Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är helt upp till var och en! Men om jag vore allra mest intresserad av hoppning (framförallt) och kanske tävla i dressyr (rider dressyr gör man ju hela tiden på sin islänning också... ) så skulle jag nog välja en annan ras som kan komma längre i de klasserna. Men det är ju jag det... alla får välja precis som de vill!Om att rida en Islandshäst i hoppning och dressyr och inte rida som så mycket i "deras" gångarter? Min kompis bli jätte sur på min andra kompis som bara rider hennes häst i dressyr och hoppning men hästen värkar ju trivas med det! Vad tycker ni??
Nej! Som sagt - var och en gör precis som de vill! Men för mig personligen finns det många andra raser eller blandningar som är lika trevliga i psyke, har ungefär samma storlek, men som man kanske inte behöver lägga ut lika mycket pengar på och som fungerar lika bra till hopp och dressyr. Jag skulle nog hellre välja en c-ponnykorsning eller något om jag inte hade minsta intresse för gångarterna. Dock kanske man både vill rida tölt i skogen OCH hoppa - då förstår jag att man väljer islänning!Men om man tycker om islandshästar just men tycker om hoppning och dressyr och inte vill rida lektioner i att få hästen att få högre lyft i tölten.. Jag sa inget om att man inte rider sin häst i dressyr men man kan ju lära islandshästen lite mer avanserad (Kanske inte piaff och passage och piruetter och sånt men en mycket utbildad häst som man satsar på kanske de går att få å göra galoppombyten tex.) dressyr. Man behöver ju inte tävla utan att man älskar isisar men inte just för deras gångarter utan man använder inte deras gångarter! Är det fel?
Förmodligen passar de flesta andra ponnyer bättre till hoppning än vad en islandshäst gör. Det handlar ju inte om att islandshästen inte kan hoppa lika högt eller bra, men de extra gångarterna komplicerar det ju onödigt mycket och kan ställa till mycket problem med grundgångarterna. Sen är det ju inte fel att göra båda, men siktar man på mer än bara "fritidshoppning" så är en islandshäst i de flesta fallen inte särskilt lämplig.och som fungerar lika bra till hopp och dressyr.