Vad tycker ni?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag hade tänkt beställa en Lemetex 18" men nu visar det sig att farsan inte vill köpa en sadel som vi inte kan lämna tillbaka ifall den inte skulle passa. Butiken har däremot en 17,5 inne som jag har öppet köp på om jag väljer den. Men min sadelutprovare tyckte att jag skulle ha en 18". Vad ska jag göra? Försöka gå ner i vikt så 17,5 känns bättre? Jag oroar mig lite för att 18" blir lite för lång, det är möjligt att den är 2 cm längre än 17,5 (som jag har provat) och då är jag tveksam till om det fungerar. Har ridit med en Passier som var 2 cm för lång och vid den sparkade han bakut och gjorde bockpiruetter konstant, så frågan är om han helt enkelt inte vill ha en sadel som ens är nån centimeter för lång? Vågar jag chansa? Det är ändå 7600:- det handlar om...

Sv: Vad tycker ni?

Du känner ingen med en 18" som du kan få testa, då ser du ju om den är för lång och hur stor den känns.
Tvekar du tycker jag att du ska leta efter en sadleförsäljare närmare dig med öppet köp på varan, förutsatt att priset inte skiljer med flera tusenlappar, det är ju jobbigt att stå med en sadel som inte passar utan möjlighet att lämna tillbaka. (Antar att det är Börjes du syftar på :smirk: )

Det är jobbigt att rida i en för liten sadel, men du kan ju faktiskt skicka efter 17,5" och känns den inte bra ska du ju defintivt lämna tillbaka den, det har du ju rätt till. Vet inte hur mycket längden skiljer på de olika storlekarna i Lemetex saldar men om du vill vara lite småfräck så gör du så här med flit: Du bestämmer dig för 18" MEN tar hem 17,5" för att kolla längd, storlek osv, bestämmer du dig för att en 18" inte borde vara för lång skickar du tillbaka sadeln och beställer den andra. :devil:
Om du har tur kanske 17,5" inte är så liten, men har sadelmakare sagt 18" hade jag nog kört på det.

Tycker inte du borde banta för att köpa sadel! Det är ju sadeln som ska passa DEJ!

Jag har en av precis samma modell i stallet (en kompis äger den) och den är rätt bomvidd och i 17,5, men jag hade tänkt köpa en storlek större så han har att växa i och sadelutprovaren tyckte jag skulle ha 18". Så jag vet att 17,5 funkar för honom och 17,5 känns helt okej för mig och jag har inga problem att försöka banta bort en del av rumpan (behövs ju ändå... ;) ) för jag vill ju inte stå där med en sadel sm är för lång och hästen sparkar bakut för varje steg han tar... Lemetex är stora i storlekarna men är relativt långa (iaf de äldre modellerna, har ju gigantiska kilbossor) så jag vågar liksom inte när det inte är bytesrätt...

Finns inga som vill beställa hem med bytesrätt :( Möjligtvis Haglunds i GBG men då kommer den kostar dryga 10 000. Jag vill jättegärna ha den här sadeln då det faktiskt inte finns nån som ligger bättre. (Sadeln är i det närmaste perfekt för honom, och jag vill ju inte sabba det genom att ta en 18" som är lite för lång)

Bläää... finns det NÅGON som har en Lemetex Stylist/Vision/Cresta/annan i 18" som kan mäta åt mig?
Sen så finns det ju också en risk att det skiljer sig nån centimeter mellan 17,5 orna och att den jag har i stallet är lite kortare än de brukar vara. Och då vill jag ju ännu mindre ha en 18"...

Testa en 17,5 den kan du ju skicka tillbaka om den inte passar och passar den så är det väl bra.

Har ju en 17,5 som jag har här (en kompis äger den)
Frågan är om jag ska köpa 18" istället då sadelutprovaren tyckte jag skulle ha det, men jag är rädd att han ska sparka bakut då den antagligen kommer bli 2 cm för lång och han har reagerat så vid andra sadlar som varit för långa.
Men om jag köper en 18" och han inte gillar den så står jag där med den. Ingen bytesrätt är det heller...

Ajdå, det var en jobbig sits du hamnade i nu...hmmm...passsar den 17,5" så bra som du beskriver kanske det är rätt att köra på den storleken...Har du pratat med sadelmakare om det?
H*n kanske har erfarenhet av Lemetex och kan säga att den är lagom/för stor för din häst bara genom att kolla på hästen och hur den mindre sadeln ligger.

Men jag tycker inte att du ska köpa sadeln OM du inte är 100 på att den passar för det är ju inte så kul att ha lagt ut flera tusen på den först och sen sälja den för att köpa en likadan fast mindre.. :o

Alltså. Det är VÄLDIGT viktigt att inte sadeln trycker för långt bak på ryggen!!! Att ens häst inte ska få ont i ryggen låter som det bästa skälet att banta jag nånsinn hört. ;)

Men såå stor är du väl inte, du borde ju få plats i en 17,5! Jag tycker du ska köpa den, blir det helt katastrof så får du ju lämna tillbaka den!

