vad tycker ni-...

K

knasenknas

1. att en stallägare ska få bestämma i sitt stall
2. och vad tycker ni dom inte ska få bestämma.

jag (stallägaren) har häst i stallet...så ja bryr ju mig hur jag har det i mitt stall. :bump:

Sv: vad tycker ni-...

Stallägaren får i princip bestämma ALLT, sen är det upp till hyresgästen att godta bstämmelserna eller hitta ett annat stall.

Så i förlängningen så om en stallägaren vill bestämma att inackorderingsrnas hästar ska äta X kilo hö och Y kg havre och inget annat så är det slutligen upp till hästägaren att acceptera detta eller flytta.

Men spontant så tycker jag det är stallägarens fulla rätt att bestämma hur samtliga rutiner ska vara och hur det ska göras (dvs tider för fodring, in/utsläpp, vilka hagar hästarna ska gå i och om det ska vara brodd på eller ej, om de ska ha grimma i hagen eller ej etc, om täckesbyten ingår eller ej osv).

Däremot tolererar jag inte att stallägaren lägger sig i vad jag fodrar min häst med, om jag har skydd och täcke eller ej i hagen (därmed är stallägaren i sin fulla rätt att vägra ta av/på de där skydden eller täcket osv).

Samtidigt vet jag att JAG inte skulle acceptera en inackordering som hade tjockt vintertäcke på vid plus 15 grader eller som gav sin häst 3 kg hö per dag etc. Utan då skulle jag tala om för personen att endera ändrar hon det eller flyttar.

Så draget tills in spets - stallägaren får bestämma allt och det är upp till inackorderingen att godta eller ej.

JAG skulle som stallägare varken klara av att se en häst stå och FRYSA utan täcke, stå utan mat långa tider i sträck, få för lite grovfoder, få för mycket kraftfoder så den blev fet, gå med illapassande utrustning etc. Så som sagt, drar man det till sin spets så - allt.

Men rent generellt är det ju upp till inackorderingarna hur mycket och vad för mat de ger sin häst och om de har täcke/skydd i hagen osv. Men tider och rutiner bestämmer stallägaren.

Kan tillägga att har man den inställningen att stallägaren bestämmer "allt" är det MYCKET viktigt att man då gör klart vad som gäller för alla INNAN de flyttar in. Eller fixar ett nytt, tydligt avtal om det är saker som förändras under tiden.

Jag skulle INTE vilja att stallägaren sa emot mej vad gäller hur hästen får hanteras, vilket foder den ska få osv. Hanteringen däremot kan ju iofs vara en säkerhetsfråga från stallägarens sida så där är det ju upp till den som blir negativt drabbad att säga till om hur hästen ska/får hanteras.

JAG skulle som stallägare varken klara av att se en häst stå och FRYSA utan täcke,

tvärt om då, se en häst som är klippt ha förljande täcken på sig ute vid + grader:

1. tjockt stalltäcke
2. ett till tjockt stalltäcke, (hästenspyjamas)
3. + ett tjocktfodrat regntäcke
hur fan kan man sätta på en häst allt detta?

min mamma brukar sträcka in handen när ho ger hästrarna mat på kvällen å känna på han, å då är han svettig, med bara det täcket han har som nummer 2. grymt :devil:

knasenknas skrev:
tvärt om då, se en häst som är klippt ha förljande täcken på sig ute vid + grader:

1. tjockt stalltäcke
2. ett till tjockt stalltäcke, (hästenspyjamas)
3. + ett tjocktfodrat regntäcke
hur fan kan man sätta på en häst allt detta?

min mamma brukar sträcka in handen när ho ger hästrarna mat på kvällen å känna på han, å då är han svettig, med bara det täcket han har som nummer 2. grymt :devil:

I samma inlägg som det du citerade ur, INNAN din citering skrev jag:

Samtidigt vet jag att JAG inte skulle acceptera en inackordering som hade tjockt vintertäcke på vid plus 15 grader

Är det svar nog?

Enligt min mening har stallägaren rätt att bestämma allmänna ordningsregler och rutiner i sitt eget stall.
Likaså är det upp till stallägaren, dvs om den är stallchef, att bestämma vilken service som ska ingå och inte ingå. Likaså vilka tider saker ska ske osv.

Det är upp till stallgästerna att ta ställning om de tycker det är godtagbart eller ej vid inflyttning.
Det underlättar om allt är noga specificerat på kontraktet eller om det finns en allmän, lättillgänglig info om detta.

Däremot tycker jag inte att stallägaren har rätt att ändra rutiner, priser, servicenivå hur som helst med hur kort varsel som helst. :(

Hästägaren bestämmer själv specifika behoven för sin häst, så länge det överensstämmer med gällande servicenivå.
Hästägaren har också rätt att kräva att stallmiljön är acceptabel och säker för häst och människor.

Stallägaren har ingen rätt att ändra på foder, täcken, benskydd efter eget huvud.
Jag tycker också det är förkastligt att öppet kritisera och ventilera brister hos hästägaren. Bättre att ta det enskilt.
Däremot kan stallägaren gärna komma med förslag eller dela med sig av kunskap, det är en annan sak.
Jag tycker dock att stallägaren har rätt att tillkalla veterinär i akuta lägen om det skulle behövas.

Såna här saker är idiotenenkelt att rada upp och förstå. ;)
Ändå så finns det så mycket problem i en massa stall så det är något helt otroligt. :smirk:

Jag tror att de flesta problem dyker upp om det finns brister i kommunikationen. Båda parter måste vara tydliga och ärliga.
Har man till exempel en svårhanterad häst så är det bättre att säga det vid inflyttning så stallägaren kan ta ställning till det. För det lär ju märkas förr eller senare ändå. ;)
Likaså är det bättre att säga att täckesbyten och benskydd i hagen inte på en gång om så är fallet.
Detaljstyrda kontrakt underlättar en del.

knasenknas skrev:
1. att en stallägare ska få bestämma i sitt stall
2. och vad tycker ni dom inte ska få bestämma.

jag (stallägaren) har häst i stallet...så ja bryr ju mig hur jag har det i mitt stall. :bump:
Stallägaren får bestämma ALLT i stallet. Men om denne börjar bestämma hur ofta alla hästar måste ryktas, vilka fodersorter som personerna får ha i stallet osv då kanske den stallägaren blir utan hyresgäster. ;)

Som stallägare tycker jag att man får agera som vilken annan hyresvärd som helst; inackorderingarna är kunder. Men man bör också vara noga med att tala om vilka regler som gäller för den som hyr. Om jag vore stallägare och tycker att man SKA sopa efter sig när man varit i stallet så får helt enkelt ägarna göra det. Om jag anser att alla hästar ska gå i samma hage och bestämmer vilka hagar som ska användas så får de finna sig i det. Osv.

Själv vill jag (som många andra) helst ha eget stall. Helst utan inackorderingar, men om jag skulle ha det så skulle jag helst sköta "allt" själv mot högre stallhyra. Då VET jag att det blir mockat, fodrat, insläpp och utsläpp, vatten i hagen osv på det sätt jag vill ha det. Jag slipper bli irriterad på folk som skiter i sitt ansvar helt enkelt.

I princip är det förståss så som ni beskriver, stallägaren bestämmer! Men en allt för dominerande stallägare får kanske rätt tomt i stallet. Dett gäller nog att vara lite serviceminded och ödmjuk åxå. för som nån sa, man är ju en kund och köper en vara/tjänst.
Att stallregler blir ändrade utan att de kommunicerats tycker jag är oacceptabelt.
Att ett stall fungerar hänger mycket på bra rutiner och regler som alla följer. Men dom ska vara begripliga. Att en stallägare säger "jag vill att stallgolvet sopas kl.... (ex) utan att kunna ge en vettig motivation tycker jag är förkastligt. Regler ska vara logiska, praktiska, begripliga, väl förankrade och accepteras av alla.

Tycker absolut att stallägaren gör upp regler i sitt eget stall. Men för både dennes egen, och hyresgästernas skull, bör h*n ju lyssna på kritik och åsiker om bestämmelserna.

Men en hyresgäst stallar in sin häst i ett stall på de villkor som stallägaren satt upp(de ska finnas i kontraktet).

Jag skulle helt klart vilja sätta mina egna regler i mitt eget stall.

Jag har stått i flera stall genom tiderna. Med min egen häst har jag stått i två. Det första hade stallägaren inte egen häst och visste inget om hästar. Vi i stallet bestämde allt förutom vilka hagar vi skulle ha och om det skulle komma någon ny häst så var vi tvungna att fråga först.

I mitt nuvarande stall bestämmer jag i stort sett ingenting. Jag bestämmer ju över min häst, vad han ska ha för täcken, hur mycket mat osv.

Det är för och nackdelar med allt. I förra stallet pratade vi mycket mer med varann och kom överens om hur vi ville ha det. Vi delade på allt arbete och ansvar.

I nya stallet får man följa de regler som finns. jag behöver inte ta lika mycket ansvar för tex att det finns halm, när hovslagaren ska komma mm det ordnar stallägaren med.

båda sätten är bra. I gamla stallet kunde jag ändra på något om jag tyckte att det inte funkade. I nya stallet slipper jag ordna med vissa saker och kan bara ägna mig åt min häst.

Dom ska ju kunan bestämma allt MEN ska vara lyhörda på sina hyresgäster och inte bara MITT stall JAG bestämmer jag SKITR i vad ni andra säger!

Dom ska inte bestämma sånt som vilka hästar som ska gå med vilka vilka hagar och vad man har på sin häst och inte och vad man ger i matväg!

Ordningsregler tycker jag den kan få bestämma...men absolut inte vad hästen ska ha för foder eller foderstat samt bestämma vilka som ska gå med vilka i hagen. Det tycker jag ägarna ska få bestämma själva.

Om jag hade ägt ett stall och haft inacorderingar så hade jag nog försökat vara så demokratisk som möjligt.
Ha ett par fast grundregler att utgå ifrån,men sen ändå konferera med dom andra i stallet och se hur dom tycker tänker, men sen har ju jag sista ordet eller vad man ska säga, men jag tror de är viktigt att lyssna på alla och försöka pussla ihop så alla trivs!!

Självklart gör atallägaren upp regler som ska gälla.Detta får inte överdrivas dock.Råkade på en stallägare som tyckte hon kunde börja bestämma täcken, foder, träning å allt annat som berörde mej åmin häst¨å då fick jag nog å flyttade.
Alltså , måtta med allt.

En stallägare bestämmer över stallet och hagar. som så många andra redan skrivit, fodrings tider m.m. Men när det gäller täcken och X-antal kg foder måste ju den som äger/tränar hästen få bestämma det själv.
Om man tycker att något är fel så har man som stall ägare lika stor rätt som övriga i stallet att ifråga sätta resp. ägare om varför.
För det mesta så har ju allt en naturlig förklaring, men är det av okunskap är det ju bättre att försöka att hjälpa.
Så länge man följer sitt kontrakt och de regler som gäller i stallet så ska man inte behöva flytta p.g.a att man ex vill ha ett täcke mer än vad stall ägaren tycker.
I mitt stall så har vi provat med att alla köper sitt egna foder och att man ställer fram det hästen ska ha, men det har tyvärr inte funkat någe vidare. Så nu håller jag med allt foder, av det jag själv valt att fodra med, men vill man ge något extra så får man ge det när man själv är ute.
jag lägger mig inte i hur man tränar sin häst och heller inte vad den har på sig för täcken. däremot så talar jag om för häst ägarna vad jag tycker ex, om ett täcke alltid glider och inte sitter någe vidare så säger jag det, för då har de en chans att köpa ett som passar bättre. Om det var någon häst som skulle stå svettig i mitt stall skulle jag tala om det så att ägaren kan göra något åt det.
Men som sagt så länge de sköter sig som det är sagt från början så måste de ju få sköta sina hästar som de vill, det är ju deras och inte mina.

Jag är stallägare (har ett stall som ska renoveras till sommaren dvs stallet är inte i det skick som jag vill ha det och har brister som mina hyresgäster vet om och får lov att acceptera tillsvidare)
men driver mitt stall som ett kolektivstall.

vi har gemensamt bestämmt tider , regler och har stallmöten när vi har behov av att diskutera något.

Jag sliter med hagar och annat praktiskt och har sagt att med hagarna ska jag ha hjälp , jag hyr ut boxarna inget annat , men jag står för hagmaterial för jag vill ju inte att en hage ska tas bort om någon skulle flytta.

Det funkar bra för oss och bara vid ett fåtal tillfällen har jag gått in och bestämmt som stallägare , och det kunde jag lika gärna ha bestämmt även om jag varit hyresgäst tror jag ;)

Kom på att jag ska tillägga att nu har jag så bra hyresgäster att detta funkar men det har ju inte alltid varit så........ :eek:

Efter första året som stallägare vägrade jag att ha hyres gäster, det var ju riktigt skönt , sen tredje året tog jag in två ponnyer som sällskap till vår.............................katastrof igen :mad:

det handlar så mycket om att få in vettigt folk och trevliga hästar

1. Precis så mkt de vill. Allt från hur mkt utevistelse alla hästar ska ha, till att alla måste ha röda täcken om den anser det.

Men om stallägaren blir "diktator", och bestämmer för mkt, då är ju risken att den inte får några inackorderingar.

Anser ngn som inackordering att det inte passar, då är det anser jag, bara att byta stall. Stallägaren bestämmer!
Sedan väljer man som privathästägare då en stallägare man tycker är ok.

*lånar knapp*

Tänkte på det här med hantering osv... Kan man som stallägare - rent juridiskt - slänga ut en hyresgäst som behandlar hästen illa?

Då pratar jag inte om huruvida stallägaren misstycker med Xs användande av rosa ryktborstar o dyl., utan om X verkligen vanvårdar sin häst. T.ex slår, gapar och skriker, ger hästen alldeles för lite mat, rider helt vansinnigt... ja, såna saker.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 417
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30