Vad tycker ni om Majim G, Lucky Point, Cuper o Hip Hop?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kamelen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 370
K

kamelen

Detta är några av de hästar som jag "forskar på" inför ombetäckning av mitt fyraåriga sto. Har ett skimmelsto som blir runt 167, något lång i ryggen, lite utåt tåad på höger fram. Hon är både inriden och inkörd med ett trevligt temperament. Hon gillar att jobba men kan bli lite spänd och låser sig då i ryggen när man kräver lite för mycket av henne. Hon är löshoppad en hel del och har gjort ett tjugotal språng över bockar med ryttare, då visade hon sig hinderklok (i taxeringen), men hoppar bara precis det som behövs - har därför bara hoppat henne en par gånger innan jag ändrat på övningen. Är rädd att hon kommer att bli oförsiktig om det känns för hemtamt. Jag uppfattar henne inte som klumpig men vill ändå hitta en hingst som är lite mer försiktig och med mer lätthet. Traven är hennes starkaste gångart o jag vill förbättra galoppen en par snäpp. Har inte tittat på hur ovanstående hingstar passar mitt sto stammässigt o vore tacksam :bow: för era åsikter. Mitt sto är efter laurin- ismir- lombard. För den som är nyfiken - i år väntar hon föl efter Jaguar Mail - en avkomma som förhoppningsvis blir tillräckligt stor och het så den passar min man.

Sv: Vad tycker ni om Majim G, Lucky Point, Cuper o Hip Hop?

Majim G har gett en del avkommor med veka kotor och som inte varit exteriört perfekta. Jag hade dock en kompis som betäckte sitt hannoveranarsto med honom och fick ett jättefint föl som blev A-klassat. Men de övriga avkommor som jag såg var väl både vatten och vin. Men jag tror det gäller alla hingstar, och stoet spelar ju faktiskt också in. Tänkte bara berätta lite om mina egna erfarenheter av just den hingsten. MVH//Ebba

Majim G har gett en del avkommor med veka kotor och som inte varit exteriört perfekta. Jag hade dock en kompis som betäckte sitt hannoveranarsto med honom och fick ett jättefint föl som blev A-klassat. Men de övriga avkommor som jag såg var väl både vatten och vin. Men jag tror det gäller alla hingstar, och stoet spelar ju faktiskt också in. Tänkte bara berätta lite om mina egna erfarenheter av just den hingsten. MVH//Ebba
Vad grundar du din erfarenhet av veka kotor på Majim-avkommor? Jag har sett åtskilliga stycken under flera år, från hans första årgång till förra årets föl och har inte sett någon tendens till veka kotor, inte ens på den unghästen vars mor hade en katastrofal benställning.
Självklart spelar stoet in en hel del,och hingstar på naturlig betäckning brukar ofta inte få toppstona, tyvärr, men överlag har dom Majim-avkommor jag sett varit ädla, korrekta samt med ett trevlig men livligt temperament./Madde

Jag grundar det på det faktum att jag sett avkommor med veka kotor och som inte varit exteriört perfekta, så enkelt är det :smirk:. Jag vill bara poängtera att allt inte hänger på hingsten utan stoets exteriör och stam spelar ju faktiskt också in. Men flera av dessa föl har ju säkerligen blivit ok när de vuxit upp, men alla hingstar ger väl både bättre och mindre bra avkommor.

Jag tycker att Majim G är super trevlig!
Har sett han live ett par ggr på tävling, mycket imponerade psyke! Dessutom både rör han sig och hoppar riktigt trevligt.
Alla föl och unghästar jag sett har varit väldigt korrekta överlag, inga veka kotor har jag heller sett till.

Lucky Point tycker jag har en intressant hingst, spännande stam och höga poäng på Bruks. Däremot kan jag tänka mig att man nog inte ska ha ett sto med för mycket snurr mellan öronen till honom.

Hiphop är ingen hingst som intresserar mig så jag vet inget om han, tycker han är alldeles för överanvänd.

Cuper vet jag inte så mycket om mer än att han är väldigt trevlig att hantera och tydligen väldigt trevlig att rida (en bekant har varit hos ryttaren och hjälpt till och fått pröva han)

Jag grundar det på det faktum att jag sett avkommor med veka kotor och som inte varit exteriört perfekta, så enkelt är det :smirk:. Jag vill bara poängtera att allt inte hänger på hingsten utan stoets exteriör och stam spelar ju faktiskt också in. Men flera av dessa föl har ju säkerligen blivit ok när de vuxit upp, men alla hingstar ger väl både bättre och mindre bra avkommor.
Frågan var:hur många avkommor har du sett? och hur många hade veka kotor?
Jag har nog sett totalt 40-45 avkommor minst, under årens lopp, och borde då uppmärksammat om det varit en gemensam tendens att dom haft veka kotor eller dålig exteriör. Vore intressant att veta vilken utbildning du har i exteriörbedömning eftersom du kan uttala dig med sådan säkerhet angående avkommornas exteriör./Madde
(vill poängtera att jag har inget som helst ekonomiskt eller annat intresse i hingsten Majim, utan rätt ska bara vara rätt)

Angående Cuper bor jag i närheten av Hästak och har sett honom en del samt hans avkommor. Vi hade själva en avkomma e honom u. ett electrosto som var mkt tråkig exteriört (strakbent och lågställd samt rörde sig som en kratta) och fölingen blev mkt ädel och högställd och vad vi märkte av det året vi hade honom även mycket lätt att hantera men ändå vaken och "med"!
Det verkar som om Cupers avkommor blir just flotta och lätta i typen med ganska bra gång men tydligen små till en början men växer till sig efter hand, så är du inte orolig för en liten avkomma (ditt sto var ju inte litet själv) så kan jag rekommendera honom!

Vi hade själva en avkomma e honom u. ett electrosto som var mkt tråkig exteriört (strakbent och lågställd samt rörde sig som en kratta)
Det är väl just det som är problemet inom svensk varmblodsavel...så länge sådarna ston används i avel så kommer vi aldrig att nå några internationella framgångar!

Var inte det lite väl elakt sagt ? Du vet ju inte om stoet ifråga hoppar riktigt bra, eller har många bra tävlingsresultat bakom sig?

Var inte det lite väl elakt sagt ? Du vet ju inte om stoet ifråga hoppar riktigt bra, eller har många bra tävlingsresultat bakom sig?
Så bara för att hästen hoppar bra, eller har tävlat mkt så är det helt ok att använda ett klass 2-3-4 sto i avel bara för att hon har gröna papper? Som sagt, med den inställningen lär andra avelsförbund verkligen vinna terräng i sverige, om vi inte sållar bort såna ston, så lär aldrig aveln gå framåt, och jag skulle kalla det oseriös avel att avla på ett sånt sto.

Men om stoet inte nedärver det så spelar det väl ingen roll?

Jag skulle hellre att använda ett meriterat sto som nedärver sig väl trots att hon är fel exteriört och ser ut som f-n än ett sto vars ända merit är gröna papper.

Men om stoet inte nedärver det så spelar det väl ingen roll?

Jag skulle hellre att använda ett meriterat sto som nedärver sig väl trots att hon är fel exteriört och ser ut som f-n än ett sto vars ända merit är gröna papper.
Hingstar kan inte göra underverk, och säkerligen kommer en avkomma att ärva moderns dåliga exteriör. Är stoet den typen som du vill ha i din avel så är helt upp till dig, men tänk om du får en avkomma med moderns exteriör, ursel gång och som inte går över 30 cm? Det finns ju tusentals inlägg här på BUKE där alla säger, köp ett föl istället för att avla på ditt dåliga sto.....

Nej det är klart de inte kan, men vissa benställ nedärvs inte på samma sätt som andra.
Om jag hade en sto med tokigt benställ så skulle jag om jag ansåg henne värd att avla på (meriter, gång, typ, stam etc) betäcka henne och ta ett föl, blir fölet korrekt ja men kalas då har man ett föl med korrekt ben och en schysst moder. Blir fölungen krokig så tar man henne ur avel direkt.
Men det beror ju å klart på vad det är för benställ morsan har, har hennes mor eller far också någon liknande så är det inget att chansa på men är resten av släkten felfri så är det ju troligtvis något tillfälligt, en fosterskada tex.

Hade stoet bara gröna papper och inget annat nämnvärt att nedärva så nej då hade jag inte chansat.

Det där är ju svårt att veta från början. Ett av mina ston hade 36 p exteriört vid stbf. Hon är Elit-premierad idag med avkommor som vunnit svår hoppning. Alla hennes avkommor är kl I exteriört, ingen har t ex nedärvt hennes lite dåliga benställ.

Nu skulle JAG inte ha börjat avla på henne, jag är inte tillräckligt modig, men det är väl ändå bra att någon gjorde det? Man ska inte vara för snabb att generalisera och döma. Ibland har man fel.

Men flera av dessa föl har ju säkerligen blivit ok när de vuxit upp, men alla hingstar ger väl både bättre och mindre bra avkommor

Många, många föl föds med mjuka kotor, det är få som får veka kotor när de blir äldre. Så just den bedömningen skall man nog inte göra på föl utan på de färdiga hästarna.

Så bara för att hästen hoppar bra, eller har tävlat mkt så är det helt ok att använda ett klass 2-3-4 sto i avel bara för att hon har gröna papper? Som sagt, med den inställningen lär andra avelsförbund verkligen vinna terräng i sverige, om vi inte sållar bort såna ston, så lär aldrig aveln gå framåt, och jag skulle kalla det oseriös avel att avla på ett sånt sto.

Du vet ju fortfarande inte den faktiska poäng detta sto har fått. Jag tycker absolut inte man ska använda ett klass 3-4 sto i avel men klass 2 kan man kanske diskutera.

Jaha, får nog rätta mitt inlägg lite... Då jag själv är dressyrryttare och har ganska höga krav på hur hästarna ser ut och föredrar "dressyrmodell"/gång så kanske man inte ska tolka min beskrivning ordagrannt.
Stoet i fråga har gått 135 hopp och LA dressyr utan problem men sattes i avel pga skada (olycklig muskelskada, inget ärftligt). Hennes mamma har gått svår hoppning och hon har en bror som går svår dressyr i USA så hon har ju prestation med, dessutom är det en mycket bra tävlingsindivid och otroligt ridbar.
Vad jag menade var inte att hon var ett klass II sto, utan att hon helt enkelt har saker som hingsten mycket tydligt bidrog till att förbättra. Hoppston har dessutom sällan riktigt bra gångarter och en häst med 6a på traven rör sig i mina ögon som en "kratta".
Ursäkta min kanske klantiga beskrivning!
Det är ju inte alltid de allra fagraste hästarna som utgör vårat avelsmaterial eller tävlingshästar för den delen och jag tror inte heller på att avla på dåliga ston. Men det finns ju mellanting mellan ett dåligt sto och ett toppensto, som inte behöver vara en dålig avelsindivid och detta är väl ett sådant sto då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka