Vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bettysmatte

Trådstartare
Det har varit utvecklingssamtal för ett barn på vår avdelning nyss. Jag har jobbat där i ca 2 månader, och samtalet var med den andre förskolläraren. Allt var så positivt. Barnet älskar att gå till förskolan, och väljer det före att åka till mormor etc. De hade bara ett "klagomål". Det var att JAG inte "lockade" med mig barnet tillräckligt på morgonen när hon kommer :confused: ?! Den andre förskolläraren sa att hon visst kunde framföra det, men trodde att min personlighet var sådan att jag kanske inte kunde ändra mig så mycket på den punkten. Det är väl delvis sant. Jag ÄR mer tystlåten och inte så "hoppsan, tjosan" när barnen kommer. MEN jag känner att barnen tycker om mig, och har förtroende för mig. Även så detta barn. Hon pratar och skrattar tillsammans med mig.

Tycker ni (föräldrar och annan barnomsorgspersonal) att det är något som är viktigt? Att förskolepersonalen "lockar in" barnen? Ska väl också tillägga att jag tycker att jag är hyfsat bra på att läsa barnen vid detta laget, och just denna tjejen är ju GLAD för att komma dit. De barn som kan vara lite mer tveksamma försöker jag ju naturligtvis sätta mig ner och fråga om vi ska gå in och titta in en bok, gå in och leka med "x" (något barn som redan kommit), eller dylikt. Det känns lite obehagligt att själv tycka att något fungerar bra och sedan få höra ifrån föräldrar att de inte tycker att man gör rätt... Barnet ler ju när hon ser mig och går villigt med mig. Vad kan då vara fel :confused: ??? Fattar ingenting!

Sv: Vad tycker ni?

Nu är jag varken förskolärare eller förälder men jag svarar ändå...

Jag tycker inte du gör fel, kanske jämför förädlern med de andra eller sig själv och sin personlighet.
Jag tycker du kan, nästa gång du ska ta emot barnet, göra precis som vanligt. Men he he kanske kan välkomna liiiite mer "vad roligt att se dig idag kom så går vi in och....."

Några hoppsa steg eller jubel upprop tycker jag inte du ska behöva lägga dig till med, men att prata en smula även om barnet villigt går med tycker jag du kan göra. Kanske inte för barnets skull men för föräldern..... ;)

Sen så tycker jag även att du kan lägga det har lite åt sidan med tanke på allt annat som var jättebra. Det är ju en liten petitess, verkligen, och behövs inte lägga så stor vikt vid, tycker jag :angel: .

Jag tycker personligen att det känns skönt att någon "tar över" när man kommer.
Men då gäller det främst min yngsta som är känslig o inte gärna släpper mig. Hon behöver någon som kommer o tar henne o säger att nu går vi o vinkar till mamma. Annars står hon och håller i mig och tiden rinner iväg och dessa långa avsked är jobbiga både för henne och mej.

Min stora tjej var alltid glad o framåt från första stund på dagis så henne fick man nästan hejda lite för att säga hejdå. Hon kastade sig in i någon lek innan man hann blinka och jag mest visade personalen att nu har hon kommit. Så då hade jag inget behov av ett "överlämnande".

Jag kan ju bara jämföra med mina egna barn, när vi kommer till öppna förskolan. Så snart jag fått av tjejerna kläderna så RUSAR de in i stora lekhallen, medan jag sitter kvar och klär av lillebror också. Nu är vi ju iofs inte där varje dag, men om de skulle gå på dagis och trivas med det så tror ajg nog att de skulle göra likadant. Och vad skulle det Då göra för skillnad om någon LOCKAR in dem? :confused:

Jag tycker absolut inte att du ska försöka bete dig på ett sätt som inte är du. Det blir aldrig bra.

Dessutom - men jag kan ha fel - barn, liksom andra männskor, måste ju behöva olika personligheter att vända sig till och måste ju också lära sig att hantera att det finns olika personligheter.

Sedan tror jag också att det kan vara en trygghet i att det finns människor på dagis som är tystare och lugnare än andra och som barnen känner att de kan vända sig till när de ska få lugn och ro eller när de vill att någon ska lyssna på dem.

Problemet med dagis är väl snarare att det är för mycket stoj och tjo och tjim, eller? :confused:

Nu är det jättesvårt eftersom jag inte vet hur du beteer dig och dessutom har jag en tjej som visserligen älskar att gå till dagis men just lämningen kan vara jobbig... Och det jag har varit mest irreterad över och påpekat för personalen i flera omgångar är att ingen "ser" oss när vi kommer... De står och pratar med varandra eller med något annat barn eller gör något. Och det är jag som får sätta igång elin med något innan jag går och det känns inte bra...
Och när jag säger till så får jag helt plötsligt tre personal som kastar sig över oss när vi kommer under en veckas tid och sedan mattas det av igen...
Jag tycker att du kanske ska prata direkt med de föräldarna och höra hur de upplever situationen. Det kanske bara är någon liten skitsak som de har hängt upp sig på...

Du har jätterätt i att bemötandet på morgonen är viktigt: En jättebra idé som en friskola jag känner till gör är att läraren varje morgon står i dörren och tar emot och känner av stämningen (de tar faktiskt i hand också). En liknande sak vore ju bra även på dagis. En i personalen skulle ju kunna ha ansvar för mottagning varje morgon, säga hej och se efter hur barnen verkar må, osv.

Vi både ser, säger "hej", frågar hur det är, etc. så jag vet inte riktigt vad det är. Jag har själv uppfattat det som om de inte tycker att jag är entusiastisk nog, men jag kan ha fel :confused: .

Eftersom du är ny på förskolan kanske föräldern är nyfiken på dig. Hon kanske undrar hurdan du är när du jobbar med barnen?
Även om man har en personlighet som lite tystlåten och så där, så ingår det ju i sin yrkesroll som vuxen i en förskola, att man är glad och välkomnande o lockande. Då får man vara tystlåten när man lämnar sin yrkesroll tycker jag.
Dessvärre känns det ju oftast trist att få höra någon kritik från föräldrarna. Men det är ju bättre att de frågar än att de går o snackar skit. Jag tycker inte att det var farlig kritik att hon frågade så. Glöm att hon sa det. Det har säkert hon gjort.
Sedan finns det ju föräldrar som är väldigt tråkiga i sig och letar fel hos personer. Hoppas det inte är en sån mamma.

bettysmatte skrev:
Vi både ser, säger "hej", frågar hur det är, etc. så jag vet inte riktigt vad det är. Jag har själv uppfattat det som om de inte tycker att jag är entusiastisk nog, men jag kan ha fel :confused: .

Funderar du över det då tycker jag att du ska fråga föräldrarna vad/hur de menade det. Det kan ge dig någon ny infallsvinkel eller inget alls... Eller oxå släpper du alltidihopa och fortsätter som vanligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur