Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

settis

Trådstartare
Sitter och surfar in på förlag till TR-ändringar 2013 och ser att man har lämnat in ett förslag på att det ska kosta att anmäla sig till dressyrtävling innan likviditetsdagen har infallit. Detta för att få bort folk som anmäler sig högt och lågt för att sen ångra sig.

204 Anmälan

Vid anmälan erläggs en anmälningsavgift på 100:-/klass. Endast vid uppvisande av läkar/veterinärintyg kan avgiften återbetalas.
Många återtar sin anmälan innan likviddagen Ryttare tänker sig för
vid anmälan.”okynnesanmälningar”Försvinner.

Så vad säger vi? Är detta ok? Det tycker inte jag ivarje fall. 26e oktober ska det tas beslut om nya TR ändringar så gå in och kommentera era åsikter!

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2012/10/ForslagtillTR-andringar2013/

Sv: Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Men har det inte varit problem med mkt okynnesanmälningar?

Jag kan tänka mig om det är så att detta borde underlätta för arrangörer?

*tävlar inte så har inte full koll numer

Om jag fattat dig rätt så tycker jag det låter riktigt bra faktiskt, precis vad jag har väntat på!!
Anledningen är att jag håller med om att folk anmäler sig hej vilt så fort propen släpps som reglerna är nu. Jag missade de tre första tävlingarna i våras för att det verkligen blev fullt direkt. Jag anmälde mig på ena tävlingen 47 sekunder efter anmälan släpptes och jag hamnade som 38e reserv :mad:
När fjärde tävlingen jag tänkt delta i släpptes hamnade jag på tionde reserv men tänkte då att jag skiter i det och anmäler ändå, dagen innan anmälan gick ut var jag plötsligt andra reserv för att så många dragit tillbaka sina.

Så jag är absolut positivt till att man får betala direkt, då kommer inte lika många slänga sig på att anmäla när propen släpps och man kan anmäla närmare tävlingen då klassen inte kommer bli full lika snabbt.

Har märkt detta problem framförallt inom dressyren (rider Msv C) men har även delvis problem med det på hopptävlingarna då jag nu missade flera klasser på tävlingen i november vilket gör att vi inte kan delta mer än en eller två dagar (tredje reserv andra dagen). Då känns det meningslöst att betala tredagars boxplats när det ändå var så lång kö till enatredje dagen att det känns onödigt o ccanska om man kommer med...

Jo som jag har förstått det så har det även varit probem för arrangörerna - klassen blir full, inga fler anmäler sig, när anmälningstiden gått ut så är klassen bara 2/3 full...

Varför tycker du inte att det är ett bra förslag?

Själv tycker jag det är självklart att väljer man att anmäla sig så ska den vara bindande och full betalning ska erläggas samtidigt.
Sen om man är sjuk eller skadad/sjuk häst så ska det såklart att få tillbaka pengarna vid uppvisande av läkar/veterinärintyg.

Vad är grejen med att anmäla sig om man ändå inte tänker vara med?
Vid alla andra sporter jag tävlat i får man inte tillbaka några pengar om man inte kan/vill komma oavsett läkarintyg eller ej.
Då får man liksom skylla sig själv att man inte är i form.

Jag vet inte hur dom menar ska man betala 100 kr extra per klass det har inte jag råd med iallafall då får man sluta tävla. om de ska ha 10 kr till tdb, anmälningsavgift på 100-250 kr per klass och sedan 100 kr i ren anmälningsavgift.

Nej det är självklart inte ok.. inte för oss andra som inte bor i stockholmsområdet.. Förstår inte varför övriga landet måste straffas för att det inte finns tillräckligt många tävlingar där ! Det känns som något dom får lösa i stockholmsområdet faktiskt. Visst för in funktionen där det behövs men låt övriga landet vara i fred.

Härnere är det ju aldrig fullt och kollar man tävlingar i skåne, norrland, värmland har dom typ 5 startande i varje klass och mindre starter lär det väl bli då särskilt om man måste anmäla sig i flera veckor i förväg, förstår inte alls att anmälan måste gå ut typ nästan 3 veckor innan tävlingen äger rum?? Då får dom väl se till att anmälningstiden går ut en vecka innan då kan det ju vara ok.

Så om hästen dragit av sig en sko, blivit förkyld, har ett sår och därmed svullet ben eller nått annat så ska jag dra dit en veterinär för 1500 spänn för att få tillbaka anmälningsavgiften på 250 kronor.. Ja det gör man ju säkert..

Alla åkommor är liksom inte veterinärberättigade och man kan få förhinder på andra sätt än sjukdom/skada. Du har väl ingen aning om vad som kan ske på 3 veckor???

Jag skiter i det visserligen för jag tävlar extremt sällan dressyr..men jag tycker synd om dom som gör.

Jo som jag har förstått det så har det även varit probem för arrangörerna - klassen blir full, inga fler anmäler sig, när anmälningstiden gått ut så är klassen bara 2/3 full...

Fast så är det väl inte? I stockholm där dom har problem har dom ju nästan 40 på reservlistan HUR kan det bli ett problem för arrangörerna rent ekonomiskt? Kolla runt på dressyrtävlingar i hela landet så kör väldigt många arrangörer med ganska få startande för att det inte finns fler folk som har anmält.

I min senaste start MB:4 var vi 13 stycken eller nått.. och det hade inte med att folk hade okynnesanmält sig direkt. Inte ovanligt att arrangörerna härnere maximerar antalet startande till 20 st per klass så att dom kan använda en och samma domare till två klasser.

Fast så är det väl inte? I stockholm där dom har problem har dom ju nästan 40 på reservlistan HUR kan det bli ett problem för arrangörerna rent ekonomiskt? Kolla runt på dressyrtävlingar i hela landet så kör väldigt många arrangörer med ganska få startande för att det inte finns fler folk som har anmält.

I min senaste start MB:4 var vi 13 stycken eller nått.. och det hade inte med att folk hade okynnesanmält sig direkt. Inte ovanligt att arrangörerna härnere maximerar antalet startande till 20 st per klass så att dom kan använda en och samma domare till två klasser.

Jo fast det är ju inte alltid det är 40 på reservlistan, många gånger struntar jag att anmäla mig som reserv om det är fler än 5-10 st och det är nog inte bara jag som gör så...
Och de tävlingarna där det är så många reserver är det väl bättre att de som faktiskt verkligen tänker tävla får chans att anmäla sig först. Jag bor i Östergötland så problemet är inte bara i Sthlm.
Jag förstår att problemet inte är lika utbrett i MsvB som MsvC som faktiskt är en klass man kvalar till MSvC i. Om de klasserna du rider ändå inte blir fulla så förstår jag inte varför du tycker det är ett problem då du ändå bör kunna vänta till sluter av anmälningsperioden att anmäla dig då.
Men det är inte kul när man måste slänga sig på datorn exakt tex kl 18.00 för att anmäla sig om propen öppnar då och ändå inte hinna anmäla, tycker det ens är jobbigt att behöva anmäla samma dag som den öppnar, om man tex jobbar eller gör nått annat. Det är en sak om verkligen alla tänker vara med på tävlingen men nu är det ändå så många som drar sig ur sen.
Som systemet är nu så måste man anmäla direkt till allt som öppnar för att ha en chans att få vara med, i de klasser som är eftertraktade.

Om man vänder på frågan, vad är det som är så fördelaktigt med att ha systemet som det är nu?

Nej du har helt rätt, det drabbar inte mig så varför ska jag bry mig.

Jag vet inte hur dom menar ska man betala 100 kr extra per klass det har inte jag råd med iallafall då får man sluta tävla. om de ska ha 10 kr till tdb, anmälningsavgift på 100-250 kr per klass och sedan 100 kr i ren anmälningsavgift.

Men ingår inte anmälningsavgiften i startavgiften? Dvs. klassen kostar säg 250 kr, då betalar du 100 kr i anmälningsavgift och restrerande 150 när du startar? Så var det iaf för i tiden, då på stenåldern när jag tävlade senast :D

Men ingår inte anmälningsavgiften i startavgiften? Dvs. klassen kostar säg 250 kr, då betalar du 100 kr i anmälningsavgift och restrerande 150 när du startar? Så var det iaf för i tiden, då på stenåldern när jag tävlade senast :D

Det utgår jag också ifrån, annars tycker jag såklart inte att det är bra jag heller:)

Detta förslag innebär ju att jag hela tiden måste ha pengar på mitt tdb konto. Har jag inte det kommer jag ju ändå inte komma med på tävlingen om det är en populär tävling som alltid drar folk. Jag kan känna att man inte alltid har kanske möjlighet att ha mkt pengar på sitt konto. Ska man rida Meeting med två hästar så sticker ju den kostnaden iväg. För anmälan öppnar ju väldigt tidigt å stänger ju 19 dagar före tävlingen kör igång.

Sen kan ju faktiskt något inträffa som gör att man inte kan deltaga och då är det ju skönt att kunna ta tillbaks sin anmälan utan att förlora hundralappar. För arrangörer ser ja inte hur detta ska underlätta heller? Man vet ju vid likviditets dagen hur många som står som anmälda och kommer. Som detta förslaget ser ut så kommer man ju få in mer intyg där man ska betala tillbaks pengar till. Men visst man kan ju tjäna lite extra på dom som tar tillbaks sin anmälan och inte skickar in intyg....

Jag tycker att det är fel att man ska införa ett sånt här system i enbart dressyren, då får man väl vara konsekvent och göra det i alla andra grenar?

Jag tycker även kvalreglerna om att man måste vara kvalad före ordinarie anmälan för att få starta i högre klass oxå är fel, jag tycker att det räcker att det räcker att man är färdigkvalad helgen före man tänkt starta... Men den här regeln är ju oxå gjord pga Stockholms problem med överfulla klasser....

Ja, så tolkar jag det med. Att man betalar en anmälningsavgift och sen en startavgift vid likviditetsdagen, så kostnaden ökar inte i slutändan

Men förslaget om att göra det möjligt för klubbarna att själva välja om man vill ha detta system är ju inte fel, å då även låta alla grenar kunna välja detta :)

Ja så minns jag också att det var förr och det var ingen som klagade då?
Åkte man inte hade man förlorat anm avgiften och slapp betala startavgiften och det blir väl samma nu som jag fattar? Det var ju samma både på dressyr och hopptävlingar såvitt jag kommer ihåg.

Den ekonomiska aspekten har jag inte tänkt på då jag alltid sätter in en viss summa varje månad jag får lön på mitt tävlingskonto på tdb, men det är klart att alla kanske inte har möjlighet att göra så.
Kanske kan man släppa propen någon vecka innan man kan börja anmäla sig? Fast det kanske är knivigt för endel ändå om det sker före lön...

Självklart tycker jag även att det ska ändras i hoppningen med, problemet finns ju delvis där med även om det inte är i samma utsträckning.

Det är ju tex jobbigt som det är nu om man ska anmäla sig till meeting och bara kommer med ena dagen och står som reserv andra/tredje dagen. Då vill man ju inte behöva betala box om man inte vet att man kommer med hela meetinget, samtisigt som boxhyran i princip alltid dras några dagar före starterna. Då behöver man ju verkligen veta om man kommit med eller inte i god tid innan...

Ja så minns jag också att det var förr och det var ingen som klagade då?
Åkte man inte hade man förlorat anm avgiften och slapp betala startavgiften och det blir väl samma nu som jag fattar? Det var ju samma både på dressyr och hopptävlingar såvitt jag kommer ihåg.

Åker du på meeting med 2 hästar och rider 2 klasser per dag blir det 800 kronor du måste ha på TDB och även förlorar i startavgift.. Det blir väldigt mkt pengar om det råkar hända något man inte kan råda över... sen måste du ju ha dessa pengar på tdb bara för att kunna anmäla dig, ja det gäller att inte vara en fattiglapp.

Ja som sagt jag är glad att inte jag är dressyrryttare, jag är alldeles för fattig för att våga anmäla mig till den grenen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka