Sv: vad tycker ni-...
Enligt min mening har stallägaren rätt att bestämma allmänna ordningsregler och rutiner i sitt eget stall.
Likaså är det upp till stallägaren, dvs om den är stallchef, att bestämma vilken service som ska ingå och inte ingå. Likaså vilka tider saker ska ske osv.
Det är upp till stallgästerna att ta ställning om de tycker det är godtagbart eller ej vid inflyttning.
Det underlättar om allt är noga specificerat på kontraktet eller om det finns en allmän, lättillgänglig info om detta.
Däremot tycker jag inte att stallägaren har rätt att ändra rutiner, priser, servicenivå hur som helst med hur kort varsel som helst.
Hästägaren bestämmer själv specifika behoven för sin häst, så länge det överensstämmer med gällande servicenivå.
Hästägaren har också rätt att kräva att stallmiljön är acceptabel och säker för häst och människor.
Stallägaren har ingen rätt att ändra på foder, täcken, benskydd efter eget huvud.
Jag tycker också det är förkastligt att öppet kritisera och ventilera brister hos hästägaren. Bättre att ta det enskilt.
Däremot kan stallägaren gärna komma med förslag eller dela med sig av kunskap, det är en annan sak.
Jag tycker dock att stallägaren har rätt att tillkalla veterinär i akuta lägen om det skulle behövas.
Såna här saker är idiotenenkelt att rada upp och förstå.
Ändå så finns det så mycket problem i en massa stall så det är något helt otroligt. :smirk:
Jag tror att de flesta problem dyker upp om det finns brister i kommunikationen. Båda parter måste vara tydliga och ärliga.
Har man till exempel en svårhanterad häst så är det bättre att säga det vid inflyttning så stallägaren kan ta ställning till det. För det lär ju märkas förr eller senare ändå.
Likaså är det bättre att säga att täckesbyten och benskydd i hagen inte på en gång om så är fallet.
Detaljstyrda kontrakt underlättar en del.