Ja, min equiterapeut har ju sagt att den i 17,5 31 bom ligger i det närmaste perfekt men att jag kan gå upp en sitsstorlek och en bomvidd om jag vill att han ska ha nåt att växa i.

Både jag och hon konstaterade att den är på millimetern kort nog för hästen i 17,5 men hon sa att det är bättre för hästens rygg att min vikt fördelas över en större yta och att den inte kommer ligga och trycka längst bak ändå då det är rätt storlek för mig. Men har varit och mätt i stallet och den 17,5 är 45 cm och 18 bör då vara 46. S¨det känns inte som om det kommer vara så stor skillnad... Måste jag väl ändå banta lite...
Hm.. och farsan gick med på att köpa 17,5 då jag har öppet köp på den. Kanske får göra så ändå att jag köper den 17,5 först, har dom ändrat modellen (har sett några bilder där den modellen inte har så stora kilbossor) och han har plats för mer kan jag ju skicka tillbaka den och köpa en 18" i alla fall.

Jag trivs bra i 17,5. Det enda jag inte gillar är att jag sitter lite framåtlutad pga att sätets tyngpunkt är lite längre fram än vad jag är van vid. Visst ska ja sitta framåt om jag ska hoppa men det gör också att jag hamnar längre fram i sadeln (ärligt talat tror jag inte det fixas med en större storlek utan snarare med en annan sadel.... Sadeln tippar inte fram så det är inget så, det är bara så sadeln är utformad)

Ja, jag är lite nojjig att ha en för lång sadel. Visst t.o.m tillverkare för olika sadlar säger att det är bättre att sadeln är lite för lång men jag får plats, men i det här fallet är det ju abra en centimeter som skiljer men beroende på hur bossorna ser ut kan den vara 2 cm längre och då finns det ju en stor risk att han reagerar då han har gjort det förut vid sadlar som har varit för långa. (han kanske inte gillade dom sadlarna av en annan anledning, men det är bara vid för långa sadlar han har reagerat, speciellt om man hoppar högre hinder runt 90 börjar han sparka bakut i sprången etc)

Ja ja... Det är välk bara att börja då... Blää.. vill inte.. :) Men vad gör man inte för hästen...

svar till:
Ja, min equiterapeut har ju sagt att den i 17,5 31 bom ligger i det närmaste perfekt men att jag kan gå upp en sitsstorlek och en bomvidd om jag vill att han ska ha nåt att växa i.
Men hästen grovnar oftast i muskulaturen på bredden, längden på sitsen är inget han växer i. Den provar du ut ordentligt första ggn.

Det vet jag... Jag kanske skrev lite dumt, men jag menade bara att köpa en större bomvidd så han har att växa i. Jag vet att han inte blir längre...

Jag skulle nog ta 17,5 för det känns väldigt riskabelt att köpa 18 om du inte kan byta den. Kanske inte så lätt heller att sälja, iaf inte få de pengarna du lagt ut för sadeln. Dessutom om hästen tidigare inte har trivts med 18 så gör den kanske inte det nu heller.
Om inte 17,5 funkar, det märker du säkert efter ett tag, så får du väl sälja den o köpa en annan. Köper du från Börjes får du ju sadeln till grymt bra pris o tror det är lättare att sälja en 17,5 sen. Då kommer du ju inte förlora så mkt pengar heller....

Men om både equiterapeuten och sadelutprovaren sa att det funkar med en 18" på hästen så borde det väl inte vara något att vara orolig för?

Equiterapeuten är sadelutprovaren ;)

Hon sa att den kommer bli ett par centimeter för lång (vilket jag också har konstaterat) men jag glömde berätta för henne att han har reagerat vid för långa sadlar innan. Har provridit 3 sadlar som har varit 2-3 cm långa och alla har han reagerat vid. Nu evt inte jag om det var nåt annat fel på dom, men jag vet att han reagerar vid högre hinder om sadeln är för lång. Och den jag ska beställa är en hoppsadel...

Sadelutprovaren trodde väl antagligen att jag fick byta den om den inte funkade (vilket jag också trodde), men jag ska ringa till henne och fråga om jag inte kan ta 17,5 ändå.

Det är ju det att jag itne har provat en 18" i detta märke. Jag har en dressyrsadel nu som är 18" (som han trivs med) men det är en av de två 18" som går på min häst (Hästens rygg är bara 44,5 cm lång vettu...) så jag tvivlar på att det kommer gå.
De andra sadlarna jag har ridit i som varit för långa har varit Passier (17½), Prestige (17) och Mustang (18). De har alla varit minst 2 cm för långa men jag vet inte om det endast beror på att de har varit för långa. Passieren kanske var fr smal, Prestigen likaså. Mustang reagerade han inte vid förutom kanske en "studsigare" galopp (vet inte om det var för att han älskade sadeln eller tvärtom...) Passieren och Prestigen var för små för mig och han bockade i princip konstant. Nu vet inte jag om det kan ha berott på bomvidden eller att de var för små för mig eller om det berodde på att de tryckte för långt bak.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 519
Senast: super
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 072
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna