Vad tycker ni om dessa stammarna..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare underbarast
  • Startdatum Startdatum
U

underbarast

Jag ska köpa mig ett föl med riktigt bra hoppstam, jag gillar hästar med lite blod och humör, vilket gör att jag gillar Heartbreaker och Clinton väldigt mycket.

Jag har hittat fem föl med intressanta stammar och vill gärna ha er åsikt!

Föl 1:

e. Clinton-Corrado-Masetto u. V-star- Heartbreaker- Ramiro Z.

Föl 2:

e. Heartbreaker-Nimmerdor-Silvano u.Zacha- Concorde- hamlet.

Föl 3:

e. Indoctro- Capital- Caletto ll u.Tigris- Heartbreaker-etretat.

Föl 4:

e. Verdi (http://www.eklunda.com/verdi.htm)-Quidam de revel-Landgraaf u. Winebreaker- Heartbreaker-Contender.

Föl 5:

e. Cooper- Caretino- Landlord u. Damira-Clinton- Heartbreaker.

Kom gärna med åsikter, vilket föl hade ni valt och varför?

(Lånat nick, då mitt inte funkade att logga in på)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om dessa stammarna..

Jag går först och främst inte efter stamtavlor när jag köper föl utan jag tittar på fölets exteriör, mammans exteriör/temperament/ridbarhet/meriter, fölets temperament/gångarter och därefter tittar jag på hingsten och dess meriter. Jag tittar även på tidigare avkommor till stoet och hingsten. Det allra sista jag gör är att se tillbaka på stamtavlan.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart kollar man på allt det du skrev, men nu var jag väl lite mer ute efter vilken stam ni tycker låter mest intressant och som ni tror på mest.

Jag tror inte på någon direkt stamtavla utan jag måste som sagt se hästarna LIVE. Jag trodde du visste att det fanns både stjärnor och gruskorn efter våra fina hingstar? Jag har t ex ridit både "skit" efter Cardento och sedan riktigt bra hästar efter Cardento. Hänger du med?

Ska man bara gå efter stam o vad man vet utefter det så väljer jag föl 2.
har en 2åring med lite nimmerdor i och har tidigare haft en med Silvano som farfar

Tycker föl nummer ett låter intressant,den kombinationen är ju gjord tidigare med mycket bra resultat(Cornet Obolensky).Personligen håller jag mig långt från franska hästar pga deras i mitt tycke dåliga ridbarhet.Även Landlordhästar går bort av samma orsak.Men som någon nämnde här innan-det viktigaste är trots allt stostammen.Ett bra sto lämnar bra avkommor med nästan vilken hingst som helst.

Tycker föl nummer ett låter intressant,den kombinationen är ju gjord tidigare med mycket bra resultat(Cornet Obolensky).Personligen håller jag mig långt från franska hästar pga deras i mitt tycke dåliga ridbarhet.Även Landlordhästar går bort av samma orsak.Men som någon nämnde här innan-det viktigaste är trots allt stostammen.Ett bra sto lämnar bra avkommor med nästan vilken hingst som helst.

Och ändå så rek du en likstammad som CO :eek:

CO har ju verkligen urdålig ridbarhet, liksom många andra av Clintons avkommor.

Undrar vad de franska fälttävlansryttarna hade sagt om ditt generaliserade av ridbarhet av franska hästar idag :angel:

Åk och titta på alla fölen, och låt din mag känsla styra ditt val av föl.
Det är individen du skall jobba med inte stammen.:love:

Det är verkligen nagot det rader delade meningar om, och knappast nagot man kan presentera som etablerad sanning :crazy: Eller talar du av egen erfarenhet?

ja ! Verkligen. På Bundeschampionatet så var domarna väldigt positiva till CO's avkommors ridbarhet.

Och ändå så rek du en likstammad som CO :eek:

Undrar vad de franska fälttävlansryttarna hade sagt om ditt generaliserade av ridbarhet av franska hästar idag :angel:

Och vilka andra av Clintons avkommor med dålig ridbarhet har du sett då???:angel:

Jag har sett några Clinton avkommor och jag tycker alla har varit trevliga att rida, och framförallt har alla kunnat hoppa riktigt bra!

Här kommer lite bilder på fölet Clinton- Heartbreaker. Då jag är lite nybörjare i det här med föl så får ni gärna säga hur ni tycker fölet ser ut osv:laugh:

fl-2.jpg

fl-1.jpg

fl.jpg

Och vilka andra av Clintons avkommor med dålig ridbarhet har du sett då???:angel:

Sluta vara spydig det är allmänt känt att han ger hästar med dålig ridbarhet, det borde du ha sett då du gärna vill påskina att du vet allt..

Dessutom om du nu följde Bundeschampionatet så kan du inte ha undgått att höra det som sas om just Clinton.

Och jo jag har sett en del Clinton avkommor som jag inte skulle vilja rida

Senast ändrad:

Det är verkligen nagot det rader delade meningar om, och knappast nagot man kan presentera som etablerad sanning :crazy: Eller talar du av egen erfarenhet?

Så du menar att det råder delade meningar om CO ridbarhet?

Eller du menar Clinton

ja ! Verkligen. På Bundeschampionatet så var domarna väldigt positiva till CO's avkommors ridbarhet.

Det var ju knappast hans avkommor som diskuterades här..

Han själv har dålig ridbarhet, vilket de även sa vid ett flertal ggr att det är tur att han inte nedärvde det..

Ingen som kan säga något om hur fölet ser ut hehe?:laugh:

Tror det kan bli lite svårt när det inte finns någon bild uppställd på fölet från tex. sidan. Hande kanske vart lättare att bedöma då även fast inte bilder alltid gör alla hästar rättvisa..

Jag tittade nogrannare på CO s stam och fölets stam och dom har ju väldigt lika stam! Fölet har ju Ramiro Z i tredje ledet och CO har det i fjärde.

Ja okej. Jag har dessa två också, men jag antar att det inte gör det mkt lättare. Storleks mässig är han normal eller ser han inte rätt så stor ut? (han är 7 mån)

fl-3.jpg

fl-4.jpg

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Gabby_Ossi
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: Laahra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 615
Senast: SeagirlM
·
Avel En del har det väl redan stått om här men vissa är nya, saxat från Ridsport Nya spermaimporter 2007 Det har tillkomit...
Svar
10
· Visningar
2 051
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10