vad tycker ni?

T

Tomaten

ska väl kanske vara på utrustningen men lägger dne här.Jo jag har nämligen betslat om min pålle nu och det är skillnad som natt och dag, från hans rusande i från allt och inga stressa stressa steeeeegra. utan nu känns det mera harmoniskt han är inte heller lika löddrig och stressad när vi rider ut, varken under turen eller efter.Vår tränare gav oss dennna kombination och jag tyckte det verkade lite väl "tufft" mot honom men han mår faktiskt bättre.ja, vad vi har för bett? det är väl inget mördar bett men det är ett pessoabett med en tygel,som sitter på den mildaste genom martingalen och ännu en tygel på den skarpaste som hänger fritt.
Ja, vad tycker ni?är jag en liten " dum ponny unge" med lika korkad tärnare eller är det rätt så länge hästen faktiskt mår bra av det?
Har provat med att ha "bara två tyglar utan martingal och bara en tygel med martingal men inget har fungerat tillräkligt bra.Vad ni än säger så ska ajg ha det så här tills det känns att vi fungerar ordentligt tillsammans.Kalla det genväg men hellre det kanske än att hästen är som en jäkla nervboll både ute, på ridbanan och i stallet efter ett pass.Ja ailalfall säg vad ni tycker! :)

Sv: vad tycker ni?

Jag skulle prova ett annat hävstångs bett än pessoa om jag får säga vad jag tycker..Hellre pelham eller jaktstång...

Du skriver att det inte är ett mördarbett..Jag tycker snarare tvärtom...Är inte alls förtjust i pessoats funktion..

Håller med Godrofenia, byt pessoabettet mot ett pelham.
Om du pratar med en engelsman så kan han tala om att dom nästan utan undantag alltid använder två tyglar när dom använder pelham.
Dessutom slipper du pessoabettets irriterande "fram och tillbaka" åkande i hästens mun varje gång du tar ett tygeltag.
Tycker du inte om hur det blev när du bytte till pelham, byt tillbaka då....

Instämmer med föregående. Skillnaden mellan pessoat och stängerna är ju kedjan.
Din häst trivs säkerligen utmärkt på ett rakt bett men jag tycker hellre du ska ta ett pelham med två tyglar. Annars är jaktkandar med tyglarna lösa i d-ringen är också ett bra mellanting.

/Jane

Jag tycker att om det funkar bra och det känns bra för både dig och hästen och om du har en tränare som du vet går att lita på så ska du fortsätta med bettet!

Pesso verkar vara ett hyffsat bromsbett i skogen, när du endast "drar" för att stanna.
Men inget att rida seriöst på, (jämför när stången faller igenom på kandar). Det ända bettet gör är att ge hästen ett tryck på nacken och i mungipan, och be hästen att gå bakom lod.

vill du ha ett startare bett så välj - som många andra redan föislaget - en pelhamstång eller jaktstång, (som självklart är oledat.)

Jag använder pelham med ett rakt bett och kedja när jag rider i skogen (efter några vansinniga skenfärder) måste säga att det är bland det bästa jag gjort. Hästen är otroligt uppmärksam och jag kan ofta rida med sytrådskänsla i tyglarna och det räcker att försiktigt ta ett mer fast grepp om tygeln för att stoppa hästen. Hästen tuggar på bettet och verkar trivas utmärkt, jag har slutat oroa mig och bara det har nog gjort oss till ett mer harmoniskt ekipage. Hoppar och rider dressyr på vanligt tredelat bett då han i allmänhet sköter sig bättre när vi är på inhägnat område.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 471
Senast: Exile
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V