Vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maja.maja

Jag har tittat på en hbl valack som är född 2003. En vacker och trevlig kille med temperament. Blev mycket intresserad av honom.

Men jag har lite funderingar. När jag var och tittade på honom så visade ägaren upp honom i paddocken, ena gången tömkörde och longerade hon honom, den andre gången så red hon.

Hon var väldigt hård i sin träning, ryckte i tömmarna vid tömkörningen och ryckte och gapade vid ridningen. Trots hans unga ålder så körde hon järnet.

Mitt hjärta säger att det är hästen jag ska ha, men min hjärna tvekar. Av den anledningen till hur det kommer att bli i framtiden. Kommer det att sitta kvar att föra ägaren var hård och jag som ny ägare är väldigt mjuk.

Jag använder knappt tyglarna när jag rider mina unghästar. Har fått fina och harmoniska hästar också. Min kropp rör sig knappt alls. Har en god balans och samspel med hästen.

Jag har lång erfarenhet av unghästar och vet vad det handlar om när jag köper en. Jag har under mina år fött upp många hästar av olika raser. Men pga sjukdom så har jag vart borta från stallet 1½ år. Men vill inget hellre än att börja där jag var.

Så snälla säg vad ni tycker om denna häst, ska jag eller ska jag inte köpa honom.

Sv: Vad tycker ni?

jag ser inget problem?
Om du som ryttare är mjuk och kunnig i ditt förhållnings och ridsätt så är det väl bara en fördel, för en häst som är van vid ryck och hårda tag??

mackan skrev:
jag ser inget problem?
Om du som ryttare är mjuk och kunnig i ditt förhållnings och ridsätt så är det väl bara en fördel, för en häst som är van vid ryck och hårda tag??
Jag håller med. Tror hästen skulle må bra av att slippa bli ryckt å sliten hit och dit. Du säger ju dessutom att du haft fler unghästar som blivit harmonska bra hästar. Det kommer denna också att bli. Så säger hjärtat ja GO FOR IT

Håller med alla andra! Tycker du ska provrida hästen (trots hans ringa ålder) och se hur han känns och hur han är tex i munnen efter allt slitande, mm. Om han känns fräsh så tycker jag självklart att du ska köpa honom men känner du att han inte är helt som han borde vara tycker jag att du ska tänka över beslutet en gång till. Det är ju inte kul att köpa en "trasig" häst redan från början. Men sedan får man inte glömma att han är så ung och inte kommit så långt i sin utbildning än. Dem små felen han kanske har lärt sig är nog inte så svåra att träna bort om du är kunnig (vilket du verkar vara). Sedan tycker jag att det verkar bra om du köpte honom så att han kommer bort därifrån till ett värdigt hem. Lycka till nu och ha det bäst! / Johanna ;)

Min tanke är att köp den stackarn och rädda honom undan rycket och slitet! Men när du köpt honom - låt honom gå och göra ingenting i ett par månader. Alltså umgås och få en bra relation med honom från marken, men jobba inte honom. Eftersom han är ung så behöver han antagligen vila ändå, om förra ägaren gått fort fram, haft höga krav och omild behandling. Vilan kan då göra att ni kan få en bra nystart när du sätter igång sedan. Börja då från i princip noll, och träna på ditt sätt som om han vore grönare än han är. Då får du honom mer som du vill ha honom. Negativa upplevelser kan ju annars visa sig som stress och protester när träningen återupptas.

Skynda långsamt tror jag väldigt på med unghästarna, för låter man dom få tid att förstå, tid att bygga en relation med en så att man själv förstår hur de reagerar på olika saker och visar vad de vill, då går arbetet ändå fortare än om man måste rätta till saker i grunden senare.

Svår fråga. Om hon varit hård i form av mycket träning skulle jag inte köpa hästen. Född 2003 och hon rider den? Hm. Skulle jag köpa den skulle jag varit väldigt noga med att den inte har blivit riden alltför mycket. En hård hand kan förstöra en fin hästmun, men med en så pass ung häst tror jag inte att den är förstörd för "alltid".

Den kan ju inte vara så mkt riden ännu egentligen....
Jag har en -03:a och hon är tömkörd och "riden" i skritt och trav.

Nu är det ändå lämpligt med lite vila för en unghäst under vinterns värsta månader. Bra vila för kropp och huvud på hästen, samt gott om kvalitetstid för dig och en ny häst att lära känna varandra:)

Mitt råd är att lyssna på ditt hjärta!
(Men köp den inte för att det är synd om den, utan för att det är "din" häst);)

hur mycket riden kan den vara då?? jag köpte en 4a åring nu i october som var väldigt "knäckt" i nackan, gick igentligen inte i form med stöd utan bara böjde på nacken... nu har det redan lossnat och han söker sig framåt och tuggar stadigt på bettet!!! dettta bara genom att ja varje gång när jag har ridit har ja låtit bli att ta i tyglarna och bara flyttat han för innerskänklen och fått honom att forma sig för det.. nu tar han tyglarna själv!!! ta en chans med den tycker jag!! med rätt ridning och väldigt mycket tålamod går det mesta!!

Min syster och jag rider olika, hon är mer hård i handen och jag är väldigt lätt. Att hon är hårdare i handen kom pga hästen hon red, min lätta hand komm från ponnyn jag red.
Och åren tar utt sin rätt.
När jag har ridit min systers hästar så tycker hon att de käns så lätta och fina i munnen och hon kämpar på att slappna av mer och inte bli så hård ( speciellt hård är hon inte i den bemärkelsen).

Så att den som äger hästen är hård i sin had och till sättet tror jag inte har någon betysdelse! Känslighet är något man arbetar fram på en häst!

Det är väl bara att köpa. Låt honom ha semester ett tag och växa till sig, är ju inte så gammal och ta det från början sedan. Han kommer inte att sitta kvar i det hårda.

köp stackarn så han slipper lida...
men jag ser faktiskt inget problem, jag tror inte att hennes hantering/ridning har påverkat hästen så mkt eftersom den inte är så gammal än.
om du köper den, så låt den vila ett par veckor o umgås bara med den, börja sen försiktigt och lugnt med tömkörning/ridning, ja du vet ju. Så tror jag hästen blir mer harmonisk, när den förstått hur du utbildar den.

ja säger köp den, den är så pass ung att den inte hunnit förstöras...den kommer snarare få en tillit i dig som den inte haft i någon människa tidigare...

Jag tror inte att det är något större problem. Men du kna väl prov rida ? (: Då märker du ju hur det går

Köp den, snart kommer den vänja sig vid att du är mjuk och då kommer den också att slappna av. Har du själv provridit eller bara sett när ägaren ridit?

Köp den, snart kommer den vänja sig vid att du är mjuk och då kommer den också att slappna av. Har du själv provridit eller bara sett när ägaren ridit?

Tråden är från 2005, trådskaparen har inte kvar sitt konto här längre och hästen är idag 5 år gammal... ;)

Haha, jag insåg också att tråden var gammal en bit ner. Någon förfasade sig över att hästen som var 03:a var riden. Jag började fundera vad det var för nån konstig ras som inte kan ridas in vid 5 års ålder, lol.

Haha, jag insåg också att tråden var gammal en bit ner. Någon förfasade sig över att hästen som var 03:a var riden. Jag började fundera vad det var för nån konstig ras som inte kan ridas in vid 5 års ålder, lol.

haha ja jag undrade också vad tusan det var frågan om :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 849
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 419
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar