Vad väger en hästtransport?

T

thuldilull

Vad väger en hästtransport + häst? På ett ungefär då alltså. Vill veta vilka bilar som man kan dra med och om körkortet gäller. Finns det bilar + hästtransport som funkar om man bara har B-körkort?
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Volvo funkar till mkt tror jag. Sedan så är det totalvikten du måste titta på på släpet, (och maxlast så inte hästen är för tung för släpet.) det kvittar vad hästen väger (sålänge den inte är över maxlast) utan det är totalvikt (Släpets vikt+maxlast) man alltid tittar på.

Varierar från släp till släp.
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Vi har en 1,5-hästars Ifor Williams, totalvikt 1400 och jag får lasta 680 kg.
Dragbilen är en Toyota Rav4, får dra 1500 kg med B-kort. Om man har BE får den dra 2000 kg.

Tidigare körde jag en Volvo 245:a som fick dra 1450 med B-kort, 1600 med BE.

Immer
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Min transport, en star trailer har totalvikt på 1400kg maxlast 680kg.

Våra bilar:
Volvo 850 T5 R får dra 1530kr på B-kort och 1600kg på BE.
Volvo V70 Turbo får dra 1390kg på B.kort och 1800kg på BE.
Volvo S80 får dra 1400kg på B-kort och 1800kg på BE.

Mina hästar väger 520kg/580kg.

så det varierar väldigt beroende på vad du har för häst, släp och bil.
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

har en böckmann big champion, totalvikt 2400kg, lastvikt 1400kg. får alltså lasta två fullstora hästar.

drar med en mercedes ml 430 som får dra 3200kg, men på b kort endast 750.

om man vill ha en stor och rejäl transport alt. köra mer än en häst så är det omöjligt att klara sig med bara b kort. hade en bmw som fick dra 1600 men då skulle dte ligga precis på gränsen om jag vägde ner släpet. och mer än så får ingen bil dra på b efter vad jag sett...
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Ett enkelaxlat släp ligger ofta på en totalvikt på 1300 kg (lastvikt c a 600-650 kg). Som du säkert vet är det totalvikten som gäller när man tittar på bilens registreringsbevis och har B-kort (totalvikt är släpets egenvikt - tjänstevikten plus maxlasten).

Volvo brukar vara pålitligt. Dock väldigt varierande utifrån modell. På B-kort får min Volvo XC70 dra 1280 kg. På BE får jag koppla på bruttovikt (släpets tjänstevikt plus aktuell last) 1800 kg. Vilket ju gör att jag får dra vår Boj med totalvikt 2100 kg, tjänstevikt 840 kg om jag nöjer mig med att lasta endast ett av våra halvblod (vikt c a 600 kg).

Tittar man på tvåaxlade släp börjar det bli lite knivigt om man har b-kort. Då brukar totalvikten ligga på 1500 kg (minst) för att lastvikten ska bli rimlig (tjänstevikten är ju lite högre om man lägger på en axel). Men vi hade tidigare Volvo 945 som fick dra 1460 kg och ett dubbelaxlat Brenderup (med sadelkammare) som hade totalvikt 1430 kg. Lastvikten på det släpet var 650 kg, alltså tjänstevikt 780 kg.

Det går alltså att hitta kombinationer som fungerar med B-kort, men det hänger lite på vad den egna hästen väger...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad väger en hästtransport?

Man bör inte glömma bort att det finns tvåaxlade enhästarssläp :cool:

Immer
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Saab 93 får dra 1510 kg på B-körkort ,funkar bra med mitt Boj släp vägt in i 1500kg och väger ca 800kg då en lastvikt på 700 kg spm räcker bra till vårt fullblod som väger knappt 500kg. Sen kan man ju diskutera om det är en dragbil. Den är inte den optimala dragbilen men det funkar i allafall.
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Medryttarhästens ägare får dra släpet (Star Safir, tjänstevikt typ 740 kg tror jag och lastvikt 720 kg) med sin Saab 95, men andra ägaren får inte dra det då hon bara har B, hon får däremot dra med sin Volvo 745. Med Saaben blir det typ 20 kg för mycket. :crazy:
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Ja, men om man har en häst som mina Bestent/Mixen/Valpen så får det inte plats med ytterligare 1/2 :D

Immer
 
Sv: Vad väger en hästtransport?

Jag hade förut ett UMEsläp till min Volvo, ett äldre tvåaxlat som vägde 1350kg totalt (tjänstevikt + maxlast) och jag fick lasta runt 600kg i det. Bilen får dra 1450 på B så där fanns det tom 100kg tillgodo :) (Har ponny så ingen risk för överlast).

Så det finns och det är lätt att läsa sig till vad som behövs.

Idag har jag ett Kylinge på 1500kg till Volvon, dvs ett BE-ekipage. Får lasta 860kg i det (eller om det var 840).
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: Cavallo
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 320
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp