vad tycker ni???

P

portos_sandra

hur gammal tycker ni att hästen bör vara för att starta i lokala tävlingar (typ clear rounder på 70-90cm och "vanliga tävlingar" på 90-100cm)

Jag tycker inte att det handlar om alder, utan om utbildning och temperament. En valriden och utbildad, saker pa sej sjalv 3-aring kan jag se tavla laga hojder pa hosten/vintern da den snart blir fyra. Skulle dock aldrig tavla en outbildad, sprattig 6-aring som dessutom ar jattenervos for nya plaster. Da borjar jag med traning forst, sedan blir det tillslut tavling.

Det beror helt pa hasten med andra ord!

lokala tävlingar (typ clear rounder på 70-90cm och "vanliga tävlingar" på 90-100cm)

Lokala klasser för häst börjar på 90 cm. Hur gammal hästen måste vara för att gå kat A resp kat B är reglerat i TR.

jag undrade inte bara om min häst, men han är i alla fall 4 -fyller 5år i år. han är (som jag tycker) ganska välriden och utbildad (för att va 4-5år i alla fall) han älskar att hoppa och gör detta väldigt bra (kan dock bli lite het på hindrena ibland) han skulle ju behöva bli lite mer "dresserad" men det kommer nog lite med tiden och när han fått lite mera rutin + massa träning såklart!!

hästen får vara yngst 4 år för att få tävla.
i 70-80 nivå är det klubbtävlingar.
från 90 cm och uppåt är det lokalt (för häst)

så, yngst 4 år och då går den i avd B.

En 4-åring får gå upp tom 1.00, i avd B
En 5-åring får gå upp tom 1.30, i avd B
En 6-åring får gå upp tom 1.40 (Avd A efter två felfria rundor i den höjd (eller högre) i avd B som det ska startas i avd A.)

hästen får vara yngst 4 år för att få tävla.
i 70-80 nivå är det klubbtävlingar.
från 90 cm och uppåt är det lokalt (för häst)
konstigt.. för jag skall vara med i en LOKAL hopptävling 70-80cm på söndag!! det är ju visserligen en clear round men det är ju ändå en lokaltävling. brukar det inte vara så???

nu finns det iof klubbtävlingar som självklart är högre än 70-80 oxå...
är det ponny eller häst du rider?

jag har ej vart med om klubbtävling som är lokal på så låg nivå för häst. Det är inte en träningstävling du ska va med på?

Avdelning B är unghästar som enbart hoppar grundomgångar. Avdelning A är de äldre hästarna + de unghästar som har nollat tillräkligt många klasse r för att hoppa omhoppning.

det var en kopnstig klubb...
för minsta höjden för hästar är 90 cm

fast däremot skulle ja gärna tävla där :p
skulle va perfekt för mej..

Men det kan ju inte vara en "redig" tävling ändå, det verkar bara som att dom har satt in att det är lokal, på en vanlig clearround hoppning...

det är i alla fall 286starter å det tycker jag är ganska många. fast jag håller med er om att det verkar konstigt! tävlingen står iaf med i stallboken, distrikts kalendern mm...
men det spelar ju ingen roll för en clear round är ju en clear round även om det är lokal, klubb eller tränings tävling. för min del var/är det gätte bra att det finns sånna tävlingar eftersom att jag tävlar en 4åring (snart 5år) som jag inte ägt/ridit så länge.

men åter till min fråga: hur ofta tycker in att man kan tävla en en ganska "mogen" 4-5åring som är väldigt bra på att hoppa. och säg nu då vilka klasser ni tycker att man skall ställa upp i! //sandra

Clear Round är ju inte tävling på det sättet, alla som är felfria får rosett och då får klubben sätta höjd själv.

huvudsaken ar val att tavla i traningssyfte, och se till att det blir en positiv upplevelse. en hopptavling ar ju ocksa ratt sa anstrangande o stressigt ibland for bade hast o ryttare sa jag skulle val se till att de forsta gangerna ga in o hoppade nagot ni 'vet' att ni klarar av? :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
862
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
893
Senast: Bison
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Snurrfia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info