Vad väger krossat korn och havre?

Sv: Vad väger krossat korn och havre?

Det kan vara så olika, det bästa vore om du köpte en våg så att du kan väga själv.
Det finns billiga vågar på Ikea och på Rusta...
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

Jag använder inte krossat korn och havre själv...
Det är en vän till mig som frågade då dom använder en blandning av detta i hennes stall och tanken var lite att med hjälp av vikten på detta foder kunna räkna ut hur pass mycket korn det är i blandningen bara vi kunde få reda på vad havre och korn väger/liter.

Blandningen väger 500g/liter.....
Men...
Vad väger krossat korn och havre var för sig / liter?

Visst fattar jag att det varierar i vikt...
Men det borde gå att få fram en ca vikt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

När jag har vägt så har jag fått det till det här:

1liter krossad korn ~ 0,33kg
1liter krossad havre ~ 0,33kg
1liter hel havre ~ 0,4kg

Då har jag använt hövågen (två olika) och först vägt hinken, sen har jag hält i ca 10liter för att få en bättre mätning, tagit vikten minus hinkvikten och delat på 10 ... jo jag älskar matte :)
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

Ok...

Är det någon som har fått någon annan vikt?

Jag trodde att kornet skulle vara tyngre än havren... :confused:
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

För att det väger mer i hel form... tänkte jag...
Enligt min våg väger 1l hel havre 530g och 1lkorn 710g.
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

När jag har vägt havre vägde en liter ett halvt kilo. Sisådär i alla fall.
Kornet blir inte alls lika fluffigt när man krossar det så jag skulle spontant hålla med mirjada att det i alla fall väger lite mer, ungefär 700 g.
/nocke
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

Finns det ingen fler som har vägt sitt krossade korn och havre? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Vad väger krossat korn och havre?

Det varierar väldigt mycket, senast jag vägde en liter korn (som vi köpt på granngården) så vägde det 4,5 hg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ni som fodrar med granngårdens pelletsfoder, t.ex protein , original, samt musli. Hur mycket väger 1 liter ungefär av de olika sorterna...
Svar
4
· Visningar
1 814
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp