Vad tycker ni?

Blueeyes

Trådstartare
Om att rida en Islandshäst i hoppning och dressyr och inte rida som så mycket i "deras" gångarter? Min kompis bli jätte sur på min andra kompis som bara rider hennes häst i dressyr och hoppning men hästen värkar ju trivas med det! Vad tycker ni?? :confused:

Om att rida en Islandshäst i hoppning och dressyr och inte rida som så mycket i "deras" gångarter? Min kompis bli jätte sur på min andra kompis som bara rider hennes häst i dressyr och hoppning men hästen värkar ju trivas med det! Vad tycker ni?? :confused:
Jag tycker det är helt upp till var och en! Men om jag vore allra mest intresserad av hoppning (framförallt) och kanske tävla i dressyr (rider dressyr gör man ju hela tiden på sin islänning också... :confused:) så skulle jag nog välja en annan ras som kan komma längre i de klasserna. Men det är ju jag det... alla får välja precis som de vill!

Men om man tycker om islandshästar just men tycker om hoppning och dressyr och inte vill rida lektioner i att få hästen att få högre lyft i tölten.. Jag sa inget om att man inte rider sin häst i dressyr men man kan ju lära islandshästen lite mer avanserad (Kanske inte piaff och passage och piruetter och sånt men en mycket utbildad häst som man satsar på kanske de går att få å göra galoppombyten tex.) dressyr. Man behöver ju inte tävla utan att man älskar isisar men inte just för deras gångarter utan man använder inte deras gångarter! Är det fel?

Gillar hästen hoppning och dressyr så varför inte? De är ju bara skoj! :)

Om jag förstår det rätt så är ägaren sur för att din andre kompis bara hoppar och rider dresyr på hennes häst. Det är ju ägarens sak att bestämma över sin häst om den enligt henne rids på ett felaktigt vis så får väl den som lånar hästen anpassa sig efter ägarens önskemål eller göra en överenskommelse om hur hästen ska ridas.

Annars spelar det ingen större roll för hästens skull. Det är få hästar som lider av att inte få tölta/gå i flygande pass.

Jeg rir islandshest først og fremst fordi jeg liker gemyttet deres; greie å håndtere og SPREKE å ri. Og så er de små, og enkle å snu på smale stier i skogen!

Så gangartene er ikke grunnen til at JEG har islandshest. Men jeg savner "stor-hest-ridningen" i sprang og dressur, dum som jeg var kjøpte jeg meg 5-gångare, ganska svåra att få til att trava på små volter.... :cry:

Jeg synes ikke det er noe galt i å ikke "utnytte" de ekstra gangartene.

Det är ju som flera andra har sagt helt upp till ägaren... Hästen lär ju knappast må dåligt av det... :) Sen så skulle jag kanske ha utnyttjat hästens alla olika sidor, dvs träna gångartsridning också... det ena utesluter ju inte det andra! ;) Men det är ju helt upp till din kompis vad hon vill göra!

Nej hästen ägs av en och en annan tycker hon gör fel... Men hon är iaf en som bara tänker på isis tävlingar! Tack försvaren iaf.. Undrade va in isis folk igentligen tyckte!

Jag har en 6-årig islandshäst. Han gillar att hoppa och jag
tränar hoppning med han 2 gånger i veckan för tillfället.
Jag vet inte om jag kommer att tävla, men jag tycker
iallafall att man kan använda islandshästen till vad man
vill och att det är viktigast att den mår bra. jag rider
massa olika saker med min häst; hoppning, skogsritter,
barock, gångartsträning osv osv. jag tror faktiskt att alla hästar gillar variering,
så "snöa" inte in er på samma
gren! det är bara ett tips :) men somsagt om man bara vill
hoppa så borde man köpa en annan häst, dels för att
islandshästar är väldigt dyra och en anledning är ju för att
dom har fler gångarter och då är det ju onödigt att köpa en
islandshäst om man bara vill hoppa med den och inte använda
dom gångarterna den kan som inte andra kan. då är det nog
bättre att köpa en ponny/vanlig häst. men om man
(som jag) vill göra väldigt mycket olika grejer med hästen,
och både gillar islandshästar & hoppning m.m så kan man
verkligen köpa en islandshäst och göra det man har tänkt
göra. för det är ju inte tänkt att islandshästar enbart ska
ridas i tölt, pass osv. de är ju vanliga ponnyer med
utökade gångarter bara! hare bra! =)

Men om man tycker om islandshästar just men tycker om hoppning och dressyr och inte vill rida lektioner i att få hästen att få högre lyft i tölten.. Jag sa inget om att man inte rider sin häst i dressyr men man kan ju lära islandshästen lite mer avanserad (Kanske inte piaff och passage och piruetter och sånt men en mycket utbildad häst som man satsar på kanske de går att få å göra galoppombyten tex.) dressyr. Man behöver ju inte tävla utan att man älskar isisar men inte just för deras gångarter utan man använder inte deras gångarter! Är det fel?
Nej! Som sagt - var och en gör precis som de vill! Men för mig personligen finns det många andra raser eller blandningar som är lika trevliga i psyke, har ungefär samma storlek, men som man kanske inte behöver lägga ut lika mycket pengar på och som fungerar lika bra till hopp och dressyr. Jag skulle nog hellre välja en c-ponnykorsning eller något om jag inte hade minsta intresse för gångarterna. Dock kanske man både vill rida tölt i skogen OCH hoppa - då förstår jag att man väljer islänning!

Alltså; det finns inget som är "rätt" eller "fel" så länge hästen trivs o tycker det är roligt! Men jag skulle personligen inte välja islandshäst om jag inte ville rida någon som helst gångartsridning.

(det här är menat som ett svar till Blueeyes och inte till Björk)

och som fungerar lika bra till hopp och dressyr.
Förmodligen passar de flesta andra ponnyer bättre till hoppning än vad en islandshäst gör. Det handlar ju inte om att islandshästen inte kan hoppa lika högt eller bra, men de extra gångarterna komplicerar det ju onödigt mycket och kan ställa till mycket problem med grundgångarterna. Sen är det ju inte fel att göra båda, men siktar man på mer än bara "fritidshoppning" så är en islandshäst i de flesta fallen inte särskilt lämplig.

/Erica

Att det om man inte är intresserad av gångartsridning är helt jävla onödigt att ha en islandshäst. Däremot är det absolut inget egentligt fel med det, mer än att jag tycker att man kan ha en vanlig ponny till det likväl.

Att träna dressyr och cavaletti samt hoppning är bara en hjälp att få en vältränad islandshäst som klarar gångartsridningen mycket bättre.

Cavaletti t ex och att rida över större stockar/lite högre cavaletti får hästen att höja ryggen och jobba avslappnat. En stor fördel inför gångartsträningen.

Självklart. Jag tolkade det som att hon syftade på tävling och/eller att ENDAST rida hoppning eller dressyr, dvs utan gångartsträning. Då tycker jag likväl att man kan ha en ponny utan extraväxlarna.

JAG tycker att det är en ganska konstig diskution, visst kan man rida vilken disiplin man vill på sin häst,
en quarter måste inte va westernriden, ett fullblod måste inte gå på galoppen, ett halvblod måste man inte rida dressyr på.. osv

fast det är ju upp till ägaren att bestämma om sin häst..

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 134
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama