Vad tycker ni ?

oliviajeb

Trådstartare
Hej!
Vad tycker ni muskel mässigt om denna häst?:)
17553794_1464710713563131_2866022526693766215_n.jpg

Hur gammal är den? Är den riden eller? Jag tycker att den är ganska normal. Man kan se muskulaturen i bakbenen och bogen samt en "bula" på halsens övre den. Buken ser också fin ut, visst kan den sätta mer muskler, men vad ska hästen användas till?
Han fyller 6 år, är en gammal travare håller på att bygga muskler på honom för tillfället, han ska få vara en allround häst. Han rids 4-5 dagar i veckan.

TS : jag såg tråden tidigare innan du fått kommentarer och undrade för egen del om rasen . Den såg ut att vara typ travare eller fullblod utifrån exteriör samt musklingen på bakdelen .

Den har muskling på bakdelen så som många trav/fullblod har naturligt . Dvs bakdelen "skottar" /trycker ifrån" mycket i arbete.

Som ridhäst är den omusklad i överlinjen och halsen är obefintligt musklad utifrån ridhäst perspektiv .

Hullet är fint . Inte för tunn och inte för rund.

Jag blir helt förundrad över många svar att hästen är för tunn i hullet . :crazy:
Väldigt få verkar fö veta hur muskling på häst bedöms men svarar ändå ...

Jag ser öht inte att hästen är bra musklad i halsen som några kommenterat . För mig blir den feedbacken jättekonstig då hästen har noll muskling i överlinjen och då inkl halsen som är den sista en häst musklar på sig över när den fö arbetas korrekt utifrån syfte .

TS : jag såg tråden tidigare innan du fått kommentarer och undrade för egen del om rasen . Den såg ut att vara typ travare eller fullblod utifrån exteriör samt musklingen på bakdelen .

Den har muskling på bakdelen så som många trav/fullblod har naturligt . Dvs bakdelen "skottar" /trycker ifrån" mycket i arbete.

Som ridhäst är den omusklad i överlinjen och halsen är obefintligt musklad utifrån ridhäst perspektiv .

Hullet är fint . Inte för tunn och inte för rund.

Jag blir helt förundrad över många svar att hästen är för tunn i hullet . :crazy:
Väldigt få verkar fö veta hur muskling på häst bedöms men svarar ändå ...

Jag ser öht inte att hästen är bra musklad i halsen som några kommenterat . För mig blir den feedbacken jättekonstig då hästen har noll muskling i överlinjen och då inkl halsen som är den sista en häst musklar på sig över när den fö arbetas korrekt utifrån syfte .
"fin hals" kanske avser med tanke på att den är fd travhäst och kunde ha mkt mer underhals?

Tycker som övriga att den behöver muskla sin överlinje, annars ser den ganska hälsosam ut :)

Lyssna för guds skull inte på råden om att hästen bör gå upp i vikt. Den är i fullt normalt hull och är jättefin. Fina muskler i bakkärra och bog, det syns att du underhållit dem väl sedan den kom från banan. Många travare tappar allt på bara någon månad när de säljs som ridhästar och de nya hemmen snålar med både träning och foder. Även om man önskar mer av hals/nacke på ridhästar är den inte dålig med tanke på ras och bakgrund, ser jämn ut. Tänk på att halsmusklerna förmodligen kommer vara de allra sista som byggs upp, inget att haka upp sig på i ett tidigt skede. Överlinjen behöver musklas, men du skriver själv att hästen varit skadad och är på väg att tränas upp nu. Då är det inte så konstigt. Det kommer med tiden.

Fin typ på hästen för övrigt!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 111
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama