Vad värdesätter ni i ett avelssto?

Fritidsryttare

Trådstartare
Då jag och sambon ska börja leta gård efter årsskiftet har tankarna på att utöka med ytterligare ett sto dykt upp. Sedan jag betäckte mitt sto har avelsintresset växt sig starkare än intresset för ridningen. Nu beräknas min föla sent på säsongen och beroende på hur allt går så lär hon få gå tom ett år, innan det är dags att betäcka igen. Har kikat runt på lite olika annonssidor men då jag fortfarande är väldigt grön så undrar jag nu vad ni kunniga bukefalister värdesätter och vill ha i ett avelssto? Vilka blodslinjer är intressanta, kan ni tänka er köpa på enbart merit/stam osv osv. Vad prioriterar ni, helt enkelt?
 
Jag sysslar med "fel" ras antar jag, så jag hoppar över härstamningsdelen.

Men ett bra avelssto för mig är ett sto som har lätt för att bli dräktig, lättfödd, fölat okomplicerat, ger bra med mjölk utan att själv falla ur, är lätthanterlig = ger lätthanterliga föl.

Sedan tillkommer förstås meriter hos stoet/släktingar men där är det ju olika beroende på ras. :)
 
..och för att fortsätta lite.
Skulle jag köpa ett sto som rent avelssto skulle jag vara extremt petig med att det skulle vara en stam som är säljbar och användbar med många hingstar jag gillar. Sen förstås meriter på mödernet, men ändå inte överdrivet, det blir lite tramsigt när mormors systers dotterson har presterat och man räknar det som merit. En bra exteriör med alla delar på rätt plats känns också viktigt.
 
Tack! Jag håller helt med er bägge. När jag har kollat runt lite så känner jag att vissa ston faller bort direkt:
T ex "mitt 15-åriga sto med medioker (okänd) stam som nu inte håller för ridning på hobbynivå längre, har aldrig haft föl men kommer säkert bli en underbar mamma och avelssto". Det är inte en sån häst jag vill ha, även om det verkar krylla av just såna...
Kan ju kanske lista upp några kriterier som jag ser som ett plus:

- Gärna ett selektionssto med någorlunda välkänd stam på både mammans och pappans sida som även en novis som jag känner igen. Finns så klart m a s s o r av bra hingstar och ston med mer "okända" stammar, men så himla insatt är inte jag, ännu.

- Helst svenskfött och ett plus om stoet är visad på t ex 3-års

- Jag vill helst köpa ett sto som har haft åtminstone ett eller ett par föl, dels för att kunna kolla upp eventuella avkommor och sen vet man att det går att få henne dräktig osv.

- Egna meriter, självklart är det bra om stoet själv har visat att hon kan prestera på tävlingsbanorna, men på ett sto som uppfyller ovanstående kriterier men skadade sig som 2-åring och sattes i avelsboxen och har visat sig förärva sig väl där, så är det mindre viktigt.

- Exteriör och temperament är liksom en självklarhet, utan en sund exteriör och bra skalle så spelar det ingen roll hur bra stam hästen har.

Har säkert missat femtioelva kriterier som är bra att ha vid köp av avelssto, men fyll gärna på.
 
En sak som jag skulle vilja lägga till och där rasen inte spelar någon roll är denna.
Att man köper ett sto som är så bra (i ens egna ögon) att man vill ha fler som henne. För det är stoet som kommer att lämna mest till avkomman och tyvärr är det ju många som har ston som dom inte vill "ha". Utan man vill i princip ändra på allt i det framtida fölet och tror att man kan göra det via hingsten.
 
Super inlägg! Har själv tänkt i de banorna - att de riktigt riktigt bra stona vill folk inte släppa ifrån sig (tror jag). Som med allt annat, det du helst själv vill ha vill förmodligen andra också ha... Kan bara gå till min egen märr, vill aldrig släppa henne, kunde t.o.m strunta i ridbiten i höstas, bara jag fick ha just henne kvar. Nu fick jag förvisso bägge delar, men det säger kanske hur fäst jag är vid henne, och hon vid mig.

Hade möjlighet att köpa ett fantastiskt sto i höstas, förvisso inte till enbart avel, men lät henne gå till en annan köpare. Det grämer mig än idag att jag inte tog henne... Såna ston hittar man inte varje dag.
 
För mig är det allra viktigaste att stoet kommer ur ett riktigt bra möderne som lämnat bra i generationer, detta tycker jag gäller alla raser. Även om jag håller med om mycket här ovan också.
 
Jag tycker att jag har en liten hum om hingstarna och blodslinjerna, men stolinjer är så mycket svårare... Känner så klart till de olika stofamiljerna, men inser att jag har en ocean av kunskap att lära mig. Finns det någon sajt där man kan läsa mer om olika stolinjer? Finns ofta
hur mycket som helst om hingstarna, men brukar sällan hitta nåt om stona..
 
Jag vet att det finns en sida där man kan läsa om dom olika sto-familjerna, du får googla. Själv använder jag mig av blupen när det gäller SWB. Hittar man ett sto som känns intressant så är det väldigt enkelt att kolla upp mödernet där, fast det förutsätter förstås att det är svenskt. Tyvärr syns inte allt på blup och det finns förstås en del felaktigheter, men i stort är det bra tycker iaf jag.
 
Jag sitter på Blupen dagarna i ända, spårar bakåt osv, men saknar ofta beskrivningarna som många hingstar har där, och väldigt sällan hittar jag resultat upplagda från 3års osv. Men i övrigt håller jag med om att det är suveränt. Får väl lära mig söka bättre helt enkelt. :)
 
Tänk på att treårstest har funnits i knappt 20 år och kvalitetsbedömning sedan 1971 (har jag för mig), så även om det finns utrymme för den infon på varje häst på blupen så betyder det inte att hästen har genomfört något sådant test. Alla resultat ska ligga inne på hästar som har genomfört hela testet.
 
Tycker alla skrivet mycket bra, stam, starkt möderne, egna meriter, lämnat meriterade avkommor, bra exteriör, bra psyke och framförallt skadefri! Förstår inte det här med att avla på ston som inte håller för ridning, hur tusan ska deras avkommor då hålla??
 
Tycker alla skrivet mycket bra, stam, starkt möderne, egna meriter, lämnat meriterade avkommor, bra exteriör, bra psyke och framförallt skadefri! Förstår inte det här med att avla på ston som inte håller för ridning, hur tusan ska deras avkommor då hålla??

Jag har sett vissa som säljs som avelsston p.g.a ks eller andra förslitningsskador, det är inte aktuellt. Däremot de som har satts i avelsboxen i tidig ålder p.g.a trauma, det är en annan sak tycker jag, men allt där det går att misstänka ärftlighet går bort för mig.
 
För att återgå till det Masse nämnde, hur ofta dyker de där riktigt riktigt bra avelsstona upp, de som har "allt"? har som sagt sneglat runt lite på olika annonssidor men antingen är jag extremt kräsen eller så är det alltid något som gör att jag avhåller mig från att ringa. Jag har iofs sett en, som såldes av en känd ryttare, ung men p g a yttre trauma satt i avelsboxen. Skyhögt blup och på filmerna var den bara "wow", den ville jag verkligen ringa på men avvaktade lite, och efter bara någon dag var den borta.
 
Det är otroligt svårt att hitta bra ston i Sverige, åtminstone på hopphästsidan. Jag har haft lite tur men förra året tröttnade jag och köpte i Belgien.

Hittade ett sto häromveckan som var intressant, stod inte så långt från mig men innan jag hann dit så var den såld såklart. Så visst finns det guldkorn men det är få.

För mig är mödernet A och O. Sen ska de naturligtvis ha intressanta hingstar i härstamningen också. Fertilitet är en annan viktig faktor. Underordnat men inte utan betydelse är benställ och exteriör. Temperament bryr jag mig inte så mycket om, oftast är det svårbedömbart på stona själva tycker jag (antingen är de väluppfostrade tävlingshästar eller så har de bara varit avelsston), det får man ta på avkommorna sen.
 
Det är otroligt svårt att hitta bra ston i Sverige, åtminstone på hopphästsidan. Jag har haft lite tur men förra året tröttnade jag och köpte i Belgien.

Hittade ett sto häromveckan som var intressant, stod inte så långt från mig men innan jag hann dit så var den såld såklart. Så visst finns det guldkorn men det är få.

För mig är mödernet A och O. Sen ska de naturligtvis ha intressanta hingstar i härstamningen också. Fertilitet är en annan viktig faktor. Underordnat men inte utan betydelse är benställ och exteriör. Temperament bryr jag mig inte så mycket om, oftast är det svårbedömbart på stona själva tycker jag (antingen är de väluppfostrade tävlingshästar eller så har de bara varit avelsston), det får man ta på avkommorna sen.

Då är det kanske inte bara jag som är svårflörtad, jag har främst kollat dressyrstammade ston men där är det lika svårt. Benställ och exteriör är viktigt för mig, ffa exteriören säger rätt mycket hur de är att rida. Undantagsvis har jag suttit på hästar med kass exteriör och bra ridbarhet, men ofta kan man se redan på backen ungefär hur de är när man sitter upp.
 
Ja för en gångartshäst är såklart exteriören mycket viktigare :). Det är kanske lika svårt att hitta bra hästar där.

Allmänt känns det som att vi tävlar stona mycket mer i Sverige, plus att de bra stona säljs inte helt enkelt. Det är lite annorlunda utomlands, plus att det oftast finns lite fler att välja på där såklart.
 
Supersvårt... Hur gör ni andra som letar, går ni via kontakter eller kollar ni annons eller bägge delar? Det är inga problem för mig att se om en häst är bra eller inte när jag ser den på backen, men att avgöra om det är intressant avelsmaterial eller ej bara genom att läsa en stamtavla på blup.se eller en annons... Jag vill inte sätta mig och åka 50 mil enkel väg bara för att komma fram till att hästen inte alls motsvarar mina förväntningar.

Och så en prisfråga... vad är ett bra avelssto värt enbart baserat på avelsbiten? Jag är inte intresserad av ett sto som kan ridas vid sidan om.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 168
Senast: Brolinskan
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 526
Senast: superstar
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp