vad tycker ni

D

dr.pepper

har ett litet varmblodssto som är tunn och uppdragen hon har fri till gång till ensilage hagen och lös hö inomhus. det är väligt bra värden nästan lite för bra värden 8förut har jaga lltid gett av lite sämre kvalitet och tänkt då kan hon äta hur mycket som helst..(har dom dock inte i huvudet + att jag sitter på jobbet och inte kan kolla upp)

sen får hon
morgon: 2 kilo krafft groov + ½ kilo krossat korn
kväll: 2 kilo krafft groov + 1 kilo krossat korn + ½ kilo åsebro classic + ½ kilo blötlagd betfor

är det här en bra foderstat för henne? tog bort havren och gav korn eftersom hon blir för snurrig ananrs, vill att hon sak lägga å hullet (därav bättre hökvalitet) duger denna foderstat är det förmycket? förlite? :confused:
 
Sv: vad tycker ni

Om du skriver ut värdena på höet och hösilaget så blir det lättare att säga om det är en bra foderstat eller inte, det finns många duktiga foderstatsuträknare här inne, men dom kan inte säga mkt utan en analys.
 
Sv: vad tycker ni

Tunn och uppdragen tyder på för lite mat eller så har hästen mask.

Hur länge har du haft henne på den foderstaten??
 
Sv: vad tycker ni

jag avmaskade henne då jag tog hem henne från travet(stod hos proffstränare) full i mask. hon ahr gått på samma foderstat sne jag skaffade hene för 2 år sen. fast hon fick inget korn förut det har jag börjat ge henne sen hon "kom hem" för 2 månader sen. hon ser inte liak uppdragen ut men ser ändå ut som en räka.. :/

och ökar jag på mer korn eller groov så äter hon inte upp det. speciellt på morgonen har hons vårt att få i sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad tycker ni

Jag tycker att hon borde klara sig på det, men om hon är smal så är det ju något som är fel. Mystiskt.

Det enda jag reagerade över är att jag tycker att hon får ganska mycket kraftfoder per foder tillfälle. (Har lärt mig att man ska ge max 0,4 kg kraftfoder/100kg vikt per tillfälle). Men det spelar nog ingen roll i det här fallet.

En teori kan vara att höt har höga protein värden men inte energi, alltså kommer hon inte upp i sitt energi behov. En av mina hade det problemet.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: vad tycker ni

Aavmaskade du henne för två år sedan eller för två månader sedan?
Tränas hon för trav nu? Eller ska hon skolas om till ridtravare?

Har hon ändrade förhållanden i träningsmängnd i 2 månader då hon "kom hem" eller är allt lika under 2 år eller 2 månader.

Om hon har börjat få hull nu på 2 månader tycker jag att det låter rimligt- det kan ta litet tid om de är magra, är det två år- ja då skulle jag nog höra med veterinär...
 
Sv: vad tycker ni

hon avmaskades för 2 månader sen. hon vintertränas för trav därför är jag orolig att hon inte tillgodoser den mat hon får i sej rätt eller fr i sej det hn behöver jag vill att hon sak få mer hull samt muskla på sej mer.
 
Sv: vad tycker ni

Jag är ingen foderexpert, men det låter som att hon behöver mer energi. Olja i maten kanske? Många som tränar ex galoppörer och traver, och andra hästar som gör åt mycket energi ger olja på kraftfodret. Pröva med ett par dl om dagen, och sedan kan du öka lite till, om du tycker att det behövs. Håll koll på avföringen bara, blir hon lös i magen så är det för mycket. Abslout maxgiva är 3 L / dag.

Har tränaren synpunkter??
Pröva att ge kraftfoder 3 ggr/ dag, så att hon inte blir så mätt om du upplever att hon inte orkar fodret.

Häls. Embla
 
Sv: vad tycker ni

jo jag ahr börjat ge henne 3 ggr om dagen. finns det inget anant attge än olja för hon gillar inte för mycket kladd. hon är väligt kräsen... bvitamin och chevinalplus är gott tycker hon men inget anant går ner då jag satte flytande e-vitamin i maten åt hon inte på 3 dagar efter det även fast jag rengjorde krubban :(
 
Sv: vad tycker ni

Vilken olja är det du har testat?
Majsolja brukar hästarna tycka om...
 
Sv: vad tycker ni

dom i stallet hade vanlig matolja. ska prova majsolja. hoppas hon gillar det. hon dör ju inte av att prova ;)
 
Sv: vad tycker ni

har aldrig sett min häst så skärrad som då jag ahde hällt majsolja i maten..haha. funkade tyvär inte :smirk: :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har suttit i två dagar och försökt löst en bra foderstat till min häst.. och har nu kommit fram till att han skulle fungera på : Nr...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: jerseyko
·
Foder & Strö Jag brukar inte ha problem att göra foderstater, men den här gången behöver jag råd. Jag har en inackordering som var ruskigt mager när...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: MissMisty
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 657
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp