Vad vågar jag ge?

animalasia

Trådstartare
Jag gjorde en totalanalys av mitt grovfoder i höstas, sen köpte jag ett foderstatprogram eftersom jag tycker att det är jättesvårt att räkna ut exakt vad jag skall ge till min häst samt att jag är rädd att det ska bli fel. Jag har med hjälp av lusern, havre och mineraltillskott sett till att min häst enligt foderstat programmet får sina behov tillgodosedda. Men nu efter att ha haft denna foderstaten hela vintern så tycker min hovslagare att ngt måste vara fel eftersom hovarna växer väldigt långsamt och han tycker att mina hästar har glanslös, lite mjällig päls. Min ponny har lite problem med regnskållor till och från och ponnyn är också lite öm i sina muskler. Det märks när man tar på honom. Annars är de fina i magen och dricker och äter bra. Hovslagaren säger att han tror att mina hästar behöver svavel och koppar och min foderleverantör säger att minesyl botar allt, vilket jag är mycket skeptiskt till om man läser på burken :meh:.
Har min hovslagare rätt om svavel och koppar, i mitt foderstatsprogram så finns inte svavel med överhuvudtaget. Jag tycker verkligen att detta är otroligt invecklat :eek:.

Sv: Vad vågar jag ge?

Har du någon analys på alla mineraler ditt grovfoder? annars är det omöjligt för dig att räkna ut eventuell brist med foderstatsprogrammet. Jag hade inte gett något extra om jag inte vet att hästen har en brist.

Har du någon analys på alla mineraler ditt grovfoder? annars är det omöjligt för dig att räkna ut eventuell brist med foderstatsprogrammet. Jag hade inte gett något extra om jag inte vet att hästen har en brist.

Första meningen i TS inlägg är ju "Jag gjorde en totalanalys av mitt grovfoder i höstas" - det tolkade jag som att det finns analys.

Men precis som TS också skriver så finns mikromineraler inte med på en normal foderanalys med mineralanalys.

Jag kan dock inte råda TS i ursprungsfrågan, men förhoppningsvis dyker de som är kunnigare in snart.

Däremot, minesyl - helt rätt TS i att vara skeptisk. SPARA de pengarna och köp det inte! Ta t ex koppar som exempel. 1 KILO minesyl innehåller 10 μg. (mikrogram).
Hästars kopparbehov räknas i mg. (milligram)
1 milligram = 1000 mikrogram.

Så inte ens att ge ett helt kilo minesyl ger minsta skillnad om man behöver t ex koppar. (Det är lika för i princip alla andra mineraler).

Ett vanligt mineralfoder slumpvis utvalt innehåller 900 mg tillsatt koppar/kg. 90000 ggr mer koppar än minesyl...

Tyvärr vet jag inte. Jag skaffade ett foderstatsprogram för att det skulle hjälpa mig men jag tror att jag måste börja läsa på själv istället.
Just nu ser det ut som om min häst får i sig av allt enligt programmet men vissa mineraler och vitaminer är det ett stort överskott på och då kan det säkert påverka andra negativt.
Magnesium, järn och mangan, A-vitamin, niacin och folinsyra är de alla överskott på. Inget som gör att programmet varnar men jag vet inte hur bra programmet är på hur de olika delarna påverkar varandra.:meh:

Tack Alexandra, då vet jag att Minesyl är inget att lägga pengarna på!

Första meningen i TS inlägg är ju "Jag gjorde en totalanalys av mitt grovfoder i höstas" - det tolkade jag som att det finns analys.

Men precis som TS också skriver så finns mikromineraler inte med på en normal foderanalys med mineralanalys. ...

Missade det (;
Det går att göra analys på mikromineraler, om TS har sån så går det ju ganska enkelt att läsa på vad hästen har för behov & sen räkna ur vilka mineraler som det är brist på. Jag tycker att SLUs utfodringsrekommendationer är ett bra häfte som är enkelt att använda.

Tyvärr vet jag inte. Jag skaffade ett foderstatsprogram för att det skulle hjälpa mig men jag tror att jag måste börja läsa på själv istället.
Just nu ser det ut som om min häst får i sig av allt enligt programmet men vissa mineraler och vitaminer är det ett stort överskott på och då kan det säkert påverka andra negativt.
Magnesium, järn och mangan, A-vitamin, niacin och folinsyra är de alla överskott på. Inget som gör att programmet varnar men jag vet inte hur bra programmet är på hur de olika delarna påverkar varandra.:meh:

Tack Alexandra, då vet jag att Minesyl är inget att lägga pengarna på!

Ser du totalinnehållet av mineralerna i foderstatsprogrammet? Vad har du för kalcium/magnesium-kvot? Den bör ligga mellan 1,5 - 3,0.

Har du överskott av järn och mangan så bör du balansera dessa med zink och koppar. Hur mycket som behövs beror på hur mycket järn och mangan som redan finns. Är du säker på att det var svavel hovslagaren nämnde o inte zink?

Tack för tipset av häftet! Jag ska göra som du säger och titta i programmet och se vad det står ordentligt.
Min hovslagare menade svavel, han utgick bl.a. Från boken Naturlig H***hållning och jag har lånat den och läser den nu. Mycket intressant läsning om hur jorden utarmas av vårt moderna sätt att gödsla och hur hästen inte kan ta upp järn om den har brist på koppar. Min Minesyl glada foderleverantör sa att järnbrist är väldigt vanligt bland hästar idag, ändå så har jag sett i många hö analyser höga halter av järn. Kan det vara så att hästen inte kan tillgodogöra sig detta järnet pga av kopparbrist?

Jag håller inte med din foderleverantör. Järnbrist är oerhört ovanligt hos häst. Däremot så är det inte ovanligt med järnöverskott och det ska man undvika.
Ofta tror både hästägare och veterinärer att ett lågt blodvärde är samma sak som järnbrist men så är det inte alls. Kan faktiskt lika gärna tyda på järnöverskott och/eller kopparbrist.

Ska du ge extra svavel så ska du ge det i form av nån färdig aminosyra. Kommer inte ihåg på rak arm vilka aminosyror man rekommenderar.

Hovslagaren säger att han tror att mina hästar behöver svavel och koppar och min foderleverantör säger att minesyl botar allt,

och vilken foderutbildning har din hovslagare och din foderleverantör? Ingen alls, med tanke på deras rekommendationer.

Jag har lagt ner mycket tid och pengar på att skaffa mig en adekvat utbildning om hästens näringsbehov och utfodring och blir rent ut sagt förbannad när jag läser vad dessa klåpare rekommenderar.

Alexandra har redan talat om för dig vilken meningslös produkt Minesyl är, dvs. helt värdelös!

Jag kan tala om för dig att svavel är någonting du absolut inte ska ge din häst. Det kommer bara att förvärra din hästs problem. Vad hovarna däremot behöver är aminosyror som innehåller svavel vilket är en helt annan sak.

Den bok som du läster, “Naturlig hästhållning”, bör du sluta läsa och kasta i papperskorgen eller soptunnan. Den innehåller rent livsfarliga råd. Boken är skriven av en gammal dam som bor (om hon fortfarande lever) i Australien och som inte har någon utbildning i det hon skriver om. Hon är varken veterinär eller hortonom. Hon kallar sig “självlärd” och baserar sin s.k. “kunskap” på praktisk erfarenhet och “samtal med veterinärer”.

Beträffande foderstatsprogram så är det största problemet att de inte tar hänsyn till balansen mellan olika mineraler. En hög halt av ett visst mineral i foderstaten kan tränga undan och hindra upptag av andra mineraler och skapa en mineralbrist trots att foderstaten innehåller rekommenderade minimängder av dessa mineraler. Mineraler måste vara i balans.

Om du verkligen vill veta hur man ska fodra för att förbättra hovkvaliteten kan du läsa denna artikel:

http://www.hovbalans.com/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Tack för riktiga råd! Det är svårt att argumentera mot människor som är frälsta speciellt om man som jag inte har någon kunskap utan bara en magkänsla på att ngt är fel. Jag ska nu börja om från början och byta grovfoder eftersom det har tagit slut hos bonden, analysera det nya grovfoder, inte ge min häst varken minesyl eller svavel utan läsa på och ta hjälp av kunniga människor för att göra en bra foderstat.
Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor :)! Och jag tror att mina hästar oxå är tacksamma för att slippa äta massa hokuspokus ;).

Förlåt att jag blev sur, men jag blir så trött på alla hästägare som vänder sig till hovslagare, hästterapeuter och ridinstruktörer för att få hjälp med foderstaten. Jag tror inte de ber en snickare att laga sina tänder. Näringslära och utfodring är en vetenskap som kräver särskild kunskap. Vill du ha råd om foderstaten vänd dig till en oberoende foderrådgivare, dvs. en som inte är anställd hos något foderföretag.

Beträffande boken du lånade så är problemet med författaren, Pat Coleby, att hon inte bygger sina rekommendationer på fakta utan på egna spekulationer kring de sjukdomsfall hon har sett hos olika djurarter (hon skriver inte bara om hästar utan hon har även skrivit böcker om nötkreatur, getter och andra djur och anser sig tydligen vara expert på alla djur trots att hon saknar utbildning). Hennes råd baseras inte på vetenskapliga studier och eftersom hon inte har tillräcklig kunskap om hästens fysiologi blir det ofta väldigt fel. Hennes böcker är rent ut sagt farliga. De innehåller en salig blandning av sanningar och osanningar och det är omöjligt för en läsare som inte har en djup kunskap i ämnet att avgöra vad som är sant och vad som är falskt.

En mycket bättre bok är “Hästens näringsbehov och utfodring” av Planck/Rundgren. Den grundar sig i alla fall på vetenskapliga rön.

Ingen fara alls :) jag är bara glad att du svarade. Jag har faktiskt lite ont i magen för jag tänker på att det var en enorm tur att jag ställde frågan här och inte lyssnade på de råd jag fick :nailbiting: . Min foderleverantör utger sig för att vara väldigt utbildad och där jag bor är det många som följer hennes råd.
Min hovslagare borde jag själv insett att han kanske inte är en helt pålitlig källa men jag var naiv och kände att det var en smidig lösning att ge ett litet pulver, ja jag vet, det finns inga genvägar men ibland är man inte supersmart :meh:.

Jag skall lägga lite tid på att läsa på och skaffa mig kunskap i ämnet men jag kommer säkert tillbaka med nya frågor ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama