Vad tycker ni om Mina Vårdkontakter?

Rosett

Trådstartare
Ja, tjänsten som finns på nätet alltså? Använder ni den ofta? Till vad? Känns det smidigt eller krångligt?

Själv är jag kluven. Det är smidigt att kunna skicka meddelande, boka tid och sånt utan att behöva sitta i telefonkö eller prata med en telefonsvarare men lite krångligt att logga in. Sen när jag fått svar så kommer ett sms om att det kommit ett svar men då måste jag ju logga in igen för att läsa svaret. Vore enklare att få hem ett snigelbrev ju...
Om jag begärt receptförnyelse så står det bara "ditt recept är förnyat..." men det vet jag ju inte förrän jag loggat in och läst. :wtf:
Egentligen behöver jag inte läsa på MVK att det är förnyat eftersom jag ändå går in på apotea och beställer så då ser jag ju där att det finns recept...men jag måste först logga in på MVK för att kolla om det står något viktigt (vilket det aldrig gör) och ändå logga in på nätapoteket för att se receptet och beställa.
Det vore bättre om såna meddelanden kom direkt i mobilen, "ditt recept är förnyat och kan hämtas ut på närmaste apotek" är ju inte så känslig information menar jag.

Nån mer som tycker det här känns onödigt krångligt? :)

Senast ändrad:
Näe :)
Jag tycker det är alldeles utmärkt - till de begränsade saker man kan göra.

För egen del går jag in titt som tätt. Jag tar prover varannan vecka sedan något halvår och det funkar så klumpigt. När läkaren vill ha prover så bokas automatiskt en tid på medicinmottagningen. Så jag får gå in och boka av den tiden varje gång, och boka in mig på vårdcentralen i den stad där jag jobbar. Går snabbt och enkelt - jämför med att jag skullle behövt ringa dem, bli uppringd på en angiven tid och först DÅ kunna boka av tiden.

När jag ser att ett svar kommit, och jag t.ex. bett om receptförnyelse så är det ju bara receptet jag har kontakt med dem om. Så varför gå in och titta?

Har bara använt tjänsten två gånger, till att boka och avboka en tid. Tyckte det var jättesmidigt.

Här fungerar inte mina vårdkontakter alls. Jag väntar fortfarande på svar ifrån vårdcentralen om ett recept som jag beställde för tre år sedan. Man ska få svar inom några dagar enligt dem. När jag avbokade en tid på sjukhuset fick jag ändå ett påminnelsesms dagen innan det avbokade besöket. Jag ringde upp och då visade det sig att besöket inte alls var avbokat. Så här går det inte att använda mina vårdkontakter om man vill att meddelanden ska gå fram. De kollar helt enkelt inte sina meddelanden varken på vårdcentralerna eller det stora länsjukhuset i grannstaden.

Annars tycker jag att det är en bra tjänst om den hade fungerat. Jag ser det inte alls som krångligt att man måste logga in utan det är snarare en säkerhet och jag ser det inte som särskilt jobbigt.

Jag hör till samma län som @TinyWiny och har samma erfarenhet som henne,när jag påpekade för vård C att jag använt tjänsten så fick jag till svar: jaha vi är dåliga på att läsa och svara den vägen :down:

HÄr fungerar det jättesmidigt, både till vc och sjukhus. (Jönköpings län) Är glad för det eftersom jag har dåligt minne och kan lägga best på recept tex mitt i natten nör jag kommer på det ;)
Kan läsa journal också vilket jag tycker är bra. Jag vill ha koll, även om jag numera har en väldigt bra VC och dito läkare så är det skönt att kunna följa med sas.

Jag tycker tjänsten är bra och underlättar en del eftersom man slipper sitta i telefonkö eller passa tel tider. Har nog inget att klaga på.

När jag ser att ett svar kommit, och jag t.ex. bett om receptförnyelse så är det ju bara receptet jag har kontakt med dem om. Så varför gå in och titta?
Läkaren kan ju ha skrivit någon fråga om receptet, eller vill träffa en innan man får nytt recept. Eller nåt annat tjorv... :D

Tycker de är toppen. Jag har svårt för att ringa sånna ställen så jag gillar att jag kan skriva där så fixar de sig själv typ.
Jag skickade in i torsdags att jag ville ha en tid och då ringde dom på måndag men jag jobbade så fick kolla svaret jag fick i mina vårdkontakter efter jobbet och dom behöver mer info så jag ringde på tisdagen vid 9 och hade läkartid 11:45 sen. Så de gick väldigt smidigt fast att jag fick ringa för då hade dom redan förinfo

Tycker det är bra för att ena mottagningen jag tillhör går det aldrig att komma fram till via telefon. Man blir bara uppmanad att återkomma nästkommande vardag och då är det samma sak. Men när jag då skickar ett meddelande om att jag dels behöver en läkartid och dels behöver bli uppringd för att blablabla. Får då idiotsvar typ "Vi har inga läkartider, du kommer att kallas i september. Ärendet avslutat.".

Vårdcentralen funkar det dock bra med, får oftast vettiga svar. Fast där går det att komma fram på telefon + att de har drop in så där är det egentligen inte nödvändigt, men jag tycker det är smidigt.

Här funkar det toppen! Kan utföra ärenden åt mig själv och som ombud för dottern. Jag skulle aldrig komma mig för med att förnya recept eller boka tandläkare annars, hatar att ringa!

Kul att läsa vad ni skriver :)
Jobbade med systemet förut(jag är systemutvecklare). Men det var så trassligt att jobba åt landsting och gick långsamt så nu jobbar jag med gambling istället vilket passar mig bättre. Även om mvk var en mycket roligare produkt.

Läkaren kan ju ha skrivit någon fråga om receptet, eller vill träffa en innan man får nytt recept. Eller nåt annat tjorv... :D
Va? Kan läkaren kommunicera med patient hos er?

Här är det enbart meddelanden om att tjänst är utförd eller att ny tid bokats etc. Det är läkarsekreterarna som sköter det. Vill läkaren nåt ringer hen, eller skickar brev.

Liknande trådar

Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 041
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Äldre Mamma har bankerna Nordea och SE-banken och har svårt för att få ordning på det här med e-legitimation med bankerna. Det funkar inte...
Svar
19
· Visningar
1 399
Senast: ylvali2
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 534
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar