Vad tycker ni om syntetsadlar?

J

_jossan__

tjoho!
vi har tänkt att skaffa westernsadel, men har inte råd med en i läder, så vi funderade på en i syntet.
Vad tycker ni om dom? e dom bra?

och går det att tävla en häst på 1.68 i pleasure och/eller trail?

Sv: Vad tycker ni om syntetsadlar?

själv så föredrar jag lädersadel, men jag har använt syntetsadel på min förra häst lite och de gick jättebra de också!
och de är självklart att du kan tävla en häst i både trail och pleasure, storleken spelar absolut ingen roll.... =)

Ingen som som har haft det förutom real_cowgirl??:confused:

De flesta börjar med en bra syntet sadel, istället för att köpa skräp till lädersadlar.:smirk:
Men det är det samma som gäller för dem som för läder sadlar. DE MÅSTE PASSA både dig och hästen, annars gör du dig en björntjänst. Många syntetsadlar är väldigt trånga i bommen, så se upp med det. :idea:
Annars så för din rumpas del så måste det självklart vara en sits storlek som passar, och så ska du sitta bra från början. Syntet sadlar har lite mindre stadga i stiglädren, och det gör att benen kan röra sig åt olika håll lättare än i en väl passande läder sadel. Det kan i sin tur göra att du får en framåtböjd sits, eller att du får kämpa mer för att få benen på rätt plats vid rätt tid. :banana:

Abetta märket i sig är det inga större fel på. Det är ett av de märken som har de bästa syntetsadlarna och ett stort urval av modeller, och inte att förglömma.. färger... de marknadsför många olika färger på sina syntetsadlar och tillbehör.:smirk:

Tack! Hade aldrig hört talas om dom och då undrar man. En Big Horn 109 har jag hemma till låns nu men den passar inte riktigt, tyvärr

Jag har en Abetta Trail Rider...och den passar inte hästen:(...Fick ju beställa en Chimayo XL till min "tanks"...Lite ledsen för det då Abettan var väldigt skön att rida i och att den är lätt är ju ett plus för en gammal donna som jag med ryggproblem;)...Bra sadlar men just denna passar inga hästar med form på ryggen...måste vara rak rygg...:cool:

Tack för ditt pm Piraja....jag vara bara så ny på Buke att det tog en månad innan jag förstod att jag fått det :o och då tyckte jag det var lite sent att svara ;) :rofl: Jag hade gärna köpt din, men tror inte att den är tillräckligt bred....har du nån aning om hur bred den är i grader? Jag har jämfört mitt vita järn från en wintec med en big horn 109 och där stämde det någorlunda i bredd (westernsadeln var bredare:eek: ) Slänger in bild på donnan
tinka.jpg

Vad tror du piraja, har hon för svängd rygg? Svårt med foto, jag vet..Sen skickar jag även med en bild på big horn 109 när den ligger på
SDC10005.jpg

Misstänker att din häst, liksom min, har för bred rygg. Abettan är ju lite smal i bommen över ryggen...fram är den 7" (gullet width). Min är ju väldigt bred över bogarna och det ser inte ut som om din häst är lika bred just där. Skulle troligen ligga bättre på din häst än på min. Dock är sadeln mycket rak i bommen så jag skulle rekommendera dig arabvarianten faktiskt. Tror den skulle ligga bättre. Så här ser min häst ut;)
kicki_funny05_2.jpg

...och Abettan ligger inte bra på henne...:smirk:

Jag har inte vinkeln..men den är rätt bred men ändå smal över själva ryggen. Jag fick ju beställa en specialsadel för breda ryggar...

Fin pålle! Himla synd för Tingsryd åker man ju gärna till....börjes och allt. Du bor i en riktig metropol, jag har jobbat där och då gick jag på börjes varje dag :o

Fast tror du arabvarianten blir tillräckligt bred? Jag var inne på wide modellen, det finns ju en sån också? Tack för svaret och återigen, ursäkta min dåliga svarsfrekvens på pm :o :D Har dock bättrat mig betydligt!

Jag förstår att ekonomin kan göra en tveksam till vilken sadel man ska köpa men faktum är att man får tag i beg.lädersadlar till mycket bra priser oftast. Mina bekanta i USA som rider massor av hästar varje dag...(jobbar med mustanger)...använder syntetsadlar då de sparar rygg och axlar. Men på sina egna hästar använder dom helst läder. Vissa äldre gillar syntet men det är också just för att dom är lättare.

Abettan är helt ok men ska jag jämföra med den sadeln jag har nu (Chimayo XL) vinner den sistnämnda:D

Du kan väl ta hästen med dig och komma hit:D...Jag har plats här på gården medan du gör besök på B*rj*s åt din häst:D...och så kan du prova sadeln juu;)

Oj vilket erbjudande! Tackar så mycket, men vin häst hade inte uppskattat att åka så långt i min skruttiga hästfinka....har precis börjat träna henne att åka till ridhuset...och dit tar det bara tio minuter....:angel: Men vi har väldigt fint här också, har ett helt extra hus du kan bo över i http://photobucket.com/albums/c17/kvigan/Smultronstalle/ om du skulle känna för att komma med dina sadlar....men självklart hälsar jag gärna på dig utan häst...

Ah, låter spännande...Vi får ser hur mitt nya schema ser ut för våren:D...Återkommer;)...och du återkommer om du är på G hitåt!

FÖRLÅT _jossan_ för att vi lånade din tråd lite;)...

Ja Jossan du är naturligtvis också välkommen, det här är ju trots allt din tråd :bump: Piraja, nämde jag att jag har två hästar och bor precis vid bokskogen? *halar in mitt nät* :angel:

Jag tycker syntetsadlar är ok så länge de ej knarrar.
På denna sida finns många biliga sadlar!kolla abetan den har tuffa färger o kostar typ bara 3000 kr . Fast de har ju även sadlar på denna sida före dryga 1000 lappen. Skulle gissa på att om du beställer hem en budget därifrån o den inte passar så kan man få den såld i sverige för dyrare pris.
http://www.chicksaddlery.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=1004

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar