Vad tycker ni??

ika77

Trådstartare
För ett tag sen var det "barfota-doktor" ute i vårat stall. Jag missade honom, men pratet och diskussionerna har gått i stallet efter detta.
Han menar att det mest naturliga för en häst är att vara barfota. ( Natural Hoof-care)
Ok, det kan jag till viss del hålla med om.. Men hur naturlig är våran ridning idag om man jämför med en häst i vilt tillstånd?
Och sen sa han att får man problem med hästens barfota-gång eller om man rider mycket så kan man ju använda ett par boot.. Men hur naturligt är det?
Och alla hovbeslag det finns för att åtgärda eller korrigera hovar? Hur fixar man t.ex ett tjärdrev vid barfotagång då det krävs en sko som håller det på plats.
Jag säger inte att nån har rätt/fel, men jag personligen är mycket tveksam att alla hästar skulle kunna gå barfota..
Vill gärna höra lite argument för/emot och lite åsikter om ämnet.
Det berör ju ganska många då det verkar blivit en stor ide´som expanderat på kort tid..
Så.. Varsågod..Skriiiv
write-a-letter.gif

"Och alla hovbeslag det finns för att åtgärda eller korrigera hovar? Hur fixar man t.ex ett tjärdrev vid barfotagång då det krävs en sko som håller det på plats."

Man behöver inte hålla på och korrigera en massa om hoven verkas på rätt sätt så de problemet är inte så stort.

Anledningen till att man behöver olika sorters beslag är oftast för att hästen fått gå med felaktigt verkade eller skodda hovar.

I stort sett allt som du kan lösa med hovbeslag kan du lösa bättre med riktigt utförd verkning där man utgår ifrån hoven, inte viklar hit eller dit.

En hov som är inte får ha den vinkel den är skapt för kan ändra andra vinklar i benet och det är inte så svårt att räkna ut vad som händer om man en försöker rätta in hovvinkrln efter dessa "falska" vinklar.

Vår ridning sliter bra mycket mindre på hovarna än det slitage som blir på vildhästhovar. De kan röra sig upp till tre mil om dagen i elendig terräng. Hade de inte gjort det så hade deras hovar behövt verkas...

Problemet vi har är att våra hästar rör sig FÖR LITE, och har gjort det hela livet, samtidigt som vi effektivt hämmat hovmekanismen genom att slå på skor. Skor ger svagare hovar, sämre kvalitet på de inre vävnaderna, hovbenssänkning, grogrund för röta i lamellrand och bärrand, hoven kan inte utvidga sig, strålen går inte i marken och kan pumpa blod (sämre blodcirkulation) och agera stötdämpare, söm gör att hovväggen lätt spricker. etc.etc

Barfotaövergången tar TID (olika lång beroende på hur mycket utevistelse hästen får hur länge den varit skodd mm), och det är tyvärr en bristvara både bland hästägare och i samhället i övrigt idag...

Kunde visst inte hålla mig ändå :D :p

Jättebra svar! Vill bara tillägga en sak ang boots. Självklart är inte boots heller "naturliga", men där är ju skillnaden att dom inte är fastspikade på hovarna, utan man använder ju dom endast vid behov. Större delen av dygnet får alltså hoven fungera som den ska.

edit//massor av dom! Min svenskalärare från grundskolan skulle vända sig i graven :o

Jag har hört lite grann om sådana här disskussioner på andra ställen och det har inte varit positivt det här med barfotahästar.
I dag används ju hästen till så mycket som är så långt ifrån det naturliga man kan komma.
Jag har ingen speciell erfarenhet förutom de ponnysar man red på förr som gick barfota och man får ju begränsa sin ridning pga. ömma fötter.
Vad jag har förstått det som så är det väl själva kunskapen om hoven som inte är tillräcklig hos många hovslagare så att hela proceduren kan väldigt lätt bli fel om vem som helst ger sig in på dett.
Men som sagt ,det är bara vad jag har hört... :)

Om man vill ha bra fötter på sin barfotahäst så är lösdrift nästan ett måste.

En av anledningarna till att dagens hästar har så dåliga hovar beror på att hästarna rör sig alldeles för lite.

Ja, jag är väl lite inne på samma tankebanor som du.
Direkt efter att han hade vart ute i stallet och tittat på hovar och haft sin föreläsning så var det en som stenhårt gick rakt in på hans spår och de slet av skorna på plats.
Detta har nu resulterat i att den ena av dessa hästar kan nu inte ens gå obehindrat i hagen..(gräsunderlag) Ni kan ju föreställa er hur det är på ridturen..
Det blir en rolig sommar för henne... :D
Ska man rida på en sån häst som ömmar som sjutton så den knappt kan gå, eller ska den stå tills hivarna har anpassat sig, vilket kan ta ända upp till 4 månader på vissa hästar.
Jag har inget emot de som gör det, men jag är väl som sagt alldeles för konservativ för att göra det här..
Skor har funkat bra och jag har väl haft tur att ha bra hovisar för vad jag kan komma på har inte jag någonsin haft större hocproblem än en bärrandsröta för att halvår sedan..
Jag kan ha fel som sjutton, men jag tror inte att det är nåt för mig..

Jag skulle vilja påstå att hovvårds aspecter måste hamna helt under djurskydds tankar!
Och de x:empel visas i materialen på t.x Strasser alltid utgår från x:tremt vanskötta hovar!
Däri ligger skillnaden,att för den som har problem med sin häst visa först en bild på en väldigt illa gammelskodd häst till hur fantastiskt det blev efteråt!

Idag finns en välskriven artikel i Ridsport om just EN barfotahäst,som via en observant ägarinna blivit besvärsfri tack vare barfotagång.

Man måste här återgå till djurens väl.Det kommer absolut finnas hästar som kommer att må bättre av den nya tanken om barfotagång.
Men jag kan ge underlag på hästar som def.redan fungerar utmärkt med skor!
Svenska livgardet,70 hästar,som fungerar utmärkt med skor.
Skulle förmodligen bli en djurskyddsmässig katastrof utan.
30 hästar som gick utan bakskor ,men hade stora problem med hältor o dyl innan.När de fick bakskor försvann problemen så gott som helt.Detta ridsk.hästar.

Det fanns ju en anledning till att mäniskan en gång började sätta skor på hästen,kanske var den just med tanke att hästen just skulle slippa få ont!?

Djurskyddstänkande,Stally

Min hovslagare sa till mig att om hästen, som min, har mycket "fel" på hovarna eller eg på benen så att den belastar väldigt ojämnt är det inte att rekommendera att ha den barfota. Har man däremot en häst med bra vinklar och raka ben som belastar hovarna jämnt och lika mycket kunde man gott ha den barfota. Inget måste dock, på honom verkade det som att man kunde ha vilket som. Vid sämre hovkvalitet rekommenderas däremot barfotagång.

En liten sak till,man hoppas att ingen har så vanskötta hästfötter som de x:empel som visas på [se Hanna z inlägg ovan)
tycker det är väldigt dåligt att endast visa skräckexempel.

Studien borde istället vara grundad på normalskötta hovar,annars blir den täml.ointressant.

Stally

Jag är inte speciellt insatt i dessa barfota-verkningar i och med att det inte är aktuellt för mig (anledning kommer senare) men i och med alla debatter har jag i alla fall funderat lite...

Har man en ung häst med relativt normal benställning som man kan låta växa upp på lösdrift med bra foder och hovvård tror jag att man kan ha hästen barfota resten av livet (ev. med "tofflor" för att kunna brodda om/när det behövs).

Dock tror jag att det krävs en ultimat lösdrift (under uppväxtåren ffa men gärna även som vuxen) med gott om utrymme, varierat underlag etc. för att det ska funka, liksom att hästen ändå får kontinuerlig tillsyn och ev. korrigering av sina hovar.

Jag har nämligen sett hästar som växt upp barfota men med fel förutsättningar för rörelsemöjligheter, och de har inte fungerat barfota som vuxna.

En äldre häst, som i mitt fall en 15-åring som varit skodd de senaste 12 åren, tror jag att man i normalfallet inte vinner på att ställa om till barfotagång. Självklart, har hästen allvarliga problem med sina hovar är det säkerligen värt uppoffringen men att ställa av en äldre häst i flera månader gör för det mesta mer skada än nytta.

Skaffar jag en unghäst kommer jag troligtvis att försöka ge hästen alla förutsättningar för att "knalla omkring i strumplästen" resten av sitt liv, men min dam har gått så länge med skor att jag (och min hovslagare som annars är positiv till barfotagång) anser att det är en mindre förlust för henne att fortsätta med det jämfört med att vänja in henne barfota.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka