vad tycker ni om denna analysen?

dixy

Trådstartare
har fått analysen på mitt hösilage..
ts 68,6 %
rpå protein 80.9 g/kg foder
smrp 55 g/kg foder
mj 6,2 mj/kg foder
kalcium 5.9 g/kg ts
fosfor 1.6 g/kg ts
mg 1,3 g/kg ts
kalium 9,2 g/kg

vad tycker ni om denna anlaysen?

Sv: vad tycker ni om denna analysen?

Hade gärna fodrat min häst med det hösilaget! :D

Nu är det ju väldigt individuellt vad olika hästar behöver, men för min häst hade det blivit så gott som perfekt med 16kg av ditt hösilage samt mineraler (med högt innehåll av fosfor eftersom Ca/P-kvoten i silaget är hög). Det enda jag hade kunnat önska hade varit att jag gärna haft det lite torrare, men jag hade varit mer än nöjd med ett sådant hösilage :)

Det ända som jag har att "klaga" på är att det är för lite fosfor i förhållande till kalcium.
Men då finns kraffts miner vit.. och vetekli är också en bra fosfor källa med lite kalcium -billigt är det oftast också :)

Jag tycker också att det ser bra ut. Som sagt, fosforhalten är lätt att åtgärda :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama