3.

Vill som sagt mest att det ska gå snabbt att surfa, se film med mera plus att jag ska använda den då jag pluggar. Spelar inte mycket spel eller så :)

Tack för svar!
Det är en Intel Celeron Dual Core processor med 2,58 gHz hastighet och DDR3.

Vill som sagt mest att det ska gå snabbt att surfa, se film med mera plus att jag ska använda den då jag pluggar. Spelar inte mycket spel eller så :)
Jag tror det ska räcka utmärkt till dina krav, men kolla lite recensioner först bara :) Jag hade nog personligen kollat efter en dator med en ssd hårddisk dock, men jag hatar när något går segt. (Därför bytte jag igår operativsystem på min budget laptop för att jag tyckte den var så långsam)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 870
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 375
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Jag måste nog inse att min dator inte längre funkar till det jag vill ha den till. Den har blivit så fruktansvärt seg och program hänger...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: sthu
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama