Vad tycker ni om de här fodringstiderna?

nexxa

Trådstartare
07.00 Kraftfoder inne och hösilage vid utsläpp
12.00 Kraftfoder ute + hösilage
16.00 Hösilage
19.00 Insläpp + kraftfoder + hösilage.

Eller ska jag göra på annat sätt? När det väl är dags för installning av hästarna så kommer jag ha ca 0,5 km till stallet.Så jag KAN ju fodra senare också.
Har för mig att hästarna dagtid måste få foder i sig var 4 h för att inte få problem med magen? Stämmer detta?

En annan fråga; Om jag nu tex. fodrar hästarna sista gången alltså klockan 19,00 då är det alltså 11 h innan de får mat igen. Hade tänkt mig att ge den största givan hösilage då så att de har att pyssla med hela tiden, men frågan är hur snabbt de äter upp?
Hästarna ska nämligen stå på spån då jag inte tål halm alls, då finns det alltså inget att pilla med när hösilaget väl är slut.
Hur gör jag?

Sv: Vad tycker ni om de här fodringstiderna?

Dagtid har du ju ett optimalt upplägg där, som du själv säger så blir det för långt mellan fodringarna över natten. Vet inga exakta timmar, men gäller fyra timmar dagtid så lär det ju göra det nattetid också. Nu vet jag inte vad du har för hästar, hur mkt foder de får. Men för att de ska ha att göra större delen av natten är det ju rätt många kilo grovfoder som behövs, min halvblodsvalack knaprar lätt i sig 5-6 kg hö per natt (fri tillgång), och då handlar det om MAX 10 timmar. Så, antingen fodra senare, eller öka på kvällsgivan rejält.
En fråga, om du ändå har dem ute hela dagen, varför inte ge en stor giva hösilage på morgonen istället för att pytsa med smågivor en massa gånger? Funderade bara på att det blir en herrans massa spring till/från stallet om du ska sköta det själv.

Vad tycker du om det här då?
07.00 Kraftfoder + utsläpp, hö i hagen
19,00 hö
22,00 kraftfoder och hö

och då ger jag 'rejäla' lass med hö.

Hej!
Mellan kl 7 och 19 så borde du väl ha en fodring? Om du inte har gräs i hagarna så det räcker till.
Annars blir det lite väl länge..

Jag kan ju säga hur jag har.

Sommartid(då det finns gräs i hagarna)

7.30 Frukost Kraftfoder och hö
17.00-18.00(beroende på väder) Kraftfoder och hö
22.00 Kvällshö och kli

Höst/Vår/Vinter

7.00 Kraftfoder och hö
12.00 Lunchhö i hagen
16.00 Kraftfoder och hö
19.00 "Mellanmåls" hö
22.00 Kvällshö och kli(en av hästarna får här kraftfoder också, övriga rids ej så pass mycket att de behöver mer kraftfoder än så)

Så har vi det.
Nu har jag ju nära till stallet (30 meter)och kan lägga upp det som jag vill.

Om de får rejält med hö på morgonen så de klarar sig större delen av dagen funkar det! Det är ju inte antalet fodringar som är det viktiga, utan att de har att äta.
Antar att de går ute till 19? Om du inte vill lägga ut hela dagens höranson på morgonen kan du ju lägga in ett fodringstillfälle runt lunch-em, men det är ju praktiskt svårt att lösa om man jobbar.
Vi kommer antagligen ha ungefär så i höst, kraftfoder och utsläpp 7-8, fri till gång på hösilage ute, insläpp 17-19 beroende på väder&mörker, då får de kraftfoder och hösilage, sedan en senare hösilageomgång på kvällen.

Det är ju egentligen inte fodertiderna som är relevanta, utan hur mycket grovfoder de får vid fodertillfällena.
Jag fodrade Glory två gånger om dagen.
Men då hade han också hö /halm så han hade kvar vid nästa fodertillfälle.

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: emptyrings
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